Numărul angajaților din industria serviciilor pentru afaceri va crește sub 10% în acest an și anul viitor. Cum diferă preferințele pentru beneficii și vacanțe între diferitele generații de angajați

cumaflicebeneficiiiisatisfaccuadevaratpeangajatiitai Foto de Anna Shvets de pe pexels.com

Numărul angajaților din industria serviciilor pentru afaceri va creşte moderat, sub 10%, până la finalul acestui an, pentru anul viitor fiind preconizată o creştere similară, estimează ABSL (Asociația Business Service Leaders).

Pe fondul incertitudinii macro-economice, dar și odată cu extinderea automatizărilor către un număr tot mai mare de procese, mobilitatea angajaților între diferite companii este în scădere în industria serviciilor pentru afaceri, comparativ cu anii dinaintea pandemiei.

Cele mai mari provocări pentru această industrie sunt legate de resursa umană, de găsirea angajaților potriviți şi cu experiență dar şi de adaptarea programelor de resurse umane pentru fiecare generație în parte, pentru a crea astfel omogenitate şi pentru a valorifica potențialul fiecărei generații.

„Angajații industriei serviciilor pentru afaceri au motivații comune legate de stabilitate, echilibrul dintre viața personală și cea profesională, flexibilitate şi creştere profesională. Generațiile peste 40 de ani sunt mai motivate de stabilitate, de recunoașterea formală prin avansare profesională, creșterea salarială și bonusuri, în timp ce Generația Millenials apreciază îndeosebi implicarea în cauze sociale şi flexibilitatea în muncă. Angajații sub 25 de ani sunt motivați de munca într-un mediu inovativ, de posibilitatea de învățare şi dezvoltare rapidă”, spune Adrian Baron, Vice Preşedinte ABSL.

Oferirea de beneficii flexibile în industrie este o altă consecință a preferințelor diferite pe care le au angajații. Astfel, cei peste 40 de ani pun accent mai mare pe asigurările de sănătate pentru ei și familiile lor, în timp ce pentru ceilalți munca hibridă, programul de lucru flexibil, programele de well-being (sport, psiholog, coaching) şi beneficiile oferite părinților sunt mai importante.

„Așteptările în ceea ce priveşte învățarea sunt diferite. Observăm că generațiile născute până în 1980 preferă interacțiunea fizică, o bună planificare a muncii și a programelor alese. Generațiile născute după 1980 au un plan aspirațional de carieră, au nevoie să învețe interacționând cu ceilalți și par mai puțin flexibili. Cei mai tineri născuți după 2000 acționează din curiozitate, bazat pe oportunitățile cu care se întâlnesc, sunt mai centrați pe self learning atât timp cât reprezintă un interes pentru ei”, explică Cătălina Magui, Director HR, Societe Generale Global Solution Centre, companie membră ABSL.

Și în ceea ce priveşte vacanțele, angajații au un comportament diferit, în timp ce Millenials preferă escapadele scurte şi frecvente, cei peste 40 de ani preferă vacanțele mai lungi şi planificate din timp, iar angajații sub 25 de ani preferă să lucreze remote mai multe zile, din locul în care îşi fac vacanța, înainte sau după concediu.

„Așteptările specifice fiecărei generații sunt importante mai ales în construirea politicilor de fidelizare a angajaților. „Milenialii” au tendința de a schimba locul de muncă frecvent, căutând mijloace rapide de promovare și acumulare de experiență. Aceasta generație apreciază atât munca de la distanță cât și flexibilitatea programului de lucru, bazându-se mult pe tehnologia folosită în special pentru eficientizarea proceselor. Angajații de peste 40 de ani pun un accent deosebit pe echilibrul dintre viața profesională și viața privată, iar cei care ocupă funcții de conducere se disting în general printr-o abordare pragmatică bazată pe analiza de date. Angajații sub 25 de ani preferă munca la distanță, din locuri diferite, flexibilitate totală în programul de lucru și își doresc să învețe, pe cât posibil, prin metode digitale”, spune Bogdan Ciurea, Head of P&C UniCredit SPA Milano Sucursala Bucureşti, companie membră ABSL.

Un alt aspect important este legat de implicarea angajaților seniori în formarea angajaților din generația Z. Formarea celor mai tineri nu doar că îmbunătățește colaborarea, dar ajută la păstrarea know-how-ului în organizație.

Acest aspect este esențial în România, unde retenția angajaților pe termen lung a fost mereu o provocare, iar încrederea tinerelor generații în posibilitățile de dezvoltare de aici scade constant.

Patru generații lucrează în prezent în business services, Generația Y (25-40 de ani) fiind cea mai numeroasă cu 67%, urmată de Generația X (40-55 de ani) cu 17%, Generația Z (< 25 de ani) cu 14% şi Baby Boomers (>55 ani) reprezentând 2% dintre angajați. Conform datelor ABSL, industria serviciilor pentru afaceri are aproximativ 200.000 de angajați, fiind în topul industriilor din România din punct de vedere al contribuției la PIB.

Asociaţia Business Service Leaders în România (ABSL) reunește peste 80 de companii care își desfășoară activitatea în domenii precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.