Rusia este pregătită să ocolească în mare măsură noul plafon al prețului petrolului din G7. Ar putea fi blocată mai puțin de o treime din cantitatea exportată zilnic de ruși

petrolier sursa foto: MarineTraffic

Rusia este pregătită să ocolească în mare măsură noul plafon al prețului petrolului din G7. Ar putea fi blocată mai puțin de o treime din cantitatea exportată zilnic de ruși

Rusia poate avea acces la suficiente petroliere pentru a transporta cea mai mare parte a petrolului său astfel încât să ocolească noul plafon de preț al G7, au declarat pentru Reuters jucători din industrie și un oficial american.

Aceștia au scos astfel în evidență limitele celui mai ambițios plan de până acum pentru a reduce veniturile de război ale Moscovei.

G7 a convenit luna trecută să limiteze vânzările de petrol rusesc la un preț scăzut impus până la 5 decembrie, dar grupul țărilor respective s-a confruntat cu consternarea principalilor jucători din industria petrolieră mondială, care s-au temut că această măsură ar putea paraliza comerțul la nivel mondial.

Lunile de discuții între Statele Unite și firmele de asigurări, comerț și transport maritim au atenuat îngrijorările privind expunerea lor la sancțiuni, dar toate părțile își dau seama acum că Rusia poate ocoli în mare măsură planul cu propriile nave și servicii.

Estimările potrivit cărora 80-90% din petrolul rusesc va continua să circule în afara mecanismului de plafonare nu sunt nerezonabile, a declarat pentru Reuters un oficial al Trezoreriei americane.

Prin urmare, doar între 1 și 2 milioane de barili pe zi din exporturile rusești de țiței și produse rafinate ar putea fi blocate în cazul în care țara refuză să respecte plafonul, a spus oficialul, care a refuzat să fie numit din cauza sensibilității situației.

Rusia a exportat peste 7 milioane de  barili pe zi în septembrie.

Acest lucru ar putea crea dificultăți financiare și tehnice pentru Rusia, dar ar priva lumea de 1-2% din aprovizionarea sa globală, chiar în momentul în care inflația este în creștere și se profilează o recesiune.

Statele Unite sunt la curent cu faptul că unele nave își schimbă țările de origine și că entități comerciale sunt mutate în afara G7 pentru a se sustrage planului, a adăugat oficialul.

Rusia ar suporta costuri din cauza faptului că ar trebui să efectueze călătorii mai lungi și că ar fi mutată la asigurări și finanțări inferioare, a spus oficialul, ceea ce face ca Statele Unite să fie optimiste că Rusia va fi obligată să vândă în limita plafonului de preț în timp.

India și China au crescut achizițiile de petrol rusesc la reduceri mari în ultimele luni, dar niciuna dintre ele nu a aprobat plafonul. India a declarat săptămâna aceasta că va examina planul.

Flota fantomă care va ajuta exporturile Rusiei

Veteranii din industrie și din politică au văzut limitele unui plan care la început părea să aibă în vizor întregul comerț cu petrol rusesc, dar a cărui sferă de aplicare ar putea fi acum mult diminuată.

“Teoretic, există o flotă fantomă suficient de mare pentru a continua fluxurile de țiței rusesc după 5 decembrie“, a declarat pentru Reuters Andrea Olivi, șeful global al transportului de mărfuri umede la gigantul Trafigura, care se ocupă de tranzacționarea mărfurilor.

“Multe dintre aceste nave fantomă vor putea să se autoasigure sau vor putea fi asigurate de P&I rusești”, a adăugat el, referindu-se la asigurarea de protecție și despăgubire.

Banca JP Morgan consideră că impactul plafonării prețurilor va fi atenuat, Rusia ocolind aproape în totalitate interdicția prin mobilizarea navelor chinezești, indiene și a propriilor sale nave – a căror vârstă medie este de aproape două decenii – relativ vechi după standardele de transport maritim.

Acest lucru ar putea face ca exporturile rusești din decembrie să fie reduse cu doar 600.000 barili pe zi față de septembrie, a adăugat banca.

Nu doar navele, ci și serviciile necesare pentru ca acestea și încărcăturile lor de petrol să circule sunt în mișcare, potrivit lui Norbert Rucker, șeful departamentului economic al administratorului elvețian de active Julius Baer.

“Traderii de petrol care se ocupă de petrolul rusesc nu mai sunt în Elveția, Geneva sau Londra. Ei vin mai mult din Orientul Mijlociu”, a declarat Rucker pentru Reuters.

“Dacă vă uitați la cumpărătorii asiatici de petrol, la nave, la asigurări – acest lucru pare să se facă din ce în ce mai mult din Asia”.

Plafonarea ar putea afecta chiar țările care au impus-o

Planul G7 de plafonare a prețurilor, convenit în septembrie, a fost prezentat de Statele Unite jucătorilor din industrie ca o supapă de siguranță pentru interdicțiile totale ale UE privind transporturile rusești, ratificate în iunie.

Serviciile de asigurări maritime care respectă legislația UE acoperă 95% din comerțul mondial cu petrol pe nave, ceea ce înseamnă că măsura UE ar fi putut opri majoritatea exporturilor rusești.

Acest lucru s-ar fi putut întoarce împotriva țărilor care au aplicat sancțiunile, prin creșterea prețurilor la energie, în contextul unei crize deja grave a costului vieții, în timp ce se profilează o posibilă recesiune globală.

Reprezentanții din industria asigurărilor și a transporturilor maritime se consideră în continuare expuși riscului unor sancțiuni care ar putea afecta comerțul, chiar și în cazul în care G7 ar reuși să găsească o soluție de limitare a prețurilor. UE a ratificat plafonarea prețurilor în această lună, dar detaliile privind punerea în aplicare a acestuia nu sunt încă cunoscute.

Oficialul american a declarat că politica a fost adaptată astfel încât să fie ușor pentru firme să verifice sau să ateste că prețurile au fost sub plafon.

Plafonul, a adăugat oficialul, nu urmărește să fie punitiv față de industrie și le va permite să păstreze atestările și nu le va obliga să le transmită la un registru central.

Acest lucru ar fi suficient de permisiv pentru a le permite asigurătorilor să le ceară cumpărătorilor de petrol rusesc să se angajeze în scris că vânzările vor avea loc la sau sub plafonul de preț pe durata perioadei de asigurare.

Un oficial din industrie familiarizat cu această chestiune a considerat această politică de atestare ca fiind “pozitivă” și crede că Washingtonul înțelege acum că asigurătorii nu pot aplica ei înșiși această politică.

O altă persoană a declarat că, cu șase săptămâni înainte de intrarea în vigoare a sancțiunilor, sectorul asigurărilor dorește încă mai multe detalii privind modul în care vor funcționa atestatele și este îngrijorat de faptul că reglementările UE încă nu menționează procesul sau nu stabilesc obligațiile acestora.

Daniel Ahn, fost economist-șef la Departamentul de Stat al SUA, spune că țările care sancționează Rusia au supraestimat controlul pe care îl dețin asupra comerțului mondial cu petrol și că modificările și clarificările aduse politicii lor au ca scop reducerea autoaccidentării.

“Tot ce va face este să redirecționeze petrolul… și să îngreuneze viața tuturor celorlalți, ceea ce oricum se întâmplă acum”, a declarat Ahn, cercetător global la Woodrow Wilson International Center for Scholars.

“Va fi mai puțin dăunător decât o interzicere completă a importurilor maritime. S-au împușcat singuri în picior, dar acum încearcă să se bandajeze puțin.”

 

sursa foto: MarineTraffic

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *