Ministerul Finanțelor anunță că vrea să inițieze o ordonanță de urgență care să combată presupusa speculă din comerț. Potrivit unei note discutate în ședința de guvern de joi, Ministerul Finanțelor vrea amendarea ”speculanților” cu amenzi între 0,1% și 1% din cifra de afaceri din anul anterior.
Cum definește Ministerul Finanțelor specula:
- Este definită drept faptă de concurență neloială ”… practicarea unor prețuri nejustificat de mari, limitarea producției sau a vânzărilor, acumularea de mărfuri de pe piața internă în scopul creării unui deficit pe piață și revânzării lor ulterioare la un preț crescut în mod artificial în perioadele în care sunt identificate situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, pentru listele de produse identificate ca fiind în situație de risc speculativ prin act normativ la nivel de hotărâre emis de Guvernul României. Autoritățile abilitate vor stabili, prin instrucţiuni, procedura rapidă pentru instrumentarea contravenției”.
Nota prezentată de Ministerul Finanțelor în ședința de guvern face referire la impunerea unui mecanism de combatere a speculei ”în situații excepționale, cum ar fi starea de urgență, stare de alertă, starea de mobilizare parțială sau totală a forțelore armate, stare de război, stare de asediu sau alte situații de criză identificate explicit printr-un act normativ”.
Ministerul Finanțelor, condus de ministrul Adrian Câciu (PSD) nu explică exact cine și în ce mod stabilește când un preț este ”nejustificat” de mare.
Este pentru prima oară în ultimele decenii când un guvern vrea să intervină direct în formarea prețurilor pe piețele libere. România a mai trecut printr-o astfel de experiență în perioada comunistă, când statul stabilea prețul mărfurilor și al serviciilor. Consecința a fost o penurie generalizată de produse.
Citește aici Nota integrală a Ministerului Finanțelor
- Alte fragmente relevante din nota prezentată de Ministerul Finanțelor:
Măsurile de combatere a fenomenelor speculative pot avea caracter contravențional ori administrativ, în anumite condiții, pe perioade determinate de timp, în vederea asigurării bunei funcționalități a pieței produselor și serviciilor și a unui nivel adecvat de protecție a consumatorilor cu privire la practicile comerciale care pot aduce atingere intereselor economice ale acestora, în vederea garantării existenței unui mecanism care să asigure posibilitatea combaterii practicilor de majorare nejustificată a prețurilor din partea operatorilor economici în situații excepționale, cum ar fi starea de urgență, stare de alertă, starea de mobilizare parțială sau totală a forțelore armate, stare de război, stare de asediu sau alte situații de criză identificate explicit printr-un act normativ.
În cadrul discuțiilor a reieșit necesitatea modificării cadrului legislativ în domeniul concurenței și al protecției consumatorilor, care ar fi de natură să soluționeze aceste disfuncționalități, astfel încât Consiliul Concurenței are o serie de propuneri de modificare și completare a legislației în vigoare.
În contextul pandemic actual, generat de apariţia virusului COVID –19, activitatea economică a anumitor sectoare de interes (ex.: alimentar, farmaceutic) a cunoscut la nivel naţional, o serie de transformări şi oscilaţii, care au dat naştere necesităţii reglementării cu precădere şi în regim de urgenţă, a situaţiilor în care apar frecvent decalaje semnificative de negociere și practici specifice, prin care companii mai puternice abuzează de companiile mai slabe.
Având în vedere și necesitatea asigurării bunei funcționalități a pieței produselor și serviciilor și a unui nivel adecvat de protecție a consumatorilor cu privire la practicile comerciale care pot aduce atingere intereselor economice ale acestora, în vederea garantării existenței unui mecanism care să asigure posibilitatea combaterii practicilor de majorare nejustificată a prețurilor din partea operatorilor economici în situații excepționale, cum ar fi starea de urgență, stare de alertă, starea de mobilizare parțială sau totală a forțelor armate, stare de război, stare de asediu sau alte situații de criză identificate explicit printr-un act normativ, astfel că toate acestea pot duce la o destabilizare a pieței naționale.
Astfel, este definită drept faptă de concurență neloială ”… practicarea unor prețuri nejustificat de mari, limitarea producției sau a vânzărilor, acumularea de mărfuri de pe piața internă în scopul creării unui deficit pe piață și revânzării lor ulterioare la un preț crescut în mod artificial în perioadele în care sunt identificate situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, pentru listele de produse identificate ca fiind în situație de risc speculativ prin act normativ la nivel de hotărâre emis de Guvernul României. Autoritățile abilitate vor stabili, prin instrucţiuni, procedura rapidă pentru instrumentarea contravenției”.
Propunerea de sancționare pentru aceasta contraventie este amendă de la 0,1% – 1% din cifra de afaceri totală din anul financiar anterior sancţionării, dar nu mai puţin de 10 000 lei pentru contravenţiile săvârşite de întreprinderi.
De asemenea, ANAF va pune la dispoziție, în vederea definitivării proiectului de act normativ,o analiză a evolutiei preturilor, cu titlu de exemplu, pentru măști și ulei, plecând de la producător, până la consumatorul final.
Facem precizarea că o primă formă a proiectului elaborat de către Consiliul Concurenței a fost înaintat Ministerului Finanțelor și Ministerului Economiei, în vederea analizării acestuia, urmând ca cele trei instituții inițiatoare ale acestui act normativ să se pună de acord asupra variantei finale și să prezinte în proxima ședință a Guvernului forma consolidată și însușită de către inițiatori a proiectului de ordonanță de urgență privind combaterea acțiunilor speculative și modificarea unor acte normative-în primă lectură.