Raport EIT Food despre impactul pandemiei în Agricultură. “Investițiile în digitalizare și dezvoltare tehnologică ar reprezenta o mare oportunitate pentru producători”

agricultura, teren agricol, combina, tractor

Producția de alimente a scăzut la începutul pandemiei, dar a reușit să revină la o creștere de 2% față de anul precedent, iar comerțul cu alimente a rămas în mare parte neafectat de criza actuală, arată un raport privind impactul pandemiei în agricultură. Investițiile în segmentul digitalizării și dezvoltării tehnologice ar reprezenta o mare oportunitate pentru producătorii agricoli locali și comercianții cu amănuntul locali pentru a satisface cererea din piață, arată raportul Food Foresight: Impactul COVID-19 asupra sectorului alimentar din Europa Centrală și de Est, realizat de EIT Food și Deloitte. Furnizorii locali care oferă produse ecologice gata de consum în România rămân în număr limitat, iar prețurile pentru aceste articole sunt ridicate.

Conform datelor centralizate în raport, România are aproape 4 milioane de ferme și, spre deosebire de cea mai mare parte a regiunii, sectorul agricol din România are o ofertă adecvată de lucrători. De asemenea, are resurse de apă și teren adecvate. Sectorul agricol român are cea mai mare pondere a numărului total de locuri de muncă în țările CEE (de departe – cu aproximativ 15 puncte procentuale peste mediana CEE în 2017). Această cotă a scăzut constant, de la aproximativ 33% în 2005 la aproximativ 23% în 2017.

Potrivit USDA FAS, “Produsele” naturale “și organice rămân oarecum limitate în România. Industria locală de prelucrare a produselor alimentare nu a lucrat în mod constant pentru a dezvolta aceste segmente, deoarece baza de consumatori pentru aceste produse trebuie să aibă încă un venit ridicat. Furnizorii locali care oferă produse ecologice gata de consum în România rămân în număr limitat, iar prețurile pentru aceste articole sunt ridicate.

Impactul pandemiei în agricultură

În comparație cu o performanță slabă a sectorului de producție, datele cu amănuntul pot fi considerate foarte pozitive, spun autorii raportului. Comerțul cu amănuntul total și vânzările de produse nealimentare au scăzut semnificativ, totuși au reușit să-și revină rapid până la nivelurile pre-pandemice. Când vine vorba de alimente, sectorul a rămas în mare parte neafectat de criza actuală, reușind chiar să depășească valorile din ultimii ani. În comparație cu alte țări din regiune, magazinele specializate au avut, de asemenea, performanțe foarte bune, aparent fără a simți efectele pandemiei, crescând până la 13% în iunie

Cererea consumatorilor de produse alimentare a scăzut cu 4%, dar a revenit la nivelul de 106% în anul precedent în iulie.

Fabricarea produselor alimentare și a băuturilor a avut o performanță mult mai bună în comparație cu alte industrii interne, dar mai slabă în comparație cu colegii din ECE.

Ce urmează?

Furnizorii agricoli și de intrare sunt (din cele trei sectoare evaluate) expuși în mod unic șocurilor de preț pe piețele globale de mărfuri, subliniază raportul. Schimbările către produsele cu valoare adăugată mai mică (asociate cu noile scenarii pentru consumatori și întreruperi) oferă o oportunitate potențială sub forma unor creșteri ușoare ale cererii. Întreruperile sezoniere ale forței de muncă reprezintă un risc distinct pentru acest sector, blocajele riscând o presiune salarială puternică pusă pe fermierii români. Creșterea animalelor și a producției de carne de calitate superioară pot suferi în condiții climatice economice mai proaste din cauza prețului

Producția de alimente și băuturi. Cu un sector de procesare a alimentelor bine dezvoltat (lider în valoare adăugată în ECE), acest sector din România va fi potențial expus la distrugerea cererii în scenarii pesimiste. Sursa semnificativă de cerere pentru produse cu valoare adăugată mare depinde
de sectorul HoReCa.

Retail. Comercianții retail (alimente) sunt mai bine izolați de șocurile pandemice decât alte sectoare – trecerea de la consumul restaurantului la consumul casnic susține consumul de alimente.  Comerțul retail online devine un mediu cheie pentru concurență, necesitând investiții puternice în rețele logistice și structuri de publicitate online.  Consumatorii români și-au exprimat un interes puternic în dezvoltarea mai mare a livrărilor de fructe și legume prin intermediul canalelor de vânzare
online

“Aceste perturbări au schimbat “regulile jocului”. Fermierii au intrat în contact direct cu consumatorii mai frecvent, comercianții cu amănuntul au fost obligați să-și îmbunătățească rapid capacitatea de comandă
online, iar consumatorii să fie mai atenți la valoarea nutrițională a achiziției de alimente. Astfel de evoluții dinamice creează oportunități pentru creștere și inovare în industria agroalimentară. Un studiu realizat în timpul unui blocaj de vârf în România a constatat că există o dorință distinctă în rândul consumatorilor de a avea acces la livrări de fructe și legume proaspete. A fost atrasă atenția asupra insuficienței actuale a investițiilor în acest lanț scurt de aprovizionare cu alimente și a soluțiilor de procesare a plăților între diferiți furnizori locali”, arată raportul.

În cadrul mai multor scenarii viitoare, investițiile în acest segment al digitalizării și dezvoltării
tehnologice ar reprezenta o mare oportunitate pentru producătorii agricoli locali și comercianții cu amănuntul locali pentru a satisface aceste cerințe.

Sursa foto: Pexels/Mark Stebnicki

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *