Pachetul Mobilitate : Transportatorii, obligați să întoarcă acasă camioanele la 8 săptămâni / Veniturile din transportul internațional de mărfuri s-ar putea reduce cu 4,5 miliarde de euro

transportator, camion, sofer, trafic, masini Sursa foto: Pixabay

Transportatorii de mărfuri sunt obligați de luni, să întoarcă TIR-urile la centrul operațional al companiei la fiecare 8 săptămâni, obligația fiind inclusă în Pachetul Mobilitate 1, legislație valabilă pentru toate statele membre ale Uniunii Europene. Întoarcerea camioanelor acasă o dată la două luni se aplică, după ce, la începutul lunii a intrat în vigoare și Directiva Detașării șoferilor pentru firmele care desfășoară operațiuni de tip cross-trade sau cabotaj (transport între două state membre, diferite de țara de înregistrare a firmei), zeci de mii de șoferi români fiind implicați în această activitate. Potrivit Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), România ocupă locul 8 ca piață de transport în UE și a treia poziție la operațiuni de transport rutier internațional de tip cross trade (10,5 %) și cabotaj ( 8,2 %).

Imediat după aprobarea Pachetului Mobilitate 1, un studiu KPMG realizat în 2020 estimează o reducere a veniturilor din transporturile internaționale de mărfuri pentru firmele românești cu 4,5 miliarde de euro și riscul de relocare a a afacerii : ,,Studiul KPMG evidențiază faptul că aplicarea măsurii întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni va conduce la o scădere cu 4,5 miliarde de euro a veniturilor din transportul internațional de marfă, estimând, totodată că, peste 50 % din transportatorii români care operează transporturi rutiere internaționale în UE, cross trade și cabotaj fie își vor întrerupe activitatea fie își vor muta centrul operațional în alte State Membre” – potrivit unui comunicat al UNTRR .

La începutul lunii ianuarie 2022, Guvernul României a sesizat Curtea de Justiție a Uniunii Europene cu o cerere de suspendare după ce, în 2020, România și alte țări printre care Bulgaria, Cipru, Lituania, Polonia și Ungaria ceruseră anularea parțială a actelor UE. Potrivit României, dar și altor altor 8 state din Uniunea Europeană, actuala formă a Pachetului Mobilitate 1 este în contradicție și cu obiectivele Green Deal ale Uniunii, deoarece obligă întoarcerea camioanelor în statul membru în care au primit autorizaţia, la fiecare opt săptămâni. Asta va conduce, potrivit celor 9 state, la creșterea numărului de “curse goale” care, în schimb, va genera emisii suplimentare de CO2 din sectorul transporturi rutiere. „Operatorii de transport români sunt obligați să parcurgă 1.300 km în plus pentru a se conforma noilor reguli, în timp ce polonezii, slovacii și ungurii ar trebui să parcurgă jumătate din distanță sau chiar mai puțin. Revenirea la țara de origine la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, fără nicio justificare economică. Aceasta ar putea duce la 1.160 de tone de emisii de CO2/zi sau 418.000 tone CO2/an”

Datele oficiale arată că Transportul rutier generează aprox. 5 % din PIB -ul României fiind principalul contributor la exportul de servicii al țării, 22 de miliarde de euro în ultimii 4 ani. Sunt 36 000 de firme active în transporturi cu aprox. 250 000 șoferi profesioniști.

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *