Anunțul Consiliul Concurenței, potrivit căruia retailerii și procesatorii au fost de acord să suporte reducerea prețului la lapte cu 20 la sută, în următoarele șase luni, începând cu 1 mai, nu a fost bine primit în piață, iar mare parte din actori sunt de părere că tot fermierii producători vor fi nevoiți să suporte tăierile de prețuri, deși ei deja vând laptele foarte ieftin.
Dorin Cojocaru, preşedintele Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL), a atras atenția că există mai multe probleme ale modului în care autoritățile vor să pună în practică această măsură. Astfel, spune Cojocaru pentru Economedia, prețul la raft e politica fiecărui comerciant și nu este nevoie de intervenția statului.
El atrage atenția că marja de profit a multor procesatori este de 2-5 la sută, așa că le este greu să mai reducă prețul cu încă 10 la sută. Se ajunge astfel în situația de a tăia din nou de la fermier, care oricum vinde litrul de lapte la un preț foarte mic către marii procesatori, adaugă el.
Un alt aspect asupra căruia a atras atenția Dorin Cojocaru este concurența neloială care va fi făcută altor produse lactate, pentru că reducerea de preț ar viza doar laptele românesc de consum cu 1,5% grăsime și 3,5% grăsime.
„E concurență neloială față de laptele fără lactoză sau față de laptele intracomunitar, întrucât s-a pus condiția ca laptele să fie românesc”, spune Cojocaru.
Președintele APRIL crede că e vorba mai degrabă de un exercițiu de imagine și este de părere că stabilirea nivelului de reducere a prețului pare făcută arbitrar: „A făcut cineva un studiu de impact? De ce 10% la mine și 10 la sută la tine? De ce nu 15%, de ce nu 19%? A fost ANAF și a făcut vreun calcul? Poate 10 la sută îi duce pe unii sub costurile de producție”.
O soluție mai la îndemână decât acordurile voluntare de reducere a prețurilor, crede Cojocaru, ar fi fost impunerea de către Executiv a unei limite a adaosului comercial care poate fi practicat în piață.
Pe de altă parte, pe rafturile marilor magazine există lapte ieftin și acum, fără să fie nevoie de intervenția guvernului. Este vorba de cel vândut aceste rețele comerciale sub mărcile sale proprii, cu prețuri și de sub 5 lei pe litru. Iar laptele este livrat tot de marii procesatori care pe același raft își vând marfa sub mărcile lor comerciale la prețuri aproape duble.
La rândul lor, fermierii spun că nu mai au de unde să mai ofere alte scăderi de preț, în condițiile în care, spune Ionuț Lupu, directorul executiv al Asociației Holstein RO, de la prima întâlnire de la guvern din această lună pe tema ieftinirii laptelui, ei au scăzut deja prețul de două ori.
El a explicat că în piața achizițiilor sunt praticate acum următoarele prețuri: 1 – 1,2 lei pentru laptele spot, 1,5 lei – 1,85 lei pentru laptele cu contract și 2-2,2 lei pentru laptele cu contractele în derulare. Dar acest prețuri sunt sub costurile de producție, susține Lupu.
„Noi lucrăm deja mult sub costurile de producție, producem laptele cu 2,5 – 2,7 lei pe litru în cele mai bune situații. Absolut toți fermierii sunt pe pierdere. Nu mai putem duce prețul în jos, doar să îl dăm pe gratis!”, a mai spus Ionuț Lupu pentru Economedia.
Reprezentantul fermierilor crede că prețurile ar putea fi reduse dacă marile magazine ar reduce adaosurile comerciale.
Potrivit Consiliului Concurenței, reducerea de cel puțin 20% a prețului la raft se va aplica laptelui de proveniență românească care costă în prezent peste 7 lei/litru, fără să fie inclus în vreo promoție, și se va împărți între retaileri (minimum 10%) și procesatori (minimum 10%).
„Ne așteptăm că în cele șase luni, cât este valabil acordul, să crească consumul. În plus, prognozele economice indică faptul că inflația se va reduce, iar astfel nu vom mai înregistra creșteri atât de mari ale prețurilor alimentelor”, a mai adăugat președintele Consiliului Concurenței.
Autoritatea de concurență afirmă că s-a implicat în acțiunile de implementare a acestui acord pentru a îndruma companiile interesate să participe astfel încât să nu riște încălcarea regulilor de concurență. Astfel, acordul trebuie să se desfășoare în parametrii stabiliți: negocierile să fie bilaterale între fiecare furnizor și fiecare retailer, aceștia având posibilitatea de a aplica discount-uri de cel puțin 10%.
Consiliul Concurenței va monitoriza această inițiativă împreună cu instituțiile responsabile, precum Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), urmând să utilizeze Monitorului Prețurilor la Alimente, platforma online care afișează prețurile produselor alimentare.
În funcție de rezultatele monitorizării, Consiliul Concurenței va discuta cu reprezentanții Guvernului, pentru a vedea ce măsuri se impun.
Până acum, doar Fabrica de Lapte Brașov, producătorul local al brandului Olympus, a anunțat că a participat la discuțiile mediate de Consiliul Concurenței pe tema acordului voluntar privind reducerea prețului laptelui de consum și a decis să scadă prețul laptelui pentru 6 luni, potrivit unui comunicat de presă.