PORR a reușit să foreze 500 de metri din tunelurile ,,Daniela” și ,,Alina” pe lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești/Galeria dublă care trece prin Dealul Momaia are o lungime de 1350 metri, iar constructorul estimează străpungerea în primăvara anului viitor

Tunel Momaia PORR

Constructorul PORR (Austria) a reușit să foreze 500 de metri din tunelul cu galerie dublă de pe lotul 4 al Autostrăzii Sibiu-Pitești, lungimea tunelului care trece Dealul Momaia fiind de 1350 de metri. La debutul oficial al forajului, PORR a botezat cele tuneluri paralele ,,Daniela” și ,,Alina”, după numele unor angajate ale companiei care lucrează la primul tunel clasic de autostradă din România. Lotul 4 Curtea de Argeș-Tigveni are o lungime de aproape 10 kilometri, iar valoarea contractului este de 1,7 miliarde lei (34 milioane Euro/km.). Astfel, sunt 315 de metri forați pe tunelul mai avansat (Daniela) și 195 pe tunelul Alina, potrivit datelor actualizate PORR.

,,Veștile bune circulă repede și des, așa că transmitem, în exclusivitate, o știre nouă de la Tigveni.   PORRienii noștri au înregistrat un PORRgres (progres) semnificativ, echipa de la tunel finalizând, cu succes, excavarea a ½ kilometri din tunelul ce străbate autostrada Sibiu-Pitești, lot 4. Tunelul va avea o lungime totală de 1.35 kilometri și reprezintă o lucrare de anvergură în infrastructura rutieră existentă, realizată de PORR România în colaborare cu divizii de specialitate din cadrul Grupului. Datorită acestui element, Tigveni-Curtea de Argeș devine primul tronson de autostradă din România, cu tunel, în zona de munte. ” a transmis constructorul.

Lucrările în tunel au început efectiv în septembrie 2023 fiind forați primii 24 de metri. Tunelul de pe lotul Curtea de Argeș – Tigveni are 1,3 kilometri și se execută cu metoda NATM din Austria (detalii aici).

Totodată, constructorul estimează străpungerea completă în primăvara anului viitor :

,,Lotul 4 al Autostrăzii Sibiu – Pitești este construit cu sPORR de către echipele PORR România. La final de ianuarie, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 20.5%. Calendarul lucrărilor este promițător, cu termene de execuție clare care ne aduc mai aproape de: februarie 2024 – finalizarea instalării liniei de execuție prefabricate, cu planificarea producției primei grinzi. În total sunt necesare 680 de astfel de grinzi. Pentru ca lucrurile să se miște eficient, 600 dintre acestea vor fi produse etapizat direct pe șantier :

aprilie 2024 – relocarea DN73 C

iulie 2024 – relocarea utilităților din zonă. În iarna lui 2025 vor fi finalizate cele 12 structuri necesare, iar la tunel motoarele sunt pornite 24/7.

Din estimările noastre, străpungerea totală va fi completă în primăvara anului viitor.  Ne continuăm munca cu obiectivul de a livra proiectul la cele mai înalte standarde de calitate în construcții și în cel mai scurt timp !” a transmis PORR.

La ceremonia oficială de lansare, șeful de proiect, inginerul Fernando Lopes a spus că lucrările ar trebui terminate în 3 ani „sperăm ca în trei ani de zile să fie un proiect finalizat cu succes în care toată lumea s-a implicat”.

Detalii tehnice despre forajul tunelului :




Tunelul Momaia are o lungime de 1,3 km și este format din 2 galerii principale separate, una pentru fiecare sens de mers. Va fi realizat în conformitate cu normativele și directivele europene, iar printre particularități regăsim:

– câte 2 benzi pe sens și acostamente – sistem de ventilație – sistem de evacuare

– iluminat public– sistem de comunicare câte o clădire la intrare și ieșire, pentru controlul și operarea tunelului. Antreprenorul estimează un termen de 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușarea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare.

Cel mai lung tunel al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești este cel de la Poiana (1,7 km) pe lotul 3 (WeBuild), dar probabil cel mai greu de construit (din cauza reliefului/accesului) va fi cel de pe Lotul 2 Boița – Cornetu (Tunel Câineni 1.590 metri).

Comentarii

  1. Bravo Porr, firma serioasa. Ne vedem cum va lucra Webuild si Mapa&Cengiz cu tunelurile mai lungi si mult mai grele. Probabil numai Porr va termina la termen lotul sau, Wb astept o intarziere 1-2 ani, la turci 3-4 ani fata de contract.

  2. De fapt au forat 500 m din 1300 x2 = 2600 metri, deci cam 19%.
    Au inceput in oct 2023, deci in 4 luni 500 m. Daca mentin acest ritm, in cam 16 luni o sa termina forarea, deci iunie 2025!

    • Asa este, bine spus. Dar cred ca sunt sanse ca primul tunel sa se termine in primavara.
      4 luni – 300 de metri. In maximum 12 luni asta e gata de forat

  3. nu mai stiu sa sape tuneluri, aducem berarii si carnatarii?
    Priviti sistemele de sute de kilometrii sapate prin munti pentru sistemul energetic.
    Dar poate romanii nu dau spaga?
    Sau sapa prea ieftin, prea ca la tara?
    Tara noastra…
    Romanii pot sapa in sistem perforare-impuscare 10m pe zi, cam 3500m pe an.
    Dar daca se ataca mai multe fronturi s-ar atinge si 20km/an…
    Oricum, astia de ne conduc nu pot intelege nici daca le aduci meditatori.

    • da, chiar asa, cine a mai vazut roman care sa ia spaga?
      Cat despre tuneluri, ce vorbesti? Un tunel pt un cablu nu e la fel cu un tunel pt autostrada. Si daca ai nevoie ca cineva sa-ti explice asta, te rog, nu te procrea.

      • Nu e vorba de tuneluri pentru cabluri. Nu știi despre ce vorbești. Se întra cu basculanta. Sunt tuneluri de acces la generatoare. Se întra cu mașina lejer.

        • Poate se poate face accesul cu masini grele insa acele tuneluri sunt doar pentru acces tehnologic, cu un alt set de reguli privind siguranta. In acele galerii tehnice au acces doar persoane autorizate, specializate si instruite care accepta sa se supuna unor riscuri in accesarea lor. Nu au fost proiectate din start pentru accesul civil sau auto liber si nu intrunesc standardele de siguranta si dotarile aferente constuctiilor civile.. standarde care inghit o tona de autorizatii, aprobari si.. multi bani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *