Mai mulți actuali și foști angajați de la firma de testare de jocuri Quantic Lab din Cluj spun că managementul își presează testerii, că a funcționat în mod constant peste posibilitățile sale, acceptând mai multe proiecte decât avea capacitatea de a realiza, dar și că îi induce în eroare pe clienți cu privire la mărimea și competența echipelor sale de QA, arată un amplu articol publicat de platforma de specialitate PCGamer.com.
Din articolul PCGamer:
Doi lucrători actuali și opt foști lucrători de la prolificul subcontractor român de asigurare a calității Quantic Lab au vorbit cu PC Gamer despre locurile lor de muncă, sub rezerva anonimatului, susținând că managementul nu numai că își presează testerii peste norma pentru acest subset vital, dar prea des subfinanțat, al dezvoltării de jocuri, dar și că îi induce în eroare pe clienți cu privire la mărimea și competența echipelor sale de QA – și îi îndrumă pe angajați să continue șarada.
Printre jocurile la care a lucrat această filială a Embracer Group: Cyberpunk 2077, The Witcher 3: Blood and Wine, Divinity: Original Sin 2, Necromunda Hired Gun, Cities Skylines și multe altele, toate au fost testate de angajații Quantic. Testerii au avut acces la versiunile de dezvoltare ale acestor jocuri, examinându-le cu atenție pentru a găsi glitch-uri și potențiale blocaje în calea progresului, într-un mod similar cu modul în care speedrunnerii încearcă să “spargă” un joc după lansare.
În luna iunie, o serie de videoclipuri de la canalul de jocuri de pe YouTube Upper Echelon Gamers(opens in new tab) a atras atenția asupra presupuselor practici de management defectuos și de afaceri duplicitare ale Quantic. UEG s-a axat pe mărturiile foștilor membri ai echipei QA a Quantic din Cyberpunk 2077, pe suferința pe care conducerea le-a provocat-o acestor lucrători și pe impactul negativ pe care acest lucru l-a avut asupra dezvoltării Cyberpunk.
Doru Șupeală, un jurnalist român specializat în tehnologie, a publicat mai multe mărturii de la foști angajați Quantic care au invocat practici defectuoase din partea conducerii la subsolul său, Hacking Work(opens in new tab). Quantic a fost investigată și de către publicația românească Libertatea, care a publicat constatări similare.
Angajații descriu un mediu în care Quantic funcționa în mod constant peste posibilitățile sale, acceptând mai multe proiecte decât avea capacitatea de a le realiza și întinzându-și prea mult personalul între ele.
Aceștia au indicat că aceste probleme au atins un crescendo atunci când compania a acceptat contracte pentru a testa Cyberpunk 2077 și NBA 2K21. Cyberpunk a fost un fel de paratrăsnet pentru Quantic, dar compania nu pare să fie creditată oficial în 2K21, o practică pe care a atins-o unul dintre angajații activi în prezent.
“Din nefericire, mulți testeri Quantic Lab nu au fost creditați în toate jocurile pe care le-au testat”, au declarat aceștia. “În unele cazuri, criteriul editorilor pentru a credita o persoană era dacă aceasta a lucrat mai mult de cinci luni la acel joc. Dacă cineva a lucrat doar patru luni și două săptămâni la acel joc, nu era creditat”.
Pe lângă aceste practici necinstite, angajații care au vorbit cu PCGamer au spus că lucrează într-un mediu toxic pentru un salariu mic. Un fost angajat de rang înalt a declarat că managerii îi insultau și îi certau pe testerii principali, iar acest stres se răspândea în echipele mai mari.
Mai mulți angajați au spus că managementul afirma direct că testarea jocurilor este o muncă necalificată, această poziție contribuind probabil la explicarea rotației ridicate a angajaților, care erau tratați ca fiind de prisos. Angajații au spus că, în ultimii ani, în perioada de dezvoltare a Cyberpunk 2077, testerii juniori câștigau aproape de salariul minim (1.450 de lei, adică aproximativ 300 de euro pe lună), fără bonusuri. Un full lead tester se putea aștepta să câștige în jur de 680 de euro/lună. Foștii angajați intervievați au spus că era încă extrem de greu de trăit în Cluj cu o astfel de sumă.
Ca la multe alte locuri de muncă, apariția Covid-19 a avut un impact negativ asupra Quantic Lab, iar lucrătorii cu care a vorbit publicația au fost foarte critici față de răspunsul Quantic. Aceștia au spus că privilegiile de lucru de acasă au fost acordate în mod inegal și rezervate în mare parte conducerii superioare, în ciuda faptului că munca la distanță a fost adoptată pe scară largă în industria jocurilor ca răspuns la pandemie. Testerii au fost aranjați unul lângă altul, umăr lângă umăr, mai mulți angajați atestând o întâlnire în care un angajat de la Resurse Umane a declarat că distanța socială de doi metri era necesară doar atunci când indivizii erau față în față.
În cele din urmă, angajații cu care a vorbit publicația se simțeau epuizați de salariul mic, de mediul foarte stresant, de lipsa de sprijin și de umilințele mărunte care vin o dată cu ocuparea unui loc de muncă presupus a fi de “calificare redusă”, în special în timpul perioadei de vârf a pandemiei. “În acest moment, [Quantic] ar trebui să-mi plătească terapia”, a spus unul dintre ei.
Cei mai mulți dintre foștii angajați care au vorbit au continuat să aibă alte locuri de muncă în domeniul tehnologiei și al jocurilor și au recunoscut că au obținut cel puțin ceva de pus în CV. “Quantic m-a făcut să urăsc jocurile și jocurile. Nu am mai încercat niciodată să lucrez în domeniul dezvoltării de jocuri, chiar dacă la început a fost pasiunea mea”, a spus un alt fost angajat.
Quantic Lab nu a răspuns la o solicitare de comentarii la timp pentru publicare.
Lăsând la o parte problemele specifice ale Quantic Lab, asigurarea calității este deja un aspect deosebit de prost plătit și subapreciat al dezvoltării de jocuri. Lucrătorii din domeniul QA sunt adesea contractori externi, fie la scara unei companii, cum este Quantic, fie la nivel individual, cu disparitățile de salarizare, beneficii și securitate a locului de muncă față de salariați pe care le presupune acest lucru, mai notează publicația.
Articolul integral AICI