Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a prelungit cu încă o lună, până la 28 mai, termenul pentru depunerea ofertelor la contractul pentru 12 rame cu hidrogen. Pe 10 aprilie, ARF a decis extinerea termenului pentru 22 aprilie, iar pe 17 aprilie o nouă prelungire, cu peste o lună, pentru data de 28 mai 2024. Este a treia licitație pentru cele 12 rame cu hidrogen, achiziție finanțată prin PNRR și care iese practic din acest program de finanțare. Este un contract parțial finanțat prin PNRR cuprins între 1,6 și 2,5 miliarde lei, imposibil a se mai încadra în calendarul de livrare 2026. Practic, la un an de la semnarea contractului de finanțare PNRR (6 aprilie) cu o valoare de 528 milioane lei (peste 100 milioane Euro), ARF nu are nici măcar oferte depuse.
PNRR-ul nu va fi prelungit și după 2026 (deși existau unele discuții și mai ales speranțe din partea autorităților/constructorilor) au decis miniștrii economiei și finanțelor din statele UE, în cadrul Consiliului ECOFIN. Acest lucru înseamnă că toate proiectele din PNRR trebuie implementate până în acel an, iar fondurile alocate să fie cheltuite, atrage atenția europarlamentarul român Corina Crețu. O variantă pentru a nu pierde, totuși banii poate fi solicitarea de transfer pe alt program european : Program Transport sau Fondul de Coeziune (așa cum Ministerul Transporturilor a reușit pentru electrificările Constanța-Mangalia și Videle -Giurgiu). Pe de altă parte, Ministerul Transporturilor trebuie să transfere o sumă semnificativă din finanțarea POIM pentru cele 37 de trenuri de la Alstom având în vedere că la 31 decembrie 2023, la încheierea Programului nicio ramă de lung parcurs nu este în circulație.
Ministerul Transporturilor, prin ARF a lansat a treia licitație pentru 12 trenuri cu hidrogen în decembrie 2023 și stabilise un termen foarte scurt pentru depunerea ofertelor : 26 ianuarie 2024. Spre deosebire de licitația anterioară, anulată în noiembrie 2023 ca urmare a ofertei neconforme, la actuala procedură se cumpără doar material rulant, nu și serviciile de producere și alimentare cu hidrogen.
Potrivit caietului de sarcini, programul de livrare pentru toate cele 12 unități este cuprins între 35 și 44 de luni, cu punctaj maxim pentru predare completă în 35 de luni.
Durata serviciilor pentru mentenanță și reparații, prevăzută în contract este de 15 ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei cu încă 15 ani, prin act adițional. Valoarea achiziției este cuprinsă între 1.596.354.562,00 lei fără TVA și 2.468.146.243,00 lei fără TVA, în funcție de durata serviciilor conexe contractului – 15, respectiv 30 de ani, iar durata contractului va fi de 215 luni. Finanţarea proiectului este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport sustenabil” și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
Cele 12 automotoare vor fi utilizate pe următoarele linii neelectrificate:
- București – Pitești.
- București – Aeroportul International Henri Coandă.
- București – Târgoviște.
- Bucuresti – Pitesti – Slatina – Craiova.
- Pitesti – Curtea de Argeș.
Contractul de finanțare PNRR :
,,Achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații a acestor automotoare, necesare funcționării respectivelor automotoare și achiziționarea serviciilor de alimentare cu hidrogen”. Valoarea totală a proiectului este de 868.917.205,97 lei. Proiectul este finanţat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, după cum urmează:
– Sprijin din partea Uniunii Europene Împrumut/grant – 528.930.990,02 lei;
– Contribuție publică națională – 201.251.535,98 lei;
– Valoare TVA – 138.734.679,97 lei”, a transmis ARF.