România pierde în fiecare an 3,3 miliarde de euro reprezentând costurile economice şi sociale ale accidentelor de circulaţie, a declarat, miercuri, pilotul Titi Aur, la o conferinţă de specialitate privind siguranţa rutieră. Nu lipsa autostrăzilor reprezintă principala cauza de accidente, ci lipsa de educaţie, consideră pilotul, care a acuzat autorităţile că nu fac nimic pentru ca România să nu mai ocupe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte persoanele decedate în accidente de circulaţie.
Titi Aur s-a referit direct la Ministerele Educaţiei şi Transporturilor care au un rol important în educaţia şi pregătirea viitorilor conducători auto. „Atunci când Poliţia Rutieră a mers la Ministerul Educaţiei să se introducă ore de educaţie rutieră, pregătirea copiilor, au sărit cei de la Ministerul Învăţământului (n.r Educaţiei) în sus şi au spus că nu mai avem cum în programă. Ministerul Educaţiei este foarte rigid din acest punct de vedere şi programa este sfântă şi nu puteam să introducem nimic important pentru viaţă. Un alt minister foarte rigid este cel al Transporturilor. Nu mă refer la politicienii vremelnici ci la partea tehnică. Nu vor să audă nici măcar de o completare în şcolile de şoferi, să înveţe cursanţii regula fermoarului, obligatorii de exemplu în Germania sau Suedia şi regula celor două secunde ( pentru păstrarea unei distanţe de siguranţă între maşini)”m a spus pilotul Titi Aur care promovează cursurile de condus defensiv (n.r deţine şi o şcoală de profil).
Accidentele de circulaţie reprezintă 1,5% din PIB. 2.000 de lei amendă pentru părinţii care nu folosesc scaunele auto – propunere
Accidentele de circulaţie reprezintă 1,5% din PIB-ul unei ţări cum este România, conform statisticilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, a spus la conferinţă Alice Dona Mitu, fondatoarea Asociaţiei „Siguranţă Auto Copii”. Potrivit acesteia, 122 de copii şi-au pierdut viaţa în 2019 în accidente de circulaţie pe şoselele ţării, unii dintre aceştia pentru că nu au purtat centura de siguranţă sau nu au fost transportaţi în scaune sau alte dispozitive speciale de siguranţă. „Nu ştiu dacă ştiţi care este costul social al unui accident auto. Toate aceste costuri care sunt reprezentate de asistenţa la locul accidentului, asistenţa în spital a celor răniţi, de pierderea unei forţe de muncă, dacă copilul este rănit părintele trebuie să-l îngrijească deci dispare de pe piaţa muncii”, a precizat Alice Dona Mitu.
Sancţiunile actuale nu sunt suficiente pentru a-i face pe părinţi să folosească scaunele auto pentru copii, de aceea, printr-o petiţie se propune majorarea cuantumului amenzilor pentru lipsa dispozitivelor speciale de retenţie la 2.000 de lei, astfel încât, şi redusă la jumătate (dacă este plătită în 15 zile), amenda să fie de două ori mai mare decât un scaun auto. Alte două solicitări din partea reprezentanţilor Asociaţiei Siguranţă Auto Copii au fost introducerea obligatorie a unui modul de siguranţă rutieră în modulul de pregătire a părinţilor „Luna Tatălui”. respectiv externarea obligatorie din maternitate într-un dispozitiv de transport tip „scoică”.
1.644 de persoane şi-au pierdut viaţa anul trecut în accidente de circulaţie, cu 12% mai puţin faţă de 2019, scăderea fiind explicată mai ales ca urmare a restricţiilor de circulaţie şi nu a măsurilor statului sau a responsabilizării conducătorilor auto respectiv a pietonilor.