Peste 400 de companii și-au anunțat retragerea din Rusia de la lansarea invaziei Ucrainei pe 24 februarie, potrivit unei liste întocmite de Yale School of Management.
Giganții de fast-food Burger King și Subway, retailerul britanic Marks & Spencer și lanțurile hoteliere Accor și Marriott se numără printre o serie de companii cărora le este restricționată retragerea pe fondul unor acorduri de franciză ceva mai restrictive.
Companiile care doresc să-și extindă amprenta pe o anumită piață pot descoperi că astfel de acorduri au sens din perspectivă operațională sau financiară. Însă, odată semnate, pot fi foarte restrictive.
Acest lucru a complicat eforturile unor branduri occidentale de a se retrage din Rusia, chiar dacă mulți colegi au întrerupt operațiunile sau au părăsit complet piața din Rusia.
Burger King, care este deținut de Restaurant Brands International, a anunțat săptămâna trecută că a oprit sprijinul corporativ pentru cele peste 800 de restaurante francizate din Rusia și că va refuza aprobările pentru orice extindere. Cu toate acestea, locațiile în sistem de franciză rămân în funcțiune.
De asemenea, Subway nu are puncte de desfacere corporative în Rusia, dar cele aproximativ 450 de restaurante francizate deținute independent continuă să funcționeze în țară.
„Nu controlăm direct acești francizați independenți și restaurantele lor și avem o perspectivă limitată asupra operațiunilor lor de zi cu zi”, a spus Subway într-un comunicat.
Între timp, retailerul Marks & Spencer, care are 48 de magazine în Rusia, a declarat pentru CNBC că a încetat să furnizeze produse francizatului său, compania turcă FiBA, dar cei doi rămân „în discuții” despre continuarea operațiunilor brandului acolo.