Cei doi ani de pandemie au forțat angajatorii din România să privească telemunca nu ca pe o excepție, ci ca pe un mod normal de a lucra. Drept urmare, numărul de contracte de muncă cu clauză de telemuncă a crescut vertiginos și se apropie acum de jumătate de milion, arată datele obținute de Economedia de la Inspecția Muncii.
În anul adoptării legii telemuncii, doar 3 angajați aveau contracte în regim de telemuncă și toți de la privat, arătau datele pentru 31 decembrie 2018 de la Inspecția Muncii.
În 2019, mediul privat a început, timid, să treacă mai mulți angajați în telemuncă, numărul acestora ridicându-se la 13.744 la 31 decembrie. Și la stat erau 91 de angajați în telemuncă, la final de 2019. Pe primele două luni din 2020 numărul contractelor în regim de telemuncă a continuat să crească constant.
Însă luna martie, care a reprezentat adevăratul debut al pandemiei în România, a adus o triplare a angajaților în telemuncă la privat și o creștere chiar mai mare la stat.
Iar finalul anului 2020, primul an de pandemie, a venit cu un număr record de angajați în telemuncă: peste 300.000 la privat și peste 31.000 la stat, într-o dinamică ce indică o potențială adoptare permanentă a acestui stil de lucru.
Acum, la final de 2021, datele arată nu numai că angajatorii au menținut această modalitate de lucru, ci și că din ce în ce mai mulți adoptă acest stil de muncă.
Peste 434 de mii de angajați aveau contracte de muncă cu clauză de telemuncă, potrivit datelor transmise de Inspecția Muncii la solicitarea Economedia. Numărul contractelor a fost în creștere continuă, cu excepția lunilor calde (mai-iulie 2021), când restricțiile au fost diminuate.
Data | Contract cu clauză de telemuncă |
31 decembrie 2018 | 3 |
31 decembrie 2019 | 13.835 |
31 ianuarie 2020 | 14.790 |
29 februarie 2020 | 15.150 |
31 martie 2020 | 58.943 |
30 aprilie 2020 | 73.808 |
31 mai 2020 | 93.003 |
30 iunie 2020 | 104.112 |
31 iulie 2020 | 144.194 |
31 august 2020 | 155.862 |
30 septembrie 2020 | 188.951 |
31 octombrie 2020 | 220.241 |
30 noiembrie 2020 | 312.890 |
31 decembrie 2020 | 332.467 |
31 ianuarie 2021 | 398.122 |
28 februarie 2021 | 391.315 |
31 martie 2021 | 394.581 |
30 aprilie 2021 | 403.872 |
31 mai 2021 | 401.851 |
30 iunie 2021 | 398.249 |
31 iulie 2021 | 395.055 |
31 august 2021 | 399.125 |
30 septembrie 2021 | 403.628 |
31 octombrie 2021 | 423.138 |
30 noiembrie 2020 | 433.447 |
31 decembrie 2021 | 434.246 |
Topul sectoarelor care au ales telemunca în pandemie
Industria de IT, firmele de consultanță și cele din domeniul bancar s-au aflat în topul industriilor care au încheiat cele mai multe contracte de telemuncă în ultimul an și jumătate, arăta o analiză realizată anul trecut de compania de consultanță Accace România. Compania estima că în contextul pandemic tot mai mulți angajatori vor opta pentru contracte de telemuncă sau muncă la domiciliu în industriile care permit această variantă de lucru.
Cele mai multe contracte de telemuncă s-au înregistrat la începutul anului 2021, odată cu reglementarea posibilității ca angajatorul să deconteze salariaților lunar suma de până la 400 lei pentru susținerea cheltuielilor la locul în care aceștia își desfășoară activitatea. Anul trecut au fost operate și o serie de simplificări birocratice pentru telemuncă. (Detalii aici)
Telemunca în România
Telemunca în România fost reglementată în 2018, prin Legea nr.81/2018, potrivit colorful.hr. Telemunca sau lucratul „remote” este modalitatea prin care un angajat își poate îndeplini atribuțiile de serviciu de la distanță, prin intermediul unor dispozitive de tipul PC-ului, laptopului, tabletei sau al smartphone-ului și cu o conexiune la internet.
Pentru ca activitatea de telemunca să se poată desfășura în condiții optime, care să încurajeze productivitatea și comunicarea dintre angajați și angajator, este necesară îndeplinirea anumitor condiții organizatorice, reglementate și în legea 81/2018. Iată care sunt acestea:
- Angajatorul trebuie să asigure toate mijloacele tehnologice referitoare la tehnologia informației și cea a comunicației și/sau echipamente de muncă necesare prestării în siguranță a activităților zilnice, cu excepția cazului în care părțile convin altfel;
- Să instaleze, să verifice și să întrețină echipamentul de muncă pus la dispoziția angajatului, cu excepția cazului în care părțile convin altfel;
- Să asigure salariatului o instruire potrivită cu privire la sănătatea și securitatea în muncă, și să furnizeze informații și instrucțiuni de lucru specifice locului în care se desfășoară activitatea de telemuncă. De asemenea, telesalariatul trebuie să primească instructaj la angajare, la schimbarea locului de desfășurare a telemuncii, la introducerea unui nou echipament de muncă sau la adoptarea unei noi proceduri de lucru.
În ceea ce privește telesalariatul, acesta are aceleași responsabilități pe care le-ar avea dacă și-ar desfășura activitatea de la birou.
Activitatea de telemuncă trebuie să fie prevăzută în contractul individual de muncă, în cazul în care acesta se încheie pentru personalul nou angajat sau printr-un act adițional la contractul individual de muncă, atunci când este vorba despre un angajat care ocupă deja o funcție în interiorul companiei.