Din toamna anului viitor vor fi mai puține mașini rulate care se vând cu defecte ascunse și kilometraj „întinerit” pentru că se va aplica efectiv Legea „privind registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate în România”. Legea 142/2023 a fost promulgată în mai, iar Ministerul Transporturilor și Registrul Auto Român (RAR), trebuie să finalizeze procedurile pentru ca aplicația RAR-Auto Pass să funcționeze. În prezent, fiecare stație ITP eliberează obligatoriu și un Certificat de Inspecție Tehnică Periodică, document în care este trecut și kilometrajul mașinii, iar pentru confirmarea rulajului, la vânzarea mașinii se poate urmări creșterea numărului de kilometri de la un ITP la altul. Infomațiile către RAR se transmit în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a legii, iar certificatul RAR Auto Pass se aplică în termen de 6 luni calculat din mai 2024.
Un proiect de Ordin al Ministrului Transporturilor pentru punerea în aplicare a Legii a fost publicat de Ministerul Transporturilor și precizează ce documente se transmit de la service-urile auto și stații ITP către RAR, precum modelul certificatului pe care RAR îl eliberează la cerere, contra cost.
Astfel, la fiecare ITP (se face în funcție de vechime la 12, 24 și 36 de luni-primul ITP) stațiile transmit către RAR numărul de identificare (serie șasiu) și valoarea kilometrajului. Totodată, de la atelierele de reparații către RAR se transmite kilometrajul și tipul reparațiilor. De asemenea și service-urile de marcă, cu ocazia rechemărilor trebuie să transmită datele către RAR, se arată în Ordinul Ministrului Transporturilor:
„În vederea înfiinţării registrului electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România, denumit în continuare registru, se transmit către Regia Autonomă „Registrul Auto Român”, denumită în continuare RAR, următoarele informaţii prin intermediul unei aplicaţii informatice specifice furnizate de către RAR:
1.de către stațiile de inspecţie tehnică periodică autorizate, cu ocazia fiecărei inspecţii efectuate pentru un autovehicul:
(i) data inspecţiei;
(ii) numărul de identificare al autovehiculului;
(iii) valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului;
2. de către operatorii economici autorizați care desfășoară activități de reparaţii, de întreținere, de reglări funcţionale, de modificări constructive şi de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, denumiţi în continuare operatori economici autorizaţi, cu ocazia fiecărei prestaţii efectuate pentru un autovehicul:
(i) data prestaţiei;
(ii) numărul de identificare al autovehiculului;
(iii) valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului, dacă este cazul;
(iv) tipul prestaţiei: reparaţie / întreţinere / revizie periodică / reglare funcţională / modificare constructivă / reconstrucţie / actualizare software / înlocuire sezonieră a anvelopelor;
3. de către producătorii vehiculelor rutiere, reprezentanţii autorizaţi ai acestora, importatorii sau distribuitorii de vehicule rutiere, după caz, cu privire la campaniile de rechemare a vehiculelor rutiere care au fost înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piață în România, inițiate în cazul în care unul sau mai multe sisteme, echipamente, componente sau unități tehnice separate instalate pe vehiculul rutier prezintă un risc important pentru siguranța rutieră, sănătatea publică sau protecția mediului înconjurător, desemnat ca atare de producătorul vehiculului:
(i) numele producătorului vehiculului;
(ii) marca vehiculului;
(iii) tipul vehiculului;
(iv) denumirea comercială a vehiculului;
(v) codul campaniei de rechemare;
(vi) numele campaniei de rechemare;
(vii) descrierea pericolului;
(viii) modul de informare a deţinătorilor;
(ix) durata aproximativă a remedierii;
(x) lista operatorilor economici autorizaţi din România;
(xi) numărul de identificare al vehiculelor vizate;
(xii) evoluţia campaniei de rechemare”.