CFR Infrastructură a scos la licitație contractul pentru electrificarea Magistralei 500 între Dărmănești-Vicșani-Frontieră Ucraina, un proiect cu finanțare europeană inclus în Programul Comisiei Europene ,,”EU-Ukraine Solidarity Lanes” (n.r Culoarele Solidarității). Licitația a fost lansată vineri, 20 octombrie, la două zile de la ședința comună a Guvernelor României și Ucrainei de la Kiev și în ziua în care Ministerul Transporturilor a anunțat semnarea acordului de finanțare din CEF cu aproape 50 de milioane de Euro pentru electrificarea liniei pe aprox. 30 de km. La începutul anului, Guvernul a aprobat proiectul, dar cu ambele componente : modernizare și electrificare (detalii aici)
Contractul publicat în SEAP are o valoare cuprinsă între 167 și 183 milioane lei și o durată de proiectare și execuție de 24 de luni (12 proiectare/12 execuție). În caietul de sarcini pe care l-a consultat Economedia, CFR Infrastructură a prevăzut obligația constructorului de a lucra în 3 schimburi, 7 zile/săptămână, 24 de ore din 24. Potrivit contractului, ofertele pot fi depuse până pe 4 decembrie.
,,Compania Naţională de Căi Ferate „CFR”- SA a finalizat studiul de fezabilitate pentru proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferată Dărmănești – Vicșani – Frontieră” – Etapa 1, Electrificare. Linia de cale ferată Dărmăneşti – Vicşani – Frontieră face parte din reţeaua TEN-T Core şi este o linie importantă a reţelei de cale ferată din România, ce preia traficul feroviar internaţional de marfă şi de călători dinspre Ucraina şi face legătura cu Coridorului Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) cu ţările din sud – estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) şi ţările din nord – estul Europei (Republica Moldova, Ucraina, Rusia). În ETAPA 1 sunt prevăzute lucrări de electrificare a liniei de cale normală pe o lungime de 30,313 km, între cap Y Dărmănești (km 458+179) – cap Y Vicșani (km 488+492), lucrări la liniile CF, lucrări la podul de la km 0+522 din stația Dornești și se vor reloca/subtraversa utilitățile care interferează cu proiectul de electrificare. Principalele obiective preconizate sunt: • Diminuarea efectelor adverse asupra mediului; • Creșterea capacității de tranzit. CLAUZA SUSPENSIVA: Procedura de atribuire se desfașoară sub incidența prezentei clauze suspensive, în sensul că semnarea contractului de proiectare și execuție lucrări se va face numai după asigurarea sursei de finanțare. Se estimează că perioada pe parcursul căreia se aplică clauza suspensivă este de 12 luni de la aprobarea raportului procedurii.”
Harta CFR Infrastructură Dărmănești-Vicșani :
,,Compania Națională de Căi Ferate CFR SA și Agenția Executivă Europeană pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA) au semnat acordurile de finanțare, în valoare totală de 672.798.595,3 EURO, pentru etapa a II-a a proiectelor de modernizare a infrastructurii feroviare pe tronsonul București Nord – Giurgiu Nord Frontieră, în Portul Constanța și pentru primul proiect de electrificare și modernizare a infrastructurii feroviare prin punctul de frontieră de la VICȘANI, granița cu Ucraina, implementat în colaborare cu S.A. Căile Ferate Ucrainene.
– 48.761.092 EURO, valoarea totală eligibilă pentru îmbunătățirea trecerii feroviare a frontierei la VICȘANI (RO)
▻ electrificarea liniei CF DĂRMĂNEȘTI – VICȘANI, inclusiv lucrări conexe
▻ modernizarea PODULUI CF peste râul SUCEAVA, în stația CF DORNEȘTI, pe linia spre PUTNA” a anunțat vineri, 20 octombrie CFR Infrastructură.
„Proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferată Dărmăneşti – Vicşani – Frontieră” face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT) şi este propus pentru finanţare în perioada 2021 – 2030, conform Anexei 10.35 – „Surse de finanţare pentru infrastructura feroviară 2020 – 2030“. Linia de cale ferată Dărmăneşti – Vicşani – Frontieră face parte din reţeaua TEN-T Core, şi este o linie importantă a reţelei de cale ferată din România, ce preia traficul feroviar internaţional de marfă şi de călători dinspre Ucraina şi face legătura cu Coridorul Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) cu ţările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) şi ţările din nord-estul Europei (Republica Moldova, Ucraina).
La trenurile de călători viteza maximă este de 100 km/h pe intervalul Dărmănești – Dornești și 50 km/h pe intervalul Dornești – Vicșani Frontieră. La trenurile de marfă viteza maximă este de 80 km/h pe intervalul Dărmănești – Dornești și 50 km/h pe intervalul Dornești – Vicșani Frontieră pentru trenurile de marfă internaționale, respectiv 70 km/h pe intervalul Dărmănești – Dornești și 50 km/h pe intervalul Dornești – Vicșani Frontieră pentru trenurile directe de marfă. Pentru trenurile în complex feroviar Dornești – Vicșani viteza maximă este de 30 km/h. Starea necorespunzătoare a infrastructurii și suprastructurii căii ferate și instituirea unor restricții de viteză pe mai multe distanțe de circulație, conduc în prezent la următoarele viteze tehnice pentru linia de cale ferată Dărmănesti – Vicșani Frontieră:
Trenurile internaționale de călători care circulă pe ruta București Nord – Vadu Siret – Vth = 46,5 km/h și care circulă pe ruta Suceava – Vadu Siret – Vth = 45,5 km/h. Trenurile de marfă internaționale care circulă pe distanța Dărmănești – Vicșani Frontieră pe linie cu ecartament normal Vth = 36,5 km/h, care circulă pe distanța Dornești – Vicșani Frontieră pe linie cu ecartament larg Vth = 22,2 km/h. Trenurile directe de marfă care circulă pe distanța Dărmănești – Dornești Vth = 45,1 km/h”, arată proiectul de Modernizare M 500 Dărmănești – Vicșani.
Pe secția de cale ferata Dărmănești – Vicșani intervalele dintre stații nu sunt dotate cu instalații de dependență, iar trenurile circulă la cale liberă. Echipamentele de telecomunicații existente sunt depășite tehnic și moral, nu mai sunt în fabricație și nu mai dispun de piese de schimb, mai menționează Ministerul Transporturilor.