Niciun kilometru de cale ferată nu a fost recepționat în 2023, deși la începutul anului trecut CFR Infrastructură estima 100 de kilometri reabilitați și terminați (cu recepție la terminarea lucrărilor) pe Valea Mureșului km. 614-Bârzava-Ilteu respectiv Gurasada-Simeria, după cum transmitea atunci pentru Club Feroviar.
Însă pentru cel mai avansat lot, km. 614-Bârzava (41,9 km.) WeBuild este la doar 90 % și are termen aprilie 2024, iar pentru lotul Bârzava-Ilteu (36 kilometri) același constructor din Italia este la 88 %, dar are termen nou octombrie 2025. Pentru anul acesta, FCC (Spania) ar urma să termine la toamnă lotul Gurasada-Simeria (41 km.), acum la 82 %. Toate loturile din județele Arad și Hunedoara între km. 614 și Simeria cu o lungime de 141 kilometri au contracte semnate încă din 2017.
Nu doar constructorii sunt vinovați de întârzierile cu anii, atrage atenția Asociația Pro Infrastructură. Pe Magistrala 200 Brașov-Curtici Ministerul Transporturilor nu a reușit să elibereze amplasamentul pentru lucrări : ,,Retrospectiva feroviară 2023: un an obișnuit… de slab. La începutul anului CFR se lăuda la ClubFeroviar cu “100 kilometri recepționați, mai mulți decât la autostrăzi”. Și noi am sperat că la sfârșitul exercițiului european de finanțare POIM 2014-2020 se va face un ultim efort de absorbție. Dar absorbția s-a făcut pe rutier, ca de obicei, iar CFR a recepționat în 2023 ZERO kilometri de cale ferată reconstruită la maxim 160 km/h. Evident, cei 100 km promiși s-au mutat pe 2024.
Dacă la autostrăzi avem un ritm mediu de ~3% lunar, procentul feroviar maxim de 1% lunar înseamnă minim 100 de luni de execuție, față de cele 36 pe care e semnat contractul, adică 64 de luni întârziere. Nu este ceva nou la CFR: din 5 tronsoane finalizate între Sighișoara și Simeria (2011-2020), întârzierile au măsurat între 46 și 78 de luni, adică între 4 și 6 ani jumătate.
CFR amână termenele estimate de la un raport trimestrial la altul pe măsură ce inginerul FIDIC certifică noi zile de extensie din vina autorităților.
Dacă am avea așa progres la autostrăzi, mai ales cu acte în regulă, ar fi scandal național dar la calea ferată… Ministrul s-a rățoit de câteva ori la antreprenorii sectoarelor care merg cel mai încet, Brașov-Sighișoara, dar Grindeanu nu știa nici măcar aspecte de bază despre șantier, de exemplu că Aktor adusese deja la acel moment TBM-urile. Iar pe aceste loturi constructorii au aprobate câte 24 de luni de extensie, deci termenul de finalizare nu este nicidecum 2024, ci după 2026-2027.
De ce nu se plătesc penalități în urma acestor întârzieri masive? Simplu: ele sunt certificate de consultant și aprobate de CFR ca fiind din vina CFR, a MT și a guvernului. Să luăm doar câteva exemple de pe Simeria-Ghioroc: castrul Micia, descărcare arheologică lipsă, după 6 ani; cetatea Vărădia, vestigiile din 3 epoci istorice trebuiau mutate dar sunt încă la locul lor strămoșesc, după 6 ani; linie de înaltă tensiune la Vețel, nemutată după 6 ani; defrișări amânate mai bine de 5 ani în gura tunelului Bătuța, din lipsa scoaterii din fondul forestier. Pâlcul de copaci a blocat niște lucrări masive la elementele de sprijin și lotul respectiv (2b) este acum întârziat 65 de luni, fix cât a stat păduricea în loc, ce coincidență.” -Asociația Pro Infrastructură.
Potrivit Club Feroviar, în 2024, CFR Infrastructură estimează recepții la terminarea lucrărilor pe 299 de kilometri, loturile Arad-Sighișoara pe M 200 și cei 12 kilometri cu Podul Grădiștea pe linia București-Giurgiu.