Totodată, în cazul în care conducătorul nu prezintă la solicitarea ANAF sau a Autorității Vamale Române documentele care însoțesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat, el va fi sancţionat cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei.
Guvernul a adoptat în ședința de vineri o ordonanță de urgență prin care reglementează Radarul Mărfurilor, adică un sistem electronic integrat RO e-Transport de monitorizare a transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat. Acesta va fi obligatoriu începând cu 1 iulie.
Inițial, sistemul trebuia să poată fi folosit în mod opțional de la 1 aprilie, dar această prevedere a dispărut din ordonanță.
„Astfel, radarul mărfurilor va intra în funcţiune reglementat şi, în felul acesta considerăm că mediul de afaceri va beneficia, în sensul în care reducem partea birocratică a activităţilor şi totodată la nivelul statului vom avea un mijloc de monitorizare şi reducere a tot ceea ce poate să însemne transportul de mărfuri cu risc ridicat fiscal”, a declarat premierul Nicolae Ciucă, vineri, în deschiderea ședinței de Guvern.
Șeful Executivului a mai spus că „prin acest mod vor reuşi să aducă bani în plus la bugetul de stat, bani care sunt foarte necesari pentru tot ceea ce poate să însemne măsurile pe care doresc să le implementeze, în domeniul economico-social”.
Ministerul Finanţelor a transmis, ulterior, că Guvernul României a aprobat astãzi, 8 aprilie, proiectul de Ordonanţã de Urgenţã a Ministerului Finanţelor prin care se stabileşte implementarea sistemului electronic integrat RO e-Transport de monitorizare a mijloacelor de transport marfã. „Sistemul va monitoriza în timp real deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României, astfel: transportul bunurilor achiziţionate şi livrate intracomunitar, transportul bunurilor care fac obiectul operaţiunilor vamale, transportul bunurilor între douã locaţii situate pe teritoriul naţional”, arată Finanțele.
Potrivit Ministerului, sistemului RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri, care vor genera coduri unice de înregistrare pentru fiecare transport, elemente de interconectare cu camere de luat vederi şi alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier şi componente software pentru analiza integratã a datelor. Sistemul va utiliza date şi informaţii deţinute la nivelul instituţiilor sau autoritãţilor publice cu atribuţii în domeniul transportului rutier şi va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finanţelor, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã sau Autoritãţii Vamale Române.
Astfel, va deveni obligatorie declararea anticipatã a datelor aferente transporturilor intracomunitare, în funcţie de tipul operaţiunii, beneficiarului sau, dupã caz, furnizorului din România. Ele vor fi valabile o perioadã prestabilitã de la data începerii transportului, iar sistemul va permite modificarea datelor declarate pânã la intrarea pe teritoriul naţional sau pânã la punerea în mişcare a vehiculului transportor. Prin excepţie, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat descãrcate temporar pe teritoriul României, obligaţia declarãrii revine depozitarului.
Categoriile de autovehicule de transport şi categoriile de bunuri cu risc fiscal ridicat transportate rutier care vor fi monitorizate şi procedura de aplicare a Sistemului RO e-Transport vor fi stabilite ulterior prin Ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, respectiv prin ordin comun al preşedinţilor Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã şi Autoritãţii Vamale Române.
Sistemul RO e-Transport va monitoriza modul în care TVA aferentã achiziţiilor intracomunitare de bunuri este viratã la bugetul de stat şi reprezintã o evoluţie fireascã a activitãţii de prevenire a evaziunii fiscale cu TVA în domeniul comerţului intracomunitar, deoarece s-a constatat cã verificarea mijloacelor de transport în timpul deplasãrii determinã fiscalizarea veniturilor obţinute din comercializarea bunurilor transportate.
Obligația declarării în sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine următorilor utilizatori:
- a) destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;
- b) beneficiarului din România în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- c) furnizorului din România în cazul tranzacțiilor interne sau a livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
- d) depozitarului în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Începând cu data de 1 iulie 2022, utilizatorii de mai sus sunt obligați să declare în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT.
Utilizatorii de mai sus sunt obligați să pună la dispoziția operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz. Codul UIT este înscris în mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil și fără ștersături sau adăugiri.
Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte la solicitarea organelor competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau Autorității Vamale Române documentele care însoțesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Pentru generarea codului UIT, utilizatorii pot declara în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, cu maxim 3 zile calendaristice înainte de data declarată pentru începerea transportului dar până la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv punerea efectivă în mișcare a vehiculului, după caz.
Termenul de valabilitate al codului UIT este de 5 zile calendaristice începând cu data declarată pentru începerea transportului. Utilizarea de către operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate al acestuia este interzisă.
ANAF a elaborat, vineri, un ordin care reglementează care sunt bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport:
Nr. crt. | Bunuri |
1. | Legume, plante, rădăcini și tuberculi, alimentare, care se încadrează la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv |
2. | Fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, care se încadrează la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv |
3. | Băuturi, lichide alcoolice și oțet, care se încadrează la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv |
4. | Sare; sulf; pământuri și pietre; ipsos, var și ciment, care se încadrează la codurile NC 2505 și 2517 ’ |
5. | Îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croșetate, care se încadrează la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv |
6. | Îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, altele decât cele tricotate sau croșetate, care se încadrează la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv și la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv |
7. | Încălțăminte, ghetre și articole similare; părți ale acestor articole, care se încadrează la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv |
Amenzi
Ordonanța de urgență stabilește sancțiuni mari pentru utilizatorii care nu respectă obligațiile stabilite prin Radarul Mărfurilor.
Astfel, declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri se pedepsește cu amendă de la 10.000 la 50.000 în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei în cazul persoanelor juridice, precum şi confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.