CNAIR va recepționa podul peste Dunăre de la Brăila doar la finalizarea lucrărilor și în condițiile de calitate din contract, conform unui comunicat de presă transmis marți, 6 februarie 2024. De asemenea, Compania de Drumuri dă noi asigurări privind siguranța circulației pe pod, dar admite problemele cu infiltrațiile din blocurile de ancoraj care încă nu au fost remediate. Explicațiile vin după ce publicația defapt.ro a descris problemele de calitate de la pod care a fost „inaugurat” la cel mai înalt nivel în iulie 2023, la solicitarea constructorului, dar fără ca lucrările să fie terminate. Totuși, Compania de Drumuri nu reușește să explice cum s-au executat lucrări neconforme sub monitorizarea consultantului (inginerul supervizor) și a inginerilor CNAIR din UIP (unitățile de implementare).
„Deschiderea traficului pe Podul de la Brăila s-a realizat cu respectarea HG 845 din 2018, cât și a Planului de management al traficului realizat de către antreprenor și avizat de autoritățile abilitate. Deschiderea traficului pe pod a fost realizată la propunerea antreprenorului în vederea finalizării tuturor lucrărilor la acest obiectiv”, a transmis CNAIR pentru defapt.ro.
Într-un comunicat publicat marți, pe pagina de Facebook, CNAIR arată că antreprenorul WeBuild (fostă Astaldi) nu a remediat definitiv problemele covorului asfaltic și nici nu a finalizat legătura lungă pe la Jijila.
Hidroizolația și covorul asfaltic de la Podul Brăila trebuie înlăturate ca urmare a neconformităților rețetei și a punerii în operă, susținea în noiembrie 2023 Ovidiu Barbier, fost director general adjunct al CNAIR. Ovidiu Barbier, de profesie inginer CFDP (Căi Ferate Drumuri și Poduri), citează concluziile și recomandările raportului CESTRIN care arată că refacerea hidroizolației, decaparea completă și așternerea unui nou covor asfaltic pe tablier sunt singurele soluții pentru remedierea problemelor apărute la doar o lună de la inaugurarea Podului din 6 iulie 2023. Raportul pe care șeful CNAIR Cristian Pistol l-a cerut CESTRIN (instituție de specialitate care deține laborator) încă nu a fost publicat, dar neconformitățile au fost recunoscute miercuri, chiar de Pistol: „Am solicitat de la toți experții, inclusiv intern, CESTRIN ne-a prezentat un raport săptămâna trecută care a fost comunicat antreprenorului și supervizorului lucrării că nu au respectat rețeta, nu au respectat producerea și așternerea așa cum ar fi trebuit” (detalii aici).
Barbier spune că, în urma testelor, deformarea asfaltului (proba de ornieraj) este dublă față de cea admisă. „Principala problema în acest moment este cea legata de asfaltul de pe podul principal. În 2022, pe când lucram la IBB, s-a primit comanda de la antreprenorul general pentru analiza in laborator a 9-10 rețete de asfalt cu surse de agregate și bitum…După analiza s-a constatat ca una dintre rețete s-ar apropia de nivelul minim admis din standarde….Deci, un prim semnal era primit. ,,Problema” la aceasta structura este legata de faptul ca este o structura metalica integrala, suporta temperaturi mari și deformații elastice foarte mari date fie de ecartul de temperatura fie de încărcări fie de vânt etc…..Acest aspect trebuie sa ducă la elaborarea de rețete speciale de asfalt, de asternerea în condiții foarte bune, cu o amorsa corespunzătoare etc.