Ministrul Finanțelor explică ce va lua în calcul pentru noua taxă auto: norma de poluare și vechimea mașinii, dar și puterea de cumpărare

piata auto, uniunea europeana, romania Sursa foto: Pixabay / Didgeman

Ministrul Finanțelor Tanczos Barna a dat joi detalii despre câteva criterii care vor fi luate în calcul pentru noua taxă auto pentru mașinile vechi și poluante, un jalon PNRR pe care guvernul trebuie să-l îndeplinească până în toamnă.

„România a promis în 2021, prin PNRR, că va face o reformă și în ceea ce privește taxarea mobilității sau taxarea acelor mijloace de transport care sunt poluante, care emit dioxid de carbon și gaze cu efect de seră și, proporțional, cele care emit mai puțin vor fi impozitate cu impozit mai mic, mai redus. Aici sarcina este la Ministerul Transporturilor pe tot ce înseamnă mobilitate verde, tot ce înseamnă reducerea emisiilor de carbon pe partea de mobilitate. Acolo sunt deja câteva propuneri făcute, câteva proiecte elaborate de minister pe impozitarea transportului de marfă, de exemplu, în funcție de distanță, în funcție de tonaj, sunt mai multe variante. De asemenea, au început discuțiile și în spațiul public cu privire la impozitarea mijloacelor de transport personale ale cetățenilor în funcție de norma de poluare, în funcție de data la care au fost înmatriculate.(…)

Acolo lucrurile trebuie discutate iarăși pentru următorii șapte-zece ani. Discuțiile trebuie purtate și cu autoritățile locale, pentru că autoritățile locale sunt cele care aplică taxele acestea locale – impozitul pe mijloacele de transport, de exemplu, este un venit al autorităților locale – și gândite lucrurile astfel încât cei care poluează mai mult să plătească mai mult, cei care folosesc mașini nepoluante, noi, să nu fie tratați la fel ca un cetățean care aduce o mașină de șapte-opt ani din străinătate. Desigur, trebuie avut în vedere și gradul de suportabilitate și puterea de cumpărare a cetățenilor, pentru că nu putem să privăm cetățenii cu venituri mici de dreptul de a cumpăra o mașină, chiar dacă este una mai veche și este una mai ieftină și mai poluantă, a explicat Tanczos Barna, pentru Agerpres..

Analize Economedia

software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR

Acesta a adăugat că lucrurile trebuie aduse într-un echilibru, astfel încât nici cei vulnerabili să nu ajungă să nu-și mai permită o mașină și, în același timp, să nu avem bolizi cu mii de centimetri cubi capacitate cilindrică și cu un impozit foarte mic, aproape simbolic, în comparație cu țările vest-europene.

„Pentru că de acolo exact acele mașini sunt vândute la prețuri mici, care costă foarte mult la capitolul impozit local din cauza poluării, și de aceea devenim noi o țară de destinație pentru mașinile second-hand‘, a punctat ministrul.

El a subliniat că în privința acestei taxe sunt mai multe variante de lucru, pe transportul de marfă urmând probabil să fie o combinație de rovinietă sau taxă, în funcție de distanță, cantitate etc.

„La persoanele fizice nu poți tot timpul să taxezi în funcție de kilometrii parcurși, pentru că este foarte complicat. Acolo mai mult ca sigur trebuie să mergem pe norma de poluare, pe vechimea mașinii și pe o filosofie gândită împreună cu autoritățile locale, a spus Tanczos Barna.

În ceea ce privește valoarea acestei taxe, acesta a precizat că nu vrea să discute despre cifre deoarece, nefiind calculele așezate și variantele conturate, este prematur.

„Dar da, în cadrul unei reforme fiscale, trebuie inclus și acest element, elementul de impozite și taxe locale pentru mijloacele de transport, a punctat șeful de la Finanțe.

Noua taxă, decisă până în toamnă

Noua taxă auto propusă de industria auto este jalon PNRR, pe care Guvernul trebuie să îl îndeplinească până în toamnă, însă din informațiile obținute de TechRider și Economedia nu există în acest moment nici un proiect de lege în dezbatere la nivelul Guvernului și nu s-au discutat încă scenarii privind cuantumul taxei pentru mașinile vechi.

Intrarea în vigoare a noului mod de taxare ar trebui să aibă loc începând cu anul 2026, conform planului asumat de guvern.

Modificarea taxării autovehiculelor este o măsură clar prevăzută în cadrul PNRR, la jalonul patru, și are termen de implementare trimestrul III. Măsura este absolut necesară pentru depunerea cererii de plată cu numărul 4, România riscând să piardă sume importante în lipsa îndepllinirii jalonului.

Până la acest moment, nu a avut loc nicio întâlnire oficială pe tema noii taxe auto, ci doar un schimb de adrese privind necesitatea luării unei decizii până la depunerea cererii de plată 4 pe PNRR, conform informațiilor Economedia.

Pe lângă jalonul PNRR, reprezentanții industriei auto locale susțin introducerea unei forme de penalizare a utilizatorilor de vehicule vechi și poluante ca formă de stimulare a procesului de reînnoire a parcului auto național.

„O mașină veche de 20 de ani, în normă de poluare EURO 2, va avea de plătit undeva între 350 și 400 de euro. Nu e definit 100%, am vorbit de achiziție. Nu numai că achiziționăm o mașină veche care poluează, dar vrem s-o ținem. După ce că ea are 15-20 de ani, vrem s-o mai ținem 10 ani (…) Astăzi suma [de plată] e undeva la 160-170 de lei pe an. De mâine am dori să se ia în calcul norma de poluare, iar în funcție de asta, dacă automobilul e EURO 2 sau EURO 3, vorbim probabil de 1.800 – 1.900 de lei pe an”, a declarat Mihai Bordeanu, director general automobile Dacia.

„Dacă introduci în circulație un EURO 4 și îl taxezi la fel ca un EURO 6, deși au motoare de aceeași capacitate cilindrică, nu e corect. Fiindcă tu, care ai mașină nouă și nu poluezi mai deloc, plătești același impozit ca vecinul tău, care are mașină de 10 ani și, când o pornește dimineața, umple toată scara de fum”, spune Adrian Sandu, secretar general ACAROM., conform unor declarații oferite Protv.

Guvernul are timp până în luna august să propună noua formulă de calcul a taxei, dar este greu de crezut că această măsură impopulară va fi luată până la alegerile din mai.

Decizia vine în contextul în care România a mai avut în trecut taxe de poluare autovehicule sub diverse forme. În 2007, guvernul Tăriceanu a introdus o taxă auto, anulată între timp, iar în 2013, în timpul guvernării Ponta, ministerul Mediului, a decis să transforme taxa auto în timbru de mediu pentru autovehicule. Ulterior, și acesta a fost anulat. În plus, statul român a fost obligat să restituie banii încasați în urma unei decizii a Curții Europene de Justiție.

În prezent, pentru autovehicule există doar impozitul pe proprietate/deținere, care este calculat pe baza cilindreei motorului, fără a ține cont de nivelul de poluare al vehiculului.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Ticalosenia continua si toti par fericiti… GENII CA ZIUA , de ceva ca fisa tehnica a masinii cu noxele emise de modelul de masina au auzit GENIILE?…NU … sa se duca la vre’o “facultate” pe la Balti pe undeva poate devin mai “dastapti”…
    Deci solutia Euro 6 de 5000cm3 nu o sa plateasca nimic si Euro 2 de 1000cm3 o sa plateasca cate mii de lei amandoua poluand la fel… GENII… 🤮🤮🤮

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.