Preţul grâului şi-a continuat joi creşterea, ducând la 13% saltul înregistrat în ultimele trei zile

grau cereale recolta agricultura Sursa foto: Pixabay

Preţul grâului şi-a continuat joi creşterea, ducând la 13% saltul înregistrat în ultimele trei zile, după ce SUA au avertizat că Rusia a amplasat noi mine în apropierea porturilor ucrainene, transmite platforma Bloomberg, citată de Agerpres.

Cel mai tranzacţionat contract pe grâu la bursa Chicago Board of Trade (CBOT) înregistra în jurul orei 5:16 GMT un salt de 1,6%, până la 7,39 dolari per bushel, după ce miercuri s-a apreciat cu peste 8%.

Un responsabil al Casei Albe a afirmat că Rusia plănuieşte atacuri asupra navelor comerciale care transportă cereale din Ucraina pe Marea Neagră pentru a da apoi vina pe Kiev. “Informaţiile noastre indică faptul că Rusia a amplasat noi mine în apropierea porturilor ucrainene”, a declarat miercuri Adam Hodge, purtător de cuvânt al Consiliului de Securitate Naţională al SUA.

Afirmaţiile Washingtonului intervin după ce Moscova a refuzat luni să prelungească acordul care să permită exporturile de cereale ucrainene şi după lovituri ruseşti, marţi şi miercuri, asupra unor terminale cerealiere din portul Odesa. De asemenea, Ministerul rus al Apărării a transmis miercuri că va considera navele care se îndreaptă spre Ucraina drept potenţiale transporturi de încărcături militare, şi implicit potenţiale ţinte militare.

Atacarea terminalelor de cereale din porturi “marchează o nouă fază a conflictului”, susţine firma de consultanţă Agritel. La aceasta se adaugă şi faptul că reducerea capacităţii de export a Ucrainei are loc într-un moment în care începe recoltatul pentru mai multe din culturile agricole ale Ucrainei.

Ultima navă care transportă cereale provenite din Ucraina prin Marea Neagră a fost inspectată luni seara la Istanbul, cu câteva ore înainte de expirarea acordului internaţional. Porturile de la Marea Neagră sunt o arteră vitală pentru vânzarea de produse agricole ucrainene peste hotare, iar înainte de invazia rusească au fost responsabile pentru cea mai mare parte a livrărilor.

Închidere acestor porturi şi noile ameninţări ale Rusiei, că va considera navele care se îndreaptă spre Ucraina drept potenţiale ţinte militare, vor creşte nevoia găsirii unor rute alternative pentru a aduce produsele agricole ucrainene pe piaţă. Ţara vecină a început să se bazeze din ce în ce mai mult pe porturile de la Dunăre precum şi pe transporturile pe rutele rutiere şi terestre via Uniunea Europeană.

Sursa foto: Pixabay

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *