Cele 20 de trenuri electrice noi pe care Ministerul Transporturilor ar urma să le cumpere de la Alstom vor fi finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), a anunţat astăzi Autoritatea pentru Reformă Feroviară, instituţie condusă din 20 octombrie de Ştefan Roşeanu care l-a înlocuit pe Gigi Gavrilă. De asemenea, ARF va achiziţiona prin PNRR alte 12 rame electrice cu hidrogen şi 16 locomotive electrice noi care pot atinge 160 km /h şi pot tracta până la 16 vagoane.
Contractul pentru cele 20 de trenuri Inter Regionale ar putea fi semnat cu Alstom până la finalul anului, în prezent fiind în curs de analiză Raportul Final al Comisiei de Evaluare, care a primit de la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP) clarificările necesare în legătură cu oferta asocierii CRRC – Astra Arad.
Procedural, după ce oferta Alstom este desemnată câştigătoare (fiind singura care a rămas valabilă) se pot depune contestaţii la Consiliul Naţional pentru soluţionarea Contestaţiilor ( CNSC) şi la Curtea de Apel Bucureşti (CAB), dar noua lege a achiziţiilor publice obligă autoritatea contractantă să semneze contractul după decizia CNSC.
În privinţa licitaţiei pentru cele 40 de trenuri regionale, după ce fosta conducere a ARF a decis anularea procedurii, CNSC a respins contestaţiile Alstom şi CRRC referitoare la anularea licitaţiei.
Achiziţiile ARF care urmează să fie finanţate prin PNRR:
„În ceea ce privește proiectele de achiziție de material rulant sustenabil, ce intră în sfera de activitate a ARF, PNRR prevede achiziția de material rulant ecologic (electric-EMU/baterii-B-EMU/hidrogen-H-EMU), care să asigure circulația trenurilor atât pe rețeaua feroviară națională ca trenuri de lung parcurs (de tip IR și IC), cât și ca trenuri de scurt parcurs (de tip R), precum și în serviciul metropolitan (de tip S-Bahn).În acest sens, sunt prevăzute a se achiziționa:
– 20 EMU (rame electrice – RE-IR-Electric Interregio – trenuri de lung parcurs, cu 6 unități);
– 12 H-EMU (rame electrice cu hidrogen, cu 3+1 unități);
– 16 locomotive electrice noi cu 4 osii cu sistem ERTMS capabile de viteză 160 km/oră și tractare de trenuri de până la 16 vagoane”, a transmis ARF.
Contractul pentru cele 20 de trenuri electrice noi Inter Regionale are o valoare de 1,3 miliarde lei şi poate fi suplimentat până la 37 de unităţi. Ramele cu hidrogen sunt propuse pe linia de tren Bucureşti – Piteşti, întreaga investiţie care cuprinde şi reînnoirea liniei fiind estimată la 380 milioane euro. Ultima achiziţie de material rulant nou la CFR Călători a fost în urmă cu peste 15 ani, atunci când au fost cumpărate automotoarele Desiro – Săgeata Albastră.