România se află pe locul 6 în top 10 producători de autoturisme din Uniunea Europeană, cu creșteri semnificative înregistrate de 19,3% în primele 9 luni ale anului 2022, de la 315.115 de unități produse în trimestru IIi al anului 2021 la 376.047, potrivit datelor Asociației Europene a Producătorilor de Automobile. Astfel, România a depășit în trimestrul al treilea Italia și Ungaria la producția de autoturisme.
Din primii 10 producători de autoturisme din UE fac parte: Germania, Spania, Cehia, Slovacia, Franța, România, Italia, Ungaria, Belgia și Suedia.
În primele trei trimestre din 2022, în Uniunea Europeană au fost fabricate aproape 8 milioane de mașini, cu 5,8% mai multe decât în aceeași perioadă din 2021. Deși oferta de semiconductori rămâne semnificativ limitată, deficitul mai larg de aprovizionare ar putea începe să se atenueze în ultimul trimestru al anului 2022, permițând o redresare lentă a volumelor de producție.
În rândul principalilor producători din Europa de Vest, producția de autoturisme în primele trei trimestre a crescut cu 9,1% în Germania, cu 4,5% în Spania, cu 8,4% în Franța și cu 10,1% în Italia. Europa Centrală a oferit, de asemenea, un impuls puternic, cu creșteri semnificative înregistrate în România (+19,3%) și în Republica Cehă (+9,1%).
Înmatriculările de vehicule comerciale în UE au rămas slabe în primele trei trimestre ale anului 2022, declinul din septembrie marcând a cincisprezecea scădere lunară consecutivă. În pofida unei reveniri puternice a înmatriculărilor de camioane în lunile august și septembrie, vânzările de vehicule comerciale de la începutul anului s-au contractat cu 17,6%, ajungând la 1,2 milioane de unități, trase în jos de performanța negativă a segmentului camionetelor, care reprezintă marea majoritate a vânzărilor de vehicule comerciale.
Această tendință negativă s-a reflectat la nivelul fiecărei țări în parte, majoritatea piețelor din UE înregistrând scăderi abrupte în perioada de nouă luni.
Dacă ne uităm la cele mai mari patru piețe din regiune, cel mai puternic declin a fost înregistrat în Spania (-23,0%). Alte piețe cheie au avut o evoluție similară, cu reduceri de două cifre în Franța (- 20,4%), Germania (-15,7%) și Italia (-11,0%).
Pe categorii, vehiculele comerciale ușoare au fost cel mai mult afectate de lipsa semiconductorilor, care a continuat să afecteze disponibilitatea vehiculelor. Ca urmare, înmatriculările de furgonete noi în UE au scăzut cu 21,2%, ajungând la 944.509 unități în primele nouă luni ale anului.
În schimb, numărul de camioane noi înmatriculate în Uniunea Europeană a crescut cu 1,5%, cu 220.066 de unități vândute în perioada ianuarie-septembrie, în condițiile în care creșterile înregistrate în august și septembrie au adus totalul cumulat în teritoriu pozitiv.
Înmatriculările de autobuze și autocare noi în UE au rămas pe o traiectorie negativă în primele trei trimestre ale anului, cu excepția lunilor martie (+21,6%) și mai (+32,8%). Ca urmare, volumul vânzărilor a scăzut cu 4,8%, cu un total de 20 457 de autobuze înmatriculate din ianuarie până în septembrie.
Primii zece producători de autoturisme din UE