Semnarea contractului pentru proiectarea și execuția Lotului 3 al Autostrăzii București Nord ar putea fi amânată din nou, după ce turcii de la Ictaș au depus contestație la Curtea de Apel București împotriva deciziei Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) care a permis CNAIR să înceapă demersurile pentru semnarea contractului cu chinezii de la CCECC.
Pe 10 ianuarie 2023 CNSC a respins pe fond contestația turcilor situație care, potrivit legii, a obligat Compania de Drumuri să inițieze procedura pentru parafarea actelor cu chinezii de la China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC). Cu toate acestea, turcii au depus contestație la Curtea de Apel București pe 23 ianuarie.
„Secția VIII -a contencios administrativ și fiscal. Litigiu privind achiziţiile publice – contestaţie atribuire decizia CNSC nr. 58/C10/3005/10.01,2023”, se arată pe portalul CAB, care nu a stabilit și data primei ședințe.
Din acest moment, CNAIR are doar două variante: prima, semnează cu constructorul din China sau „trage de timp” și așteaptă decizia Curții de Apel. Practic, totul depinde de strategia CNAIR dacă își asumă sau nu premiera unui contract atât de important cu un constructor din China (va fi și singura autostradă pentru că, din aprilie 2021, legea interzice participarea constructorilor chinezi la licitațiile publice din România). Singura investiție rutieră pe care Ministerul Transporturilor o derulează cu un constructor din China este Centura Zalău, un proiect întârziat.
Durata contractului pentru proiectarea și execuția lotului 3 al A0 Nord, respectiv legătura între DN2 (Afumați) – DN3 (Pantelimon), este de 30 de luni, din care 12 luni sunt destinate perioadei de proiectare și 18 perioadei de execuție a lucrărilor. Pe traseu sunt incluse șapte poduri și pasaje.
Cronologia contractului lansat în 2019 și „artificiul” CNAIR din decembrie 2022
Compania de Drumuri a lansat contractul pentru proiectarea și execuția lotului 3 Afumați – Pantelimon (8,5 kilometri între DN 2 și DN 3) în iunie 2019 și a primit 12 oferte, dintre care două de la constructori din China Synohidro și China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC). După mai multe rânduri de contestații la CNSC și Curtea de Apel București între Turcii de la Ictas și chinezii de la CCECC, pe 4 noiembrie 2022, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunța că semnarea contractului cu chinezii nu mai poate fi amânată și este o chestiune de câteva zile.
„E o întreagă istorie cu acel lot. Două loturi din cele patru nu au constructor. pe lotul 3, în urmă cu ceva vreme a fost desemnat un anumit câștigător. Au fost două decizii ale instanței și două ale CNSC prin care se desființa decizia CNAIR. Sunt patru decizii, nu văd alte soluții decât aceea de a se semna. Motivarea este că nu se aplică prevederea legii care exclude companiile din China de la licitații pentru că procedurile au început anterior legii. Pe mine mă interesează ca, dincolo de constructor, la CNAIR și CFR să se facă lucrările. Cred că s-au cerut documentele pentru semnare, este o durată de câteva zile”, spunea Sorin Grindeanu. Însă CNAIR nu a trecut direct la semnarea contractului, ci a găsit soluția procedurală să desemneze, din nou, constructorul din China, ministrul Grindeanu anunțând public soluția CNAIR pe 25 noiembrie 2022.
Pe A0, semi inelul nordic nu are contract semnat nici lotul 1, Joița – A1 – DN 1.