Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu va semna, marți, contractele de finanțare în valoare totală de 22 miliarde lei pentru Magistrala M6 Gara de Nord – 1 Mai – Aeroport Otopeni, proiect în execuție pe prima secțiune și în proiectare pe a doua, și pentru prelungirea liniei de metrou M4 Gara de Nord – Gara Progresul.
Contractul de finanțare pentru proiectul „Magistrala M6 Bucureşti, tronsonul 1 Mai – Tokyo (6 staţii), lungime: 6,6 km” are o valoare de 9,33 miliarde de lei.
Pentru prima secțiune a Magistralei M6, Asocierea Alsim Alarko-Makyol lucrează la toate cele șase stații, iar utilajele TBM vor începe forajul în august – septembrie 2024 (termen estimat). Autorizația de construire a fost emisă în decembrie 2023 cu data de începere a lucrărilor la structură și galerii din data de 15 decembrie 2023 și termen de execuție de 39 de luni. Pentru secțiunea II, Băneasa – Aeroport Otopeni, Gulermak (Turcia) trebuie să predea proiectul tehnic în această toamnă. Metrorex estimează finalizarea lucrărilor la M6 Gara de Nord – Otopeni în 2027, dar nici până în prezent nu a reușit să lanseze noua licitație pentru finisaje, arhitectură și instalații.
Pentru prima secțiune (constructor Makyol – Alsim Alarko) lucrările vor fi decontate din bani PNRR transferați de la Magistrala M4 Filaret, iar pentru secțiunea II Băneasa – Tokyo (Otopeni) din împrumutul JICA. Însă Ministerul Transporturilor mai trebuie să pună aproximativ 1,5 miliarde lei pentru contractul de arhitectură, instalații, șină și finisaje, contract a cărui relansare întârzie.
Contractul de finanțare pentru proiectul „Extinderea rețelei de metrou Magistrala 4 de metrou, Secțiunea Gara de Nord – Gara Progresul” are o valoare totală de 12,97 miliarde lei.
Amintim că, astăzi, Primăria Sector 4 a anunțat că a obținut un contract de finanțare nerambursabilă în valoare de 2,5 miliarde de euro pentru extinderea magistralei de metrou M4, Gara de Nord – Gara Progresul.
Semnarea contractului de finanțare va avea loc marți, 4 iunie, în prezența ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, a directorului Metrorex S.A., Mariana Miclăuș și a senatoarei Gabriela Firea, primarul Sectorului 4, Daniel Băluță.
Finanțarea de 2,5 miliarde de euro, bani europeni nerambursabili, va veni prin „Programul Transport” al Uniunii Europene 2021-2027.
Inițial, proiectul prelungirii M4 Gara de Nord – Filaret era inclus în PNRR cu finanțare de 300 milioane euro pentru lucrări la structuri, dar, ca urmare a întârzierilor, finanțarea de 300 de milioane de euro a fost transferată la M6 pentru primele șase stații Gara de Nord – Băneasa.
Amintim că în aprilie Primăria Sectorului 4, în calitate de lider de asociere, alături de Ministerul Transporturilor, Metrorex SA, Consiliul Județean Ilfov și Sectorul 5 al Capitalei, au lansat în SICAP procedura de licitație publică pentru demararea proiectantului și constructorului/constructorilor care urmează să extindă magistrala de metrou M4, Gara de Nord-Gara Progresul, potrivit unui comunicat de presă al primăriei.
Traseul noii linii de metrou M4 va avea un număr de 14 stații, ce vor fi amenajate pe o lungime totală de aproximativ 12 kilometri, între stația Gara de Nord 2 și stația Gara Progresul, și care va traversa teritoriul sectoarelor 1, 4 și 5, precum și al comunei Jilava din județul Ilfov. Cele 14 stații ale noului traseu sunt: Gara de Nord 2 – Știrbei Vodă – Bogdan Petriceicu Hașdeu – Uranus – George Rozorea – Chirigiu – Filaret – Eroii Revoluției 2 – George Bacovia – Toporași – Nicolae Cajal – Luică – Giurgiului – Gara Progresul.