Puterea lui 1%

Sabin Gîlceavă Foto: Sabin Gîlceavă

Batem palma dacă îmi mai acorzi un discount suplimentar de 1%!” – Cât de des se întâmplă să auzim o astfel de propunere în negociere?

Tentația de a accepta e mare. Un 1% nu pare foarte mult. Riscul de a nu bate palma dacă nu e acordat poate fi imens. Bătăile de cap pot fi numeroase dacă reiau negocierea de la început.

Vânzătorul căruia i se solicită acel 1% s-ar putea să simtă presiunea de a încheia target-ul pentru trimestrul în curs – o presiune în plus, venită din propria organizație, dincolo de cea pusă de către cumpărător.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

La rândul său, cumpărătorul poate simți presiunea raftului gol dacă nu acceptă să plătească acel 1% suplimentar. Din diverse motive, vânzătorul s-ar putea să nu mai accepte acel discount suplimentar. În alte cazuri clientul intern, beneficiarul proiectului, ar putea să facă scandal când negocierile s-au blocat pentru 1%; să escaladeze și să-l acuze pe cumpărătorul profesionist că nu vede imaginea de ansamblu a afacerii.

Cât de mult înseamnă de fapt 1%?

Cei de la Harvard și-au pus această întrebare din punct de vedere al profitabilității. Ce se întâmplă cu profitabilitatea unei companii care, pentru a-și securiza contractele, închide toate vânzările cu 1% mai puțin, fără a modifica în niciun fel celelalte condiții comerciale: volumele contractate rămân la fel, termenele de plată sau de livrare sunt neschimbate, modalitatea de ambalare la fel etc.

Este genul de discuție pe care o întâlnim frecvent în viața de business:

– Vreau un discount suplimentar de 1% pentru a bate acum palma cu tine!

– OK!

Cei de la Harvard au făcut un studiu pe 2.463 de companii, pentru a vedea influența acestui 1% discount, fără a modifica în niciun fel celelalte condiții comerciale.

Rezultatul? Discount-ul de 1% oferit, fără a cere altceva la schimb, duce la o scădere a profitului operațional în medie de 11,1%.

Cât de des în viața de zi cu zi nu auzim de discount-uri de trei, cinci sau chiar mai mult la sută?

Dacă toți oamenii de vânzări ar acorda acest 1% discount pentru a-și securiza vânzarea, pentru o companie cu cifra de afaceri de zece  milioane, suma pierdută într-un an financiar este de o sută de mii, iar un discount de 3% înseamnă trei sute de mii.

În tocmeală, rolul negociatorului abil nu este de a refuza acest posibil discount și nici de a bloca semnarea unui deal neoferind acest 1%. Rolul negociatorului abil este acela de a se asigura că securizează semnarea contractului prin acest 1%, asigurându-se în același timp că obține profitabilitatea pierdută din altceva.

Acest altceva însemnă alte schimburi pe care le propune: volume diferite, termene de plată, oameni implicați, timp diferit de execuție, condiții logistice, eliminarea unor cheltuieli etc.

Același studiu Harvard spre exemplu, arată că o creștere a volumului contractat cu 1% duce la o creștere a profitului operațional în medie cu 3,3%.

Din fericire, studiul arată că și viceversa este adevărată: o creștere a prețului cu 1%, fără a modifica în niciun fel celelalte condiții comerciale, duce la o creștere a profitului operațional de 11,1% – lucru extrem de folositor pentru negociatorul vânzător și, poate, îngrijorător pentru negociatorul cumpărător.

Sabin Gîlceavă este consilier în negociere, având o experiență de aproape 30 de ani în domeniu. În 2009, a fondat Leverage – companie de consultanță care ajută clienții săi să negocieze mai ușor contrate mai profitabile.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. 1% inseamna ca in 70 de ani 1 leu ajunge 2 care valoreaza 10 bani din leul initial. Fascinanta ‘Putere’ !

  2. On-topic : Articolul asta nu justifica absolut nimic. Nu vad nici cea mai mica dovada(acolo, o ‘regula de 3, simpla’, ceva..) pt. afirmatia in cauza, care suna aberant. Sa vede ca neo-clasicismul a tulburat multe minti irecuperabile.

    Pana-n anii ’30 erau economisti mai buni(inclusiv in Romania!) decat tot ce-a venit dupa. (dar ne limitam la cei din America)

  3. In general, cand se fac ‘reduceri’ de x%, ala-i pretul lor real, din Piata. Nu mai vorbim de Profit, vorbim de Piata. Aia-i Realitatea din Piata, Dl. ‘Leverage’.

    Mai pe scurt : Competitia livreaza mai bine, nu pierzi profit, devi competitiv, pt. a supravietui. (cum totu-i la supra-pret(minim 200% mai scump decat costurile totale, 1000% pt. Apple&Co..), acel 11.1% e complet halucinant.

    (‘leverage’ = jupuiala, pt. cei din domeniu).

    Ar trebui sa trecem rechinii pe ‘fructe de mare’, ca li s-a marit concentratia de fer … Sa n-o dea in vreun cancer …

    Tare prostita-i lumea asta … Totu-i la ‘discount’ . Cat de prosti sa fii sa crezi asa ceva ? Si uite-i cate miliarde sunt … N-au habar Bob de Economie.

    “Harvard” , nici macar n-ati inclus studiul lor in vreo referinta, sa vada si ochiul nostru, ca poate, cineva a inteles prost sau altii fraudulos, ca ce le mai place manipularea, complicii numarul 1 in tot ce inseamna Frauda.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.