China le-a spus producătorilor săi de automobile să oprească investițiile mari în țările europene care susțin taxe vamale suplimentare pentru vehiculele electrice construite în China, au declarat două persoane informate cu privire la această chestiune, o mișcare care probabil va diviza și mai mult Europa, scrie Reuters.
Noile taxe ale Uniunii Europene de până la 45,3% au intrat în vigoare miercuri, după o anchetă de un an care a divizat blocul și a determinat represalii din partea Beijingului.
Zece membri ai UE, inclusiv Franța, Polonia și Italia, au susținut taxele suplimentare în cadrul unui vot din această lună, în care cinci membri, inclusiv Germania, s-au opus și 12, între care și România, s-au abținut.
- 10 s-au pronunțat pentru: Bulgaria, Danemarca, Estonia, Franța, Irlanda, Italia, Lituania, Letonia, Țările de Jos și Polonia. (45,99% din populația UE)
- 12 s-au abținut: Belgia, Republica Cehă, Grecia, Spania, Croația, Cipru, Luxemburg, Austria, Portugalia, România, Suedia și Finlanda. (31.36%)
- Cinci au fost împotrivă: Germania, Ungaria, Malta, Slovenia și Slovacia. (22.65%)
În timp ce Beijingul continuă negocierile cu privire la o alternativă la taxe, producătorii chinezi de automobile, inclusiv BYD, SAIC și Geely, au fost informați, în cadrul unei reuniuni organizate de Ministerul Comerțului la 10 octombrie, că ar trebui să își întrerupă planurile de investiții în active cum ar fi fabricile din țările care au susținut propunerea, au declarat persoanele.
Acestea au refuzat să fie numite, deoarece reuniunea nu a fost publică.
Mai mulți producători auto străini au participat, de asemenea, la reuniune, unde participanților li s-a spus să fie prudenți în ceea ce privește investițiile lor în țările care s-au abținut de la vot și au fost „încurajați” să investească în cele care au votat împotriva taxelor, au spus persoanele.
Geely a refuzat să comenteze. SAIC, BYD și Ministerul Comerțului nu au răspuns imediat la solicitările de comentarii.
Italia și Franța se numără printre țările UE care au curtat producătorii chinezi de automobile pentru investiții, dar au avertizat, de asemenea, cu privire la riscurile pe care o avalanșă de vehicule electrice chinezești ieftine le reprezintă pentru producătorii europeni.
Compania de stat SAIC, al doilea mare exportator auto din China, alege o locație pentru o fabrică de vehicule electrice în Europa și a planificat separat deschiderea celui de-al doilea centru european de piese de schimb în Franța în acest an, pentru a satisface cererea în creștere pentru automobilele sale marca MG.
Guvernul francez nu a răspuns imediat la o cerere de comentarii.
Guvernul italian poartă discuții cu Chery, cel mai mare producător auto din China după exporturi, și cu alți producători auto chinezi, inclusiv Dongfeng Motor, cu privire la potențiale investiții.
Ministerul Industriei din Italia a refuzat să comenteze. Dongfeng și Chery nu au răspuns deocamdată.
BYD construiește o fabrică în Ungaria, țară care a votat împotriva taxelor. Gigantul chinez al vehiculelor electrice a luat în considerare, de asemenea, relocarea sediului său central european din Țările de Jos în Ungaria din cauza preocupărilor legate de costuri, au declarat două persoane distincte care cunosc subiectul.
Chiar înainte ca Beijingul să emită orientările sale, companiile chineze au fost prudente în ceea ce privește înființarea independentă a unor unități de producție în Europa, deoarece acest lucru necesită sume mari de investiții și o înțelegere profundă a legislației și culturii locale.
De asemenea, în cadrul reuniunii din 10 octombrie, producătorii auto au fost informați că ar trebui să evite discuțiile separate privind investițiile cu guvernele europene și, în schimb, să colaboreze pentru a purta discuții colective, au declarat persoanele respective.
Directiva urmează unui avertisment similar din iulie, când Ministerul Comerțului a sfătuit producătorii chinezi de automobile să nu investească în țări precum India și Turcia și să fie precauți cu investițiile în Europa.