Metrou la Cluj Napoca: Transporturile finanțează o parte a lucrărilor, Primăria construiește Magistrala M 1/Poate fi terminată Magistrala cu 19 stații în 2030?

Metrou Cluj Napoca M 1 Sursa Foto : Primăria Cluj Napoca

Ministerul Transporturilor și Primăria municipiului Cluj Napoca au semnat parteneriatul pentru realizarea Magistralei de Metrou M1 Cluj Napoca, o linie cu 19 stații și o lungime de 21 de kilometri. Ministerul Transporturilor va finanța o parte a lucrărilor prin PNRR în timp ce autoritățile locale sunt responsabile cu implementarea proiectului, adică proiectare și execuție.

Însă, prin PNRR, metroul clujean primește doar 300 de milioane de euro pentru structura secțiunii centrale cu 9 stații (Europa Unită -Sfânta Maria și o lungime de 7,5 kilometri) cu termen limită de recepție august 2026, după cum Economedia a arătat aici.

Restul stațiilor, instalațiile, sistemele de automatizare și mai ales materialul rulant (ramele de metrou) trebuie să fie incluse în alte proiecte cu finanțare europeană și/sau de la buget.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Termenul de execuție pentru întreg proiectul este de 8 ani de la semnarea contractului. Licitația încă nu a fost lansată și, la un proiect de o asemenea complexitate este puțin probabilă semnarea contractului până la sfârșitul anului. Așadar, prima licitație va fi pentru structura secțiunii centrale care trebuie să fie construită până la sfârșitul anului 2026, urmează licitația pentru restul de 10 stații și apoi pentru finisaje, instalații, sisteme de automatizare și siguranță a circulație respectiv pentru ramele de metrou. Nu în ultimul rând, probele tehnologice pot dura câteva luni, chiar 4-5 luni, așa cum s-a întâmplat și la Magistrala M 5 din cartierul bucureștean Drumul Taberei.

Valoarea estimată a întregului proiect este de 2 miliarde de euro a anunțat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, încrezător că metroul va circula la Cluj Napoca din 2030:

„Am semnat astăzi protocolul de colaborare pentru construcția metroului de la Cluj-Napoca și Florești. Traseul va avea 21 de km, cu 19 stații. Din estimările preliminare va transporta până la 164.000 de călători pe zi în anul 2030.

– Ministerul Transporturilor va finanța prin PNRR acest proiect! Valoarea totală estimată: 2 miliarde de euro.
– Primăriile Cluj-Napoca și Florești se vor ocupa de licitația pentru proiectarea și execuția acestui proiect, dar și de implementarea contractului. Lucrările de bază pentru primele 9 stații trebuie încheiate până în anul 2026”.
Primăria Cluj Napoca a aprobat Studiul de Fezabilitate la sfârșitul anului trecut în timp ce Executivul a aprobat indicatorii tehnico-economici pe 28 decembrie 2021.
Potrivit Notei de Fundamentare a actului normativ, trenurile vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: