Modernizarea liniei de tren Craiova – Caransebeș: Alstom și Arcada au depus contestații la CNSC. CFR Infrastructură, acuzată că ar fi impus cerințe care „distorsionează concurența”

tren de lucru Sursa foto: CFR Infrastructură

Licitația pentru proiectarea și execuția primelor două loturi ale Magistralei M 100 Craiova – Caransebeș a fost contestată la CNSC, constructorii Alstom și Arcada fiind nemulțumiți de mai multe condiții printre care factorii de evaluare a perioadei de garanție și caietul de sarcini restrictiv care „distorsionează concurența”. Alstom și Arcada sunt printre cei mai mari constructori de cale ferată din România cu lucrări pe M 300 Brașov – Sighișoara (contracte întârziate cu Aktor) și contracte PNRR în proiectare pe M 100 Caransebeș – Timișoara – Arad respectiv M 300 Cluj-Napoca – Oradea.

Licitația pentru modernizarea primelor 2 tronsoane ale Magistralei M 100 Craiova – Caransebeș a fost publicată pe 18 martie 2023 în SEAP, valoarea maximă pentru proiectarea și execuția lucrărilor pe cei 82 de kilometri aferenți celor două loturi fiind cuprinsă între 2,5 și 2,8 miliarde lei.

– Lotul 1 (Craiova – Filiași), cu o lungime de 37,97 km, are o valoare estimată de 1,4 – 1,5 miliarde de lei (fără TVA) și trebuie finalizat în 54 de luni (12 luni proiectare și 42 de luni execuție lucrări).

– Lotul 2 (Filiași – Igiroasa), cu o lungime de 44,26 km, are o valoare estimată de 1,1 – 1,2 miliarde de lei (fără TVA) și trebuie finalizat în 60 luni (12 luni proiectare și 48 de luni execuție lucrări).

Contestație Arcada Galați pentru M 100 Craiova-Caransebeș (primele 2 loturi):

În contestația depusă pe 31 martie 2023 la CNSC, Arcada solicită suspendarea licitației până la soluționarea contestației și continuarea procedurii, dar cu modificarea unor cerințe care acum, ar restrânge artificial concurența. De asemenea, Alstom reclamă și cerința restrictivă de deținere sau accees la un număr de 8 utilaje „un număr foarte restrâns de operatori economici putând participa la licitație”.

Și Astom Transport a solicitat CNSC să suspende licitația și să dispună CFR Infrastructură modificarea cerințelor privind utilajele, clarificarea situațiilor cu rezervele de implementare dar și perioadele de proiectare și execuție. „Au fost impuse utilaje specifice aferente doar lucrărilor de cale ferată, deși obiectul contractului este unul complex, fiind include lucrări diversificate a căror executare necesită, dincolo de orice dubiu, o paletă foarte largă de utilaje. Entitatea contractantă nu a avut în vedere faptul că lucrările de infrastructură la calea ferată pot fi executate și prin utilazarea altor utilaje decât cele care au fost impuse limitativ”, arată contestația Astom Transport din 28 martie 2023.

Linia de tren Craiova – Carnsebeș, parte a Magistralei M 100 București – Timișoara, una dintre cele mai neîntreținute din țară, are o lungime de 226 de kilometri. Cel mai dificil tronson este Lotul 3 care include tunelul de la Balota cu o lungime de 6,1 kilometri.

Lotul 3 (Igiroasa – Drobeta Turnu Severin), cu o lungime de 41,23 km, are o valoare estimată de 3,08 miliarde de lei (fără TVA) și trebuie finalizat în 72 luni (12 luni proiectare și 60 de luni execuție lucrări). Pe acest lot va fi construită și o variantă nouă de traseu care va asigura relația între stațiile Balota, Prunișor și Drobeta Marfă. Între stațiile Prunișor și Drobeta Turnu Severin Est este prevăzută construcția unui tunel de cale ferată dublă, în lungime de 6,1 km. Urmează să fie publicată licitația în SEAP.

De la București la Craiova pe M 100 se fac reparații rapide, iar de la Caransebeș la Timișoara și Arad CFR are contracte pentru modernizarea loturilor, 2, 3 și 4 finanțate prin PNRR. Cel mai lung tunel feroviar în execuție este la Ormeniș, 6,9 kilometri pe M 300 Brașov – Sighișoara.

Sursa foto: CFR Infrastructură

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *