Reprezentanții guvernului au semnat azi (electronic) contractul de implementare a proiectului “Portalul Digital Unic al României – PDURo”, un sistem care ar urma să asigure accesarea a 21 de proceduri online în România și UE. Liderul asocierii care a câștigat contractul este firma Maguay Computers, care a accesat în ultimii ani o serie de contracte cu instituții ale statului, inclusiv cu Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) și Direcția Generală de Protecție Internă (DGPI). Numele firmei e a fost implicat în 2011 într-un dosar de fraudă de la Universitatea de Medicină și Farmacie din Iași.
Semnarea contractului de implementare s-a realizat digital de către președintele Autorității pentru Digitalizarea României, Dragoș-Cristian Vlad, și de reprezentanții prestatorilor de servicii declarați câștigători ca urmare a procedurilor de achiziție publică.
Proiectul pentru care s-a semnat azi contractul vizează o investiție de 96 de milioane de lei fără TVA, care face parte din investiția de implementare a infrastructurii de cloud guvernamental, parte a Planului Național de Redresare și Reziliență. Livrabilul său e un sistem tehnic care va permite accesarea a 21 de proceduri online în România și UE, conform prezentării. Acest portal va înlocui o platformă existentă, aflată în administrarea Agenției pentru Digitalizarea României – punctul de contact unic electronic – cu o platformă nouă.
Prin acest portal, cetățenii români, oriunde s-ar afla, vor putea să aibă acces la informații, la proceduri si servicii publice digitale în mod simplificat, atât la nivel national, cât și în spațiul european, potrivit ADR.
Portalul PDURo va implementa sistemul tehnic pentru schimbul transfrontalier automatizat de elemente justificative la nivel european. Prin intermediul acestui sistem tehnic, statul membru care eliberează propriilor cetăţeni în format electronic un act administrativ are obligaţia de a pune şi la dispoziţia autorităţilor competente solicitante din alte state membre acelaşi act administrativ, în vederea îndeplinirii procedurilor în domeniu.
“Faptul că, într-un singur loc, cetățeanul va putea să interacționeze cu administrația și va putea să scurteze și să eficientizeze procesele administrative cred că reprezintă un pas mare în ceea ce ne dorim a fi o administrație modernă și o administrație în care cetățeanul este cu adevărat tratat ca un partener”, a spus Mihai Ghigiu, șeful cancelairi epremierului “Importat e să vedem că acest proiect și celelalte care țin de digitalizare se vor și implementa. Avem multe soluții digitale care sunt departe de a fi ceea ce ne așteptăm”, a spus Ghigiu.
Bogdan Ivan, ministrul Cercetării, Digitalizării și Inovării, spune că această aplicație ar trebui să fie la fel de simplu de folosit ca o aplicație de social media sau una de online banking.
“Vom avea în segmentul de wallet toate documentele noastre, vom putea să primim notificări înainte cu 30 de zile de a ne expira aceste documente, vom putea, în baza unui simplu clic, să stabilim data și ora la care vom merge ca să semnăm, ca să facem poză pentru permis, buletin sau pașaport, iar în această formulă vom avea – şi acesta este cel mai important lucru – livrabil direct pentru fiecare dintre românii care vor să se integreze în această platformă 24 ore/zi, 7 zile/săptămână. Nu vom depinde de un program al unui ghișeu, nu vom depinde de starea de spirit a unui funcționar aflat la un anumit ghișeu, ci vom avea o interacțiune cât mai simplă cu tot ceea ce înseamnă stat român. De acasă, din vacanță, din afara țării, la studii, pentru că odată integrat acest modul cu Ro ID-ul, are și inclusiv componenta de eIDAS, prin care orice român, aflat oriunde într-un stat european sau oriunde în lume, va putea să se conecteze la acest portal unic al României. Avem milioane de români plecați în afara țării care își doresc în continuare să țină legătura cu țara, să-și sprijine părinții, să-și plătească taxele și impozitele pentru imobilele pe care le dețin, să-și reînnoiască documentele și în această formă îi vom ajuta mult mai mult. Ei vor veni acasă ca să își vadă rudele, nu vor veni acasă, nu-și vor lua concediu ca să vină acasă să stea zile întregi la cozi pentru a-și schimba documentele”, a spus Ivan. La un eveniment separat, Andrei Niculae, vicepreședinte ADR, a spus că în cadrul proiectului va fi implementată o sluție de AI, pe modelul unui chatbot, care să interacționeze cu cetățenii.
“Dăm startul investiției, prin contractul de achiziție ne asumăm că în decembrie 2024 jalonul de PNRR care prespune că minim 30 de instituții vor fi conectate la cloudul guvernamental va fi realizat. Această platformă va continua procesul de interconectare”, a spus Dragoș Vlad, președintele Autorității pentru Digitalizarea României (ADR).
“Implementarea Single Digital Gateway va ajuta cetățenii și firmele europene să acceseze informații și proceduri online, venind în sprijinul lor în diverse situații de viață. PDURo este o platformă standardizată la nivel european, va respecta normele europene și va avea aceleași funcționalități ca platformele similare din întreaga Uniune Europeană”, a transmis președintele ADR.
Acesta a mai spus că, în ceea ce privește cloudul guvernamental, peste 90% de activități sunt începute și a informat că această platformă unică va interacționa și cu alte centre de date (din Ministerul de Interne, Ministerul de Finanțe) și va fi conectat la toate serviciile oferite de Europa.
Prezent la eveniment a fost și Eduard Pughin, cel care deține Maguay Computers, firma lider al asocierii care a semnat contractul. “Suntem prezenți de 30 de ani pe piață, o companie românească, în ultimii 10 ani am fost la nivel înalt”, a spus Pughin. Acesta a menționat că firma a fost implicată în “proiecte de referință” la nivel național.
Din portofoliul Maguay Computers: Informatizarea parchetelor, servere pentru STS, computere pentru DGPI.
Firma are un lung istoric de câștigare de contracte cu statul, prin achiziții directe sau licitații. Doar în ultimii doi ani firma a câștigat o serie de licitații pentru instituții de stat, printre care unele pentru furnizare de servere pentru STS, furnizare de computere pentru Direcția Generală de Protecție Internă sau furnizare de calculatoare pentru Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene.
Firma a câștigat, în asociere, și un contract pentru informatizarea parchetelor, în urmă cu câțiva ani, potrivit G4Media. Contractul în valoare de 8,2 milioane de euro + alte aproape 3 milioane de lei, fără TVA, a fost încheiat de MJ în 2018 cu asocierea de firme Maguay Computers din București și Phoenix IT din Brașov.
În 2011, firma a fost implicată într-un dosar instrumentat de procurorii de la DNA Iași privind o fraudă la Universitatea de Medicină și Farmacie Iași. Până în ianuarie 2012, din firmă au făcut parte și Pavel și Corvin-Gabriel Pughin. Acesta din urmă s-a retras după ce, în 2011, a fost trimis în judecată de DNA pentru dare de mită, fals și complicitate la abuz în serviciu în dosarul fostului președinte al Colegiului Medicilor, Vasile Astărăstoare. În iulie 2017, Corvin-Gabriel Pughin a fost condamnat la 2 ani de închisoare cu suspendare, decizia nefiind definitivă. În 2019, Curtea de Apel Suceava i-a achitat pe toți cei 13 inculpați din dosarul fostului președinte al Colegiului Medicilor, Vasile Astărăstoae, pentru că CCR a anulat probele făcute de DNA cu SRI, conform G4Media. Judecătoarele i-au achitat definitiv pe toți inculpații din dosarul UMF Iași, printre care și omul de afaceri Corvin Pughin, deși aceștia fuseseră condamnați la închisoare cu suspendare de Tribunalul Suceava.