România solicită Comisiei Europene o amânare cu încă doi ani a termenului pentru modernizarea Magistralei CFR Brașov – Sighișoara și prelungirea programului european de finanțare Connecting Europe Facility (CEF) pentru a nu mai pierde, din nou, sute de milioane de euro.
Pe cele trei loturi ale liniei Brașov – Sighișoara, asocierea Railworks (Aktor, Alstom Arcada) are un progres doar 15%, deși graficul de execuție asumat este de 40%, potrivit șefului CFR Infrastructură, Ion Simu-Alexandru.
Pentru că nu a reușit să contracteze la timp loturile Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, România a pierdut deja 320 de milioane de euro finanțare europeană (detalii aici).
Contractele pentru reabilitarea liniei Brașov – Sighișoara sunt semnate pentru 5,7 miliarde lei, din care 4 miliarde lei sunt fondurile dinsponibile prin CEF.
Șeful CFR Infrastructură a explicat că a transmis Comisiei Europene o solicitare pentru fazarea proiectului și speră la un răspuns favorabil de la Bruxelles: „Am avut deja discuții cu Comisia Europeană, ieri (n.r luni) am trimis draft-ul prin care am cerut un termen de încă doi ani, o fazare pentru a ne încadra în aceleași sume, nu le mai putem mări, din discuțiile premergătoare pe care le-am avut, Comisia Europeană va da curs, propunerii ministerului (n.r Transporturilor) noi am propus o prelungire a CEF-ului, noi așa am cerut cel puțin, să nu intre pe Programul Operațional Transport (2021-2027) pentru că ar începe cu minus”.
Lucrările de modernizare pe linia de tren Brașov – Sighișoara costă aproape 6 miliarde lei, cuprind trei loturi și se desfășoară cu fonduri europene, finanțarea fiind asigurată prin Programul Connecting Europe Facility (CEF), termenul limită pentru decontarea lucrărilor fiind decembrie 2023. CFR explică întârzierea majoră și prin creșterea prețurilor la materialele de construcții, probleme de aprovizionare, dar și mobilizarea insuficientă (Aktor lucrează greu).
Cel mai greu lot feroviar dintre Brașov și Sighișoara, tronsonul Apața – Cața, acum în lungime de 43 km și 28 kilometri după finalizare, include execuția a două tuneluri, la Ormeniș și Homorod. Este un contract cu o mare complexitate tehnică pentru că vor fi construite şi patru tuneluri noi.
Modernizarea a 28,2 km linie de cale ferată din care 6,11 km vor fi reabilitaţi, 9,626 km line nou construită şi 12,464 km linie în tunele
– 3 staţii reabilitate (Racoş, Mateiaş, Ormeniş)
– 2 pasaje superioare
– 7 poduri ✓ 10 podețe ✓ 3 viaducte ✓ 4 tuneluri nou construite (cale simplă) la Ormeniș (dublă galerie 6,9 km) și Homorod (dublă galerie 5,2 km)
– Instalații de centralizare electronică, introducerea sistemului de management al traficului ERTMS, instalații de energoalimentare.