Măsurile de reducere a poluării auto din PNRR. Ministrul Ghinea: „Să evităm să mai fim cimitirul de maşini al Europei”

trafic-bucuresti-masini_INQUAM_Photos_Sabin_Cirstoveanu

România are cea mai mare alocare de fonduri prin PNRR pentru transportul rutier dintre ţările membre ale Uniunii Europene şi trebuie să vină cu măsuri pentru a reduce poluarea, a anunţat astăzi, ministrul Fondurilor Europene Cristian Ghinea. Ministrul a răspuns unei întrebări privind o viitoare taxă de mediu pentru a descuraja înmatricularea vehiculelor foarte vechi şi propunerea de schimbare a modului de calcul în ceea ce proveşte rovinieta – taxa de drum pentru transporturile de mărfuri, care ar urma să se achite în funcţie de kilometri parcurşi, nu de perioadă, ca în prezent.

„La transport vorbim despre o schimbare a modului în care se taxează transportul de mărfuri. În acest moment, acea rovinietă nu ţine cont de cât foloseşti drumul. După ce vom achiţiona mijloacele tehnice pentru a măsura mărfurile, se va aplica o taxă în funcţie de cât foloseşti, efectiv, drumul. Dacă transporţi mai multă marfă plăteşti mai mult şi invers”, a explicat ministrul Ghinea.

În privinţa politicii pentru a descuraja importul de maşini vechi, rulate, Ghinea a spus că încă nu s-a decis forma în care vor fi implementate aceste măsuri. „Trebuie să venim cu măsuri pentru a reduce poluarea, este parte din negocierea pentru a primi bani pe rutier. Nu este decisă forma, dar trebuie să evităm să mai fim cimitirul de maşini vechi al Europei. E o problemă pe care tot o avem”, a punctat ministrul Ghinea.

„Marile investiții din sistemul de transport vor fi susținute și de reforma sistemului de taxare – taxare verde, un nou sistem de taxare a drumurilor și promovarea transportului cu zero emisii de carbon. Aplicarea unui nou sistem de taxare, în special pentru traficul greu din România, conform principiului „poluatorul plătește”, inclusiv posibile stimulente pentru cei care dețin vehicule cu emisii zero/reduse”, se arată în documentul prezentat astăzi.

Totodată, autorităţile vor să descurajeze importul de maşini mai vechi de 15 ani, să majoreze prima de casare pentru Programul Rabla şi acordarea de stimulente fiscale prelungite pentru vehiculele electrice.

Sursa foto: Inquam Photos/ Sabin_Cirstoveanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *