Doar 12% dintre români au primit, în 2023, salarii majorate care să acopere inflaţia, iar şase din zece salariaţi (58%) iau în considerare angajarea în străinătate în acest an, reiese din rezultatele cercetării Randstad România Employer Brand Research 2024, publicate vineri, transmite Agerpres.
Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (ianuarie 2023 – decembrie 2023) faţă de precedentele 12 luni (ianuarie 2022 – decembrie 2022) a fost 10,4%, față de 13,8% în anul precedent. Banca Națională a României (BNR) vede o inflație de 4,7% la finalul anului 2024, revizuită ușor în scădere de la estimarea anterioară de 4,8%, a declarat guvernatorul Mugur Isărescu, în cadrul unei conferințe de presă de la mijlocul lui februarie.
Potrivit studiului citat, salariul rămâne principalul motiv pentru care angajaţii îşi dau demisia, în timp ce jumătate dintre respondenţi sunt dispuşi să se mute în alt oraş pentru un alt loc de muncă, dacă angajatorul le asigură sprijin financiar (casă, transport, costuri legate de relocare).
Sectorul IT domină topul primilor trei cei mai atractivi angajatori din România, cu Microsoft pe prima poziţie, pentru al treilea an consecutiv. Ierarhia continuă cu Cognizant şi Philips (Versuni).
De asemenea, în clasamentul pe industrii realizat de Randstad România Employer Brand 2024, cele mai atractive companii sunt: Microsoft – IT, British American Shared Services Europe – servicii, Ford automotive/producţie maşini, Continental – automotive/producţie componente auto, Antibiotice – producţie şi distribuţie farmaceutice, Philips (Versuni) – producţie, British American Tobacco Trading – FMCG, Nokia Networks – telecom, FM Logistics – logistică, Banca Transilvania – finanţe, eMAG – retail, Oscar Downstream – petrol şi gaze.
Cercetarea de specialitate arată, totodată, că, în România, printre principalii cinci factori care influenţează alegerea locului de muncă, pe primul loc se situează pachetul salarial atractiv, urmat de atmosfera la job, stabilitatea locului de muncă şi echitatea (criteriu nou introdus în sondaj, situat pe locul 4).
În acelaşi timp, cele mai importante diferenţe dintre aşteptările angajaţilor şi modul în care evaluează aceştia angajatorul curent sunt date de următoarele criterii: salariu şi beneficii (doar 12% dintre respondenţi afirmă că, în 2023, au primit majorări care acoperă inflaţia), evoluţia în carieră (un aspect relativ uşor de îmbunătăţit şi foarte important, mai ales pentru generaţia Z) şi atmosfera la locul de muncă (aceasta, prin contribuţia managerilor de mijloc şi a liderilor de echipă, creează cultura organizaţională).
Pe de altă parte, mai mult de jumătate dintre respondenţi iau în considerare angajarea în străinătate, în 2024, iar dacă ar fi să lucreze în altă ţară aceştia ar prefera Germania, Marea Britanie, Spania sau Elveţia.
În cursul anului trecut, cuvintele-cheie au fost “incluziunea” şi “diversitatea”, însă în 2024 acestora li s-au adăugat “echitatea” şi “inteligenţa artificială”. Astfel, unul din doi angajaţi consideră că angajatorul lor le valorizează experienţa şi abilităţile unice. Legat de inteligenţa artificială, aproximativ unul din cinci angajaţi o folosesc, deja, în mod regulat.
Conform datelor centralizate în studiu, peste jumătate (53%) dintre angajaţii din România au demisionat sau iau în considerare să facă acest lucru, din cauza faptului că au salarii prea mici, raportate la creşterea costului vieţii. Ponderea este mai ridicată în cazul femeilor şi al persoanelor cu educaţie peste medie.
Un motiv de demisie îl reprezintă primirea unei oferte de nerefuzat (în cazul a 43% dintre cei chestionaţi). Urmează lipsa oportunităţilor de dezvoltare în carieră şi echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală (pentru un român din trei). Relaţia cu managerul este un motiv care a ajuns pe locul 11 în acest an, de pe 6, în 2023.
Peste un sfert (28%) dintre candidaţii care şi-au schimbat locul de muncă au făcut-o prin intermediul agenţiilor de recrutare, reiese din cercetarea citată.
Randstad Employer Brand Research este cea mai cuprinzătoare şi aprofundată cercetare independentă a brandului de angajator din lume, care selectează cei mai atractivi angajatori dintre mii de companii, pe baza unei metodologii optimizate în 24 de ani de analiză a brandului de angajator la nivel global.
Pentru ediţia din 2024, au fost colectate opiniile a aproape 173.000 de respondenţi din grupa de vârstă 18-64 de ani, din aproximativ 6.084 de companii, prezente în 32 de pieţe, care reprezintă peste 75% din economia globală. La ediţia românească a cercetării au participat 3.851 de persoane, iar interviurile au avut loc online, în ianuarie 2024.