Povești business de Crăciun. Florăria care decorează restaurante, mall-uri și case. Manager: “În fiecare an, tendința pieței e de creștere”/ Despre prețuri: “Nu am avut majorări ca în acest an de când suntem pe piață”

la vie en rose

Te-ai întrebat vreodată cine a pus planetele în bradul uriaș de la mall și pe urșii-cosmonauți de alături, cine a așezat bufnițele albe din pomul de Crăciun care decorează nimerit pensiunea unde îți petreci sărbătorile sau pe Spărgătorul de Nuci din ghirlanda care poate a înseninat ziua cuiva? Sau cum a ajuns casa de pe Facebook să fie decorată ca în reviste, cu asortarea perfectă a culorilor? Și cât costă așa ceva? Dacă pentru cei mai mulți dintre noi, împodobitul bradului e tradiție de familie și moment de tihnă, există o serie de afaceri care se bazează pe firme și decoratori ca să-și împodobească restaurantele, pensiunile, show-room-urile și centrele comerciale în una dintre cele mai importante perioade de vânzări ale anului. De asemenea, tot mai multe persoane fizice apelează la astfel de servicii în prag de sărbători. Florăria la Vie en Rose din Cluj e una dintre firmele care au fost ocupate cu decorațiuni în acest sezon de iarnă, iar managerul său împărtășește pentru Economedia cum e influențată piața de inflație, cum arată cererea și oferta în sezon de sărbătoare în turbulentul an financiar care se încheie.

 

Mall-uri, pensiuni, case și bugetele pentru atmosfera de sărbători

Cătălina Potra e artist floral, absolventă de Peisagistică și, de câțiva ani, manager al florăriilor La Vie en Rose din Cluj, cu activitate în regiune. În afară de comerțul tradițional de buchete și aranjamente, florăriile pe care le administrează au lansat și vânzări online și se bazează mult pe clienții corporate și decorarea de evenimente. Povestea afacerilor de Crăciun a început ca o extensie a activității principale.

“Noi, pornind de la activitatea de florărie, ne-am axat mult pe evenimente – nunți, botezuri, evenimente corporate. Apoi a început să ne cheme lumea și pentru sezonul de iarnă – hai, îmi faci și mie ceva de Crăciun, așa cum faceți voi? Și, de aici, social media a avut un impact important. E foarte importantă social media – oamenii văd ce ai făcut într-o casă, vor și ei la fel. Le spunem că la fel nu facem, dar facem ceva la fel de frumos. Cam de șase ani avem activitatea aceasta și de sezon, de Crăciun. Pentru noi nu e o perioadă de vârf, dar e foarte bună în economia anului, pentru că ne pregătește pentru luna ianuarie, care e aproape moartă pentru vânzări”, spune Cătălina.

Iar afacerile de sezon merg bine. “În fiecare an, tendința e de creștere, lumea pune preț tot mai mult pe decor, atât persoanele fizice, pentru casele lor, cât și firmele, – decorăm birouri, intrări în firme, cu ghirlande, și brazi, cât și casele private”, spune managerul

“Anul acesta, au mers bine restaurantele, hotelurile, am decorat în zonă, în Cluj, în Zalău, la Maramureș, am avut printre clienți mai multe hoteluri și pensiuni. La Cluj, cele mai multe solicitări au fost de la companii, iar bugetele cele mai mari au fost la companiile de IT”, spune Cătălina, în orașul în care IT-ul e cel mai important angajator.

Chiar dacă marile bugete se învârt în segmentul corporate, cererea pentru decoruri de sezon vine și din zona privată.

“Am avut solicitări și pentru brazi, de la persoane fizice, pentru că oamenii vor ca locuințele lor să arate cât mai bine în acest sezon. Vor să aibă ceva diferit. Și mulți nu au timp și pentru ei contează să arate măcar bradul cât mai bine, chiar dacă de alte decoruri se pot ocupa ei”, a observat Cătălina.

Deși costurile nu sunt mici deloc, iar bugetele sunt de ordinul miilor de lei. Astfel, pentru apartamente un decor poate costa 5000 de lei, aici fiind inclus bradul de 2,1 metri, coronița de ușă și un aranjament de sezon. La case, unde decoratorii se pot juca cu decorațiuni de exterior/ interior și luminițe, prețul poate ajunge la 20.000 de lei. Cât despre partea corporate – restaurantele și hotelurile pot plăti chiar și 40.000 de lei pentru decor.

“Anul acesta s-a mers mult și pe varianta închirierii. Mai ales companiile au preferat să închirieze bradul, pentru a avea în fiecare an ceva diferit”, completează managerul de florării.

A avut inflația efecte în vânzări? “Florăriile au mers foarte bine, avem creștere continuă, a crescut și profitul. Am putut constata că pentru oameni contează florile și decorurile în continuare. Vor să își facă micul lor colț de rai măcar acasă”, spune Cătălina.

Nici acest domeniu nu a fost însă ferit de lovitura inflației, iar clienții trebuie să își pregătească în acest an bugete mai generoase. Cam cu 20% mai generoase, potrivit managerului de florărie. “Din cauza inflației, decorațiunile au crescut cam cu 25%, au crescut prețurile de achiziții la flori, la materii prime. Pot să spun că nu am avut asemenea creșteri până acum de când suntem pe piață. Mergeam cam pe un 5-10%. Dar oamenii au înțeles. Adică au comandat în continuare, nu am avut scădere în activitate”, spune Cătălina.

Foto: La Vie en Rose, Facebook

 

Piață de miliarde, la nivel mondial

Valoarea pieței globale de decorațiuni și lumini de Crăciun a fost estimată la 6,8 miliarde de dolari în 2021, conform unei analize a portalului Statista. Această cifră a fost prognozată să crească la peste nouă miliarde de dolari până în 2026. Aceasta include lumini, pomi de Crăciun și alte decorațiuni de Crăciun.

Mai mult de o treime dintre consumatorii din țările analizate de Statista au declarat că nu cheltuiesc nimic pentru decorațiuni, deoarece au deja tot ce le trebuie, arată datele din decembrie 2022. Dintre cei care plănuiesc să cheltuiască, cei mai mulți au un buget cuprins între 26 și 50 de dolari americani.

 

Din seria Povești business de Crăciun, vezi și:

Povești business de Crăciun. Atelierul de globuri și lupta cu prețurile. Fondator de afacere cu sticlă: “Am fost afectați de multe scumpiri – la materie primă, la gaze, la curent”

Foto: La vie en rose, Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *