Ministerul Finanțelor introduce facturarea electronică în relația dintre firme și instituții publice, din septembrie

Florin Cîțu - InquamPhotos Octav Ganea 1 sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Firmele vor putea utiliza un sistem de facturare electronică pentru a încărca, stoca și descărca facturile pe care le emit, în relația cu instituțiile publice, începând din septembrie 2021, a anunțat luni premierul Florin Cîțu, în prezent ministru interimar de Finanțe.

Măsura va fi implementată de Ministerul Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare, în cadrul unui program pilot, a precizat el.

Potrivit lui Florin Cîțu, aceasta este prima etapă de dezvoltare a sistemului informatic de facturare electronică care urmează să fie generalizată in relațiile dintre toți operatorii economici.

Implementarea sistemului obligatoriu de facturare electronică,  atât între agenții economici și instituțiile publice, cât și in relațiile dintre agenții economici va însemna:

  • eficiență și predictibilitate în cheltuirea banilor de către instituțiile publice;
  • creșterea veniturilor colectate la bugetul național.

 

Florin Cîțu promitea introducerea facturării electronice încă de anul trecut, când era ministru de Finanțe. Într-o conferință de presă din septembrie 2020, el spunea: „O să se poată face plata tuturor taxelor prin ghişeul.ro. Pentru anul viitor îmi menţin obiectivul de a creşte veniturile la buget, iar implementarea facturii electronice, după ce facem conectarea caselor de marcat (la serverele ANAF) la finalul acestui an, va aduce la buget 20 de miliarde de lei în plus, anul viitor. Este un obiectiv ambiţios”.

Adoptarea facturării electronice în România ar permite economisirea la bugetul statului a circa 100 miliarde de euro în 10 ani, prin reducerea fraudei cu TVA-ul și îmbunătățirea colectării fiscale, dar și ieșirea din riscul de infringement în care România se află deoarece nu a implementat Directiva Europeană 55/2014 privind facturarea electronică în achizițiile publice, care avea termenul de 19 aprilie 2019, arăta recent Asociația pentru Facturare Electronică.

Facturarea electronică, așa cum este definită de către Comisia Europeană, înseamnă transmiterea datelor facturilor emise, între sistemele informatice, într-o formă care poate fi validată și procesată automat.

Este o miză esențială pentru mediul economic și fiscal al României să digitalizeze modul în care sunt urmărite tranzacțiile comerciale printr-o raportare în timp real către ANAF a facturilor emise și validarea lor de către cumpărător. Acest proces se poate face prin introducerea facturării electronice pe scară largă în economia românească, fără a crea efort și costuri suplimentare pentru contribuabil”, a declarat Daniel Homorodean, președintele Asociației.

Circa 800 de mii de companii din România vor putea scăpa de riscul și costul legat de trimiterea și primirea facturilor pe hârtie sau prin e-mail. Rambursarea TVA-ului se va putea face mult mai rapid, automat sau la un click distanță. Cele 20 de mii de instituții publice își vor reduce dramatic riscurile de neconcordanță dintre documentele fiscale, ceea ce va duce la o echilibrare a sistemului fiscal românesc.

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *