Necazurile scandinave ale lui Musk se amplifică: Tesla pierde procesul din Suedia, iar sindicatul finlandez se alătură blocadei portuare

elon musk, spacex, tesla, miliardar american, twitter

Problemele Tesla cu sindicatele din Scandinavia s-a adâncit, deoarece compania a pierdut o acțiune în justiție împotriva serviciului poștal suedez din cauza refuzului acestuia de a livra plăcuțe de înmatriculare pentru gigantul american al vehiculelor electrice, potrivit CNBC. Unul dintre cele mai mari fonduri de pensii din Danemarca a anunțat miercuri că își va vinde participațiile la acțiunile Tesla din cauza refuzului companiei americane de a încheia acorduri cu sindicatele.

Lucrătorii serviciului poștal au blocat livrările de plăcuțe de înmatriculare Tesla la sfârșitul lunii trecute, în semn de solidaritate cu mecanicii aflați în grevă din cauza refuzului companiei de a semna un contract colectiv de muncă cu angajații, ceea ce este obișnuit în Suedia.

Tesla a luat măsuri legale, în timp ce CEO-ul Elon Musk a catalogat mișcarea drept “nebunească”, dar un tribunal suedez a decis joi că PostNord nu va fi obligată să livreze plăcuțele de înmatriculare pentru moment.

Cu toate acestea, probabil mai îngrijorătoare pentru Musk vor fi grevele de simpatie care se răspândesc în toată Scandinavia, pe măsură ce sindicatele se unesc în jurul principiului adânc înrădăcinat în regiune al negocierii colective, care reprezintă un punct de sprijin al relațiilor de muncă.

Membrii de sindicat dintr-o serie de industrii suedeze s-au alăturat grevei secundare alături de membrii sindicatului IF Metall, care sunt implicați într-o luptă continuă cu Tesla de aproximativ șase săptămâni.

La începutul acestei săptămâni, cel mai mare sindicat din Danemarca a anunțat propria grevă de simpatie pentru a împiedica livrarea în porturile daneze a mașinilor Tesla care sunt transportate în Suedia.

Apoi, cel mai mare sindicat din sectorul privat din Norvegia și-a anunțat miercuri intenția de a începe să blocheze transporturile de vehicule destinate Suediei începând cu 20 decembrie.

Sindicatul finlandez al lucrătorilor din transporturi AKT a confirmat joi că o blocare a vehiculelor Tesla destinate Suediei va intra, de asemenea, în vigoare în toate porturile finlandeze începând cu 20 decembrie.

Președintele AKT, Ismo Kokko, a declarat că acordurile colective pentru lucrători sunt “o parte esențială a sistemului nordic al pieței muncii”, potrivit ziarului finlandez Helsingin Sanomat.

Între timp, unul dintre cele mai mari fonduri de pensii din Danemarca a anunțat miercuri că își va vinde participațiile la acțiunile Tesla din cauza refuzului companiei americane de a încheia acorduri cu sindicatele. PensionDanmark a vândut acțiunile la o valoare de piață de 476 de milioane de coroane daneze (68,8 milioane de dolari), potrivit Reuters.

PensionDanmark a declarat vineri pentru CNBC că abordarea sa în ceea ce privește investițiile responsabile “se bazează pe convenții și acorduri internaționale, inclusiv pe convențiile OIM privind drepturile muncii”.

“În cazul în care o companie nu respectă politicile noastre, încercăm inițial să influențăm compania prin intermediul acționariatului activ – atât direct, cât și în coordonare cu alți acționari. Acesta a fost și cazul în legătură cu Tesla”, a precizat fondul de pensii într-o declarație trimisă prin e-mail.

În cazul în care fondul apreciază că nu este capabil să exercite o influență suficientă asupra unei companii, așa cum s-a întâmplat în cazul Tesla, poate decide să excludă acțiunile respectivei întreprinderi din deținerile sale.

“Văzut în lumina faptului că conflictul se extinde acum în Danemarca, precum și a refuzului recent și foarte categoric al Tesla de a semna un acord în orice țară, am ajuns la concluzia că noi, ca investitori, în prezent, nu prea avem posibilitatea de a influența compania. Și acesta este motivul pentru care punem acum Tesla pe lista noastră de excludere”, a adăugat PensionDanmark.

Politica Tesla de a nu purta negocieri colective se întâlnește cu un impas ideologic larg – astfel de acorduri între angajatori și lucrători servesc drept pilon pentru modelele economice scandinave, care garantează lucrătorilor dreptul de a negocia salariile, concediile, plata orelor suplimentare și alte condiții.

Tesla nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii din partea CNBC.

Sursa foto: Patrick Pleul / POOL / AFP

Comentarii

  1. Musk ar trebui să știe că sclavii în Europa sunt in est nu în vest sau nord. Fabrica trebuia să o construiască în România. Plătea prost, dar nu prea avea pe unde sa scoată mașinile.

  2. Joc de gleznă… Nu livrează postnord plăcile cu nr de înmatriculare pentru tesla, o fac pentru dealerii auto. Și apoi sunt shencker, dhl, bring ce au servicii de livrare door by door, iar acum pe praful ăsta e cea mai bună ocazie să te duci în cap făcând-ö pe smartu’. De fapt suedezii nu știu cum să-și vândă tiribomba polestar de la volvo de două ori mai scumpă decât o tesla, e fraier Musk că nu livrează plăcuțele cu fed ex. Suedezii merită una peste
    bot dacă joacă mișelește.

  3. Suedezii înțeleg ca mai întâi oamenii și apoi bogătașii. În lumea lui Musk e pe dos. El ca deținător de capital vrea sa facă ce vrea mușchiul lui. Uite ca la unii nu merge asa. Bravo suedezilor. Păcat ca prin alte colturi ale lumii nu se intelege asta.

  4. e doar o mentalitate specifica angajatilor, atunci cand economia e pe crestere. Cand economia scade si criza sufla rece in ceafa, brusc apar declaratii gen ,,mentinem relatia cu clientii nostri traditionali, gen Tesla…bla-bla” Ia sa mai vedem in cativa ani, nu soar in Suedia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *