România renunță la achiziția de trenuri cu hidrogen prin PNRR. Ciolacu anunță că cele „360 milioane de euro” vor fi transferate pentru a cofinanța autostrăzi, pentru că nu există trenuri cu hidrogen care să fie cumpărate

tren hidrogen alstom Sursa foto: Alstom

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat joi că cele „360 milioane de euro pentru trenurile cu hidrogen” vor fi transferate pentru a cofinanța autostrăzi, pentru că nu există trenuri cu hidrogen care să fie cumpărate.

„Vom avea o renegociere. Ministrul își asumă. E ăla cu trenurile cu hidrogen. Ați văzut vreunul în Europa, în lume, vreun tren cu hidrogen? A ținut Grindeanu licitația de trei ori. Nu s-a prezentat nimeni. De ce? Pentru că nu există niciun tren cu hidrogen. Asta au trecut în PNRR. Normal că acum domnul ministru Câciu a cerut ca acei bani, 360 milioane de euro pentru trenurile cu hidrogen să îi prindă pentru cofinanțări la autostrăzi. Lucrăm cu materialul clientului”, a spus Ciolacu, după o întâlnire cu președinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen.

Amintim că la finalul lunii mai, ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, a ratat și a treia licitație pentru 12 trenuri cu hidrogen pentru că nu a primit nicio ofertă de la producători. Marți, 28 mai 2024 a fost termenul-limită pentru depunerea ofertelor la contractul cuprins între 1,6 și 2,5 miliarde lei pentru 12 trenuri cu hidrogen, contract finanțat prin PNRR cu peste 100 de milioane de euro. Licitația anterioară (a doua) fusese anulată pentru că oferta Alstom-Linde Gaz a fost declarată neconformă. Spre deosebire de proiectele rutiere finanțate din PNRR (pe împrumuturi pe perioadă mare și cu dobândă redusă), proiectele feroviare sunt granturi (bani gratis).

Primul termen pentru depunerea ofertelor fusese stabilit pentru 26 ianuarie, dar amânat de mai multe ori după cum Economedia a transmis aici.

Potrivit caietului de sarcini, programul de livrare pentru toate cele 12 unități este cuprins între 35 și 44 de luni, cu punctaj maxim pentru predare completă în 35 de luni. Tehnologia trenurilor cu hidrogen este una relativ nouă, doar câteva țări precum Italia, Germania sau Franța având câteva rute pe care circulă aceste rame.

Aceste rame trebuiau să circule pe linii neelectrificate precum București-Otopeni, București -Pitești și Pitești-Slatina-Craiova sau Pitești -Curtea de Argeș. Trenurile pe hidrogen sunt deosebit de relevante pentru liniile regionale mici, unde costul tranziției la energia electrică este prea mare în comparație cu rentabilitatea legăturii. Practic, se amestecă hidrogenul de la bord cu oxigenul din aerul înconjurător, folosind o celulă de combustie. Aceasta produce energia electrică necesară pentru a acționa trenul.

Contractul de finanțare PNRR : 

,,Achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații a acestor automotoare, necesare funcționării respectivelor automotoare și achiziționarea serviciilor de alimentare cu hidrogen”. Valoarea totală a proiectului este de 868.917.205,97 lei. Proiectul este finanţat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, după cum urmează:

– Sprijin din partea Uniunii Europene Împrumut/grant – 528.930.990,02 lei;

– Contribuție publică națională – 201.251.535,98 lei;

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.