Lucrările pentru magistrala de metrou M1 Cluj-Napoca vor începe „în termen de 30 de zile”, potrivit primarului Emil Boc, candidat (PNL) pentru un nou mandat. Vineri, 24 mai, pe șantierul primului lot al Centurii Metropolitane (lotul de 2 kilometri), Boc a promis startul lucrărilor la prima linie de metrou din afara Bucureștiului și cel mai mare proiect de infrastructură de transport contractat până acum, contractul cu Gulermak (Turcia) fiind semnat exact în urmă cu un an (25 mai 2023) pentru 1,8 miliarde de euro. Contractul de finanțare a fost semnat cu Ministerul Transporturilor, iar din PNRR alocarea este de 300 de milioane de euro pentru lucrări la structuri.
„Deschidem lucrările la primul tronson al Centurii Metropolitane Cluj – Florești sau Florești – Cluj. Aceste lucrări vor fi continuate și de Metroul de la Cluj care, în următoarele 30 de zile vor începe lucrările și la această mare lucrare de infrastructură. De asemenea, pregătim Trenul Metropolitan”, a spus Boc, înconjurat de lideri liberali.
Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe a semnat marți, 21 mai, „în regim de urgență”, autorizația de construire pentru metrou, dar Asociația Declic – Cluj a solicitat date privind temeiul legal al autorizației. Responsabilii proiectului nu au precizat dacă antreprenorul din Turcia a depus proiectul tehnic pe baza căruia să se emită autorizația, ceea ce a dus la discuții despre o posibilă acțiune electorală.
„Traseul liniei de metrou uşor începe din zona rezidenţială din Floreşti. Astfel, primele staţii vor deservi zonele de locuinţe, apoi zonele multifuncţionale desfăşurare în jurul viitorului Spital Regional de Urgenţă, respectiv al centrului comercial din apropiere. Cu următoarele staţii se va intra pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca, acestea deservind cartierul Mănăştur, apoi linia va urma magistrala rutieră vest-est, traversând centrul oraşului până în Piaţa Mărăşti. De aici, o linie va continua spre zona industrială Muncii, iar o alta va deservi cartierele Gheorgheni şi Sopor”, transmite CJ Cluj.
Contract la cheie. Gulermak a lucrat la metroul din Istanbul, Dubai și Varșovia
Spre deosebire de contractele Metrorex de la București, primăria Cluj a ales varianta unui contract la cheie: structuri, tuneluri, finisaje, instalații și automatizare. Gulermak va aduce la Cluj echipa care a lucrat la metroul din Dubai, potrivit publicației ClubFeroviar.
„Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj. Valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care:
– valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;
– valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA; Durata totală a contractului este de 96 de luni”, arată Primăria Cluj-Napoca.
„Cel mai mare contract de finanțare din ultimii 30 de ani a fost semnat astăzi de Ministerul Transporturilor! Banii vor asigura construcția metroului din Cluj-Napoca! Prin acest contract de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean. Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului. În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km”, afirma pe 29 decembrie 2022, Sorin Grindeanu la semnarea contractului de finanțare.
Magistrala de Metrou M1 din Cluj Napoca și Magistrala M 6 Otopeni (prima secțiune) sunt cele două proiecte de metrou cu finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro).
Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.