Renault a preluat 21% dintre acțiunile producătorului francez de motoare electrice Whylot. De altfel încă din iunie, ca parte a strategiei sale de eMobility, producătorul auto a anunțat că va dezvolta un motor cu flux axial împreună cu Whylot. La acea vreme se spunea că aceste motoare vor fi instalate inițial pe vehicule hibride și plug-in hybrid, dar ulterior și pe modelele electrice cu baterie.
Investiția va permite Renault și Whylot „să se poziționeze ca lideri în dezvoltarea și industrializarea motoarelor electrice inovatoare și accesibile în următorii ani și să sprijine creșterea foarte puternică a pieței de vehicule electrificate din Franța și Europa”.
Concret, Renault Group își propune să fie primul mare producător de automobile care va produce în serie un motor electric cu flux axial începând cu 2025. „În special pentru trenurile de propulsie hibride”, acest lucru ar trebui să reducă costurile cu o sumă nespecificată. Pentru autoturismele din segmentul B sau C, eficiența mai mare a motorului ar trebui, de asemenea, să reducă emisiile de CO2 cu până la 2,5 grame pe kilometru conform WLTP. Posibila utilizare ulterioară în BEV-uri nu mai este menționată.
„Acest parteneriat, împreună cu o investiție de capital în companie, este o nouă demonstrație a angajamentului nostru față de rădăcinile noastre franceze și față de ancorajul industrial al Grupului Renault în Franța, cu scopul de a produce mașini electrice și electrificate populare, accesibile și profitabile”, spune Philippe Brunet, director al grupului motopropulsor și al vehiculelor electrice la Renault.
Motoarele cu flux axial sunt încă rare în industria auto; până acum, doar Ferrari a folosit unul în hypercarul hibrid SF90 Stradale. Dar Daimler lucrează și la astfel de motoare electrice sau a cumpărat know-how: în iulie, compania din Stuttgart a preluat specialistul britanic în motoare electrice Yasa pentru a-și asigura „accesul la o tehnologie unică în domeniul motoarelor cu flux axial. și expertiză pentru dezvoltarea motoarelor cu flux axial de ultra-înaltă performanță”.
Aceste unități vor fi construite în viitor la uzina din Berlin-Marienfelde – dar nu se știe încă când vor fi utilizate în ce modele.
Până acum, așa-numitele motoare cu flux radial au fost utilizate în mod obișnuit. Diferența constă în poziționarea bobinelor statorului: la motoarele cu flux radial, bobinele merg paralel cu axa de rotație a motorului, adică sunt dispuse una lângă alta de-a lungul razei – câmpul magnetic care asigură în final mișcarea de rotație a rotorul curge astfel radial.
La motoarele cu flux axial, bobinele sunt rotite cu 90 de grade, ceea ce înseamnă că câmpul magnetic se mișcă de-a lungul axei. Pe de o parte, acest lucru permite un design mai în formă de disc (ceea ce este ideal pentru integrarea unui astfel de motor între motorul cu ardere și transmisie), iar pe de altă parte, ar trebui să aibă un cuplu mai mare.