Protest al asociațiilor civice ,,Pro Infrastructură” și ,,România fără Gropi” pentru că nu au fost incluse în Comitetul de Monitorizare PNRR/Ce ONG-uri vor urmări cum merg proiectele de 7 miliarde de Euro din ,,Transporturi”

Autostrada Transilvania Nădășelu -Mihăești UMB

Nicio organizație nonguvernamentală care urmărește derularea proiectelor de infrastructură de transport nu a fost inclusă în Comitetul de Monitorizare PNRR, deși ,,Transporturile” primesc cea mai mare alocare financiară din acest Program, peste 7 miliarde de Euro din cele aproape 30 de miliarde. Practic, Ministerul Fondurilor și Proiectelor Europene (MIPE) a ,,trântit ușa în nas” Asociației Pro Infrastructură, cea mai cunoscută voce din domeniu, cu cele mai multe și relevante monitorizări pe șantiere și pentru toate tipurile de transport, dar și Asociației ,,România Fără Gropi” care militează mai ales pentru șosele mai sigure. Cele două asociații, de cele mai multe ori cu puncte de vedere critice asupra ritmului lent în care se derulează marile proiecte de investiții și reacția autorităților la problemele șoferilor nu au fost incluse în Comitetul de Monitorizare al PNRR nici după soluționarea contestațiilor, în timp ce alte ONG-uri, cel puțin fără legătură cu domeniul Transporturilor, au primit punctaje mai mari. Punctaj maxim, 100 de punte au primit : ,,Asociația Consultanților din România pentru Accesarea Fondurilor Europene”, ,,Camera de Comerț și Industrie a României”  ( CCIR) și ,,Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil”.

Asociația Pro Infrastructură (API) a transmis că, din totalul proiectelor de infrastructură de transport cu o valoare totală de peste 7,5 miliarde Euro, mai puțin de 10 % au contracte de execuție semnate :

,,Ușa trântită în nas pe furiș: API INTERZISĂ în Comitetul de Monitorizare PNRR!

Asociația Pro Infrastructură, cea mai importantă organizație nonguvernamentală din țară pe domeniul infrastructurii de transport, singura care monitorizează toate proiectele majore, recunoscută fără echivoc de mass-media românească și chiar internațională, ba chiar membră în Comitetul de Monitorizare POIM și membru cu drept de vot în Sub-Comitetul Sectorial Transport al CM POIM, PRIMEȘTE INTERZIS în Comitetul de Monitorizare PNRR.
Revoltător este și FELUL în care am fost respinși: pe furiș. Dar cine a fost selectat? Vedeți mai jos. NICIUNUL din cei 15 membri aleși NU este specializat pe infrastructura de transport, domeniu cu investiții de 7,5 miliarde euro în PNRR.
Atenție, implementarea PNRR pe transporturi nu este deloc roz! Din cele 7,5 miliarde euro alocate, sub 10% au contracte de execuție semnate, iar multe proiecte cheie nici măcar nu au licitații lansate! Monitorizarea și presiunea noastră ar fi fost esențială și ar fi servit interesului public. Nu este prima dată când primim ACCESUL INTERZIS. Vom continua, neobosiți, să luptăm pentru infrastructura de transport a României. Pentru voi.”

Și Asociația România Fără Gropi care s-a clasat pe locul 23 arată întârzierile din PNRR și selecția asociațiilor din Comitetul de Monitorizare ,,pe sprânceană” : ,,

Suntem în grafic. Acum faceți un exercițiu de imaginație pe PNRR și câte astfel de panouri cu termene depășite vom avea în toată țara. Și vom da și banii înapoi. De ce? Simplu: monitorizarea proiectelor prin PNRR se va face de ONG-uri alese pe sprânceană cărora nici site-ul nu le funcționează, ca să le cunoaștem și noi activitatea. Iar altele sunt asociații de consultanță pentru fonduri europene, deși subiectul este MONITORIZAREA, iar fondurile europene deja s-au antamat de când a fost depus PNRR-ul în primăvară lui 2021(ăla cu Excel-urile greșite 🙄). Adică partea de consultanță a avut sens anul trecut. Așadar, miliardele de euro pentru infrastructura de transport nu au niciun ONG care să le monitorizeze (Asociația România Fără Gropi a primit cel mai mare punctaj, dar suntem sub linia celor 15 ONG-uri selectate).
Probabil am fi monitorizat prea bine. O altă asociație care are activitate și care nu a fost selectată este Asociația Dăruiește Viață. Probabil nu era nevoie de o monitorizare pe fondurile pentru spitale. Ideea este simplă:
Știți alea jde miliarde de euro prin PNRR?! Uitați-le. Tot cu nesiguranță rutieră și igrasie prin spitale vom rămâne.
Detalii despre cum s-a făcut evaluarea candidaturilor la Ministerul Fondurilor Europene ( aici)
Dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră, se lucrează doar pe Autostrada Transilvania ( 42 km.), iar contracte de execuție au fost recent semnate doar pe A 7 primele două loturi din cele trei ale Autostrăzii Ploiești-Buzău. Pe calea ferată, pentru modernizarea magistralelor Caransebeș-Timișoara-Arad și Cluj Napoca-Oradea, se evaluează ofertele, iar pentru metrou, este lansată licitația pentru proiectare și execuție M 1 Cluj Napoca, nu însă și pentru M 4 Gara de Nord-Filaret.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *