Șantierul Naval 2 Mai, deținut de statul român, a reziliat contractul de asociere cu grupul olandez Damen, semnat în urmă cu 6 ani / Sindicaliștii cer statului să spună ce planuri are cu șantierul naval

Damen Mangalia Sursa foto: Damen

Șantierul Naval 2 Mai anunță că a reziliat contractului de asociere cu grupul olandez Damen, semnat în anul 2018. Decizia a fost luată joi, de Adunarea Generală.

“Se aproba, cu 6.264.800 voturi pentru, reprezentand 93,8878% din capitalul social, rezilierea Contractului de asociere incheiat in data de 09.11.2018 intre 2MMS si Damen Holding B.V. in termenii si la termenele mentionate in adresa 2MMS nr.748 din 02.10.2024 (Notificarea de remediere).”, se arată în raportul publicat la Bursa de Valori București.

Anunțul privind propunerea rezilierii contractului de asociere cu grupul olandez Damen, a fost făcut luna trecută, potrivit unui anunț transmis Bursei de la București.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Sindicatul Liber Navalistul (SLN) a spus într-un punct de vedere transmis Economedia că “următoarea etapă va consta în tranzacționarea acțiunilor, după clarificarea cererii de despăgubiri transmisă de Damen către acționarul majoritar, precum și a „Notificării de remediere” trimise recent de SN2Mai SA către Damen. Cei doi acționari trebuie să ajungă la un acord privind creanțele, iar acest lucru poate fi rezolvat prin negociere directă sau în instanță, având în vedere că un proces este deja în derulare la Curtea de Arbitraj de la Viena. Este vital ca aceste demersuri să fie finalizate rapid, pentru a facilita implementarea urgentă a unui plan de reorganizare ce va asigura reluarea activității șantierului. Doar prin acest demers, societatea va putea să se redreseze și să iasă din insolvență. SLN face apel către acționarii Damen Shipyards Mangalia (DSMa) și decidenții politici să adopte masuri urgente pentru rezolvarea acestei crize, pentru a salva un șantier esențial pentru industria navală din România, un obiectiv strategic de interes național.”

De asemenea, sindicaliștii vor să știe dacă statul român va exercita dreptul de preemțiune pentru a prelua pachetul de 49% din acțiunile DSMa deținute de Damen sau, dacă nu va opta pentru acest drept, Damen va putea să vândă acțiunile către un alt investitor interesat.

“Este imperativ să aflăm care este strategia statului român în privința viitorului acestui șantier, având în vedere impactul său asupra economiei locale și asupra bunăstării lucrătorilor acestui șantier inclusiv a familiilor acestora si a locuitorilor acestui oras. Acest șantier este principalul angajator din zonă și soarta acestuia influențează întreaga comunitate. În acest moment critic, acțiunile politicienilor pot salva nu doar șantierul, ci și stabilitatea socială într-o perioadă marcată de incertitudine. Este momentul în care acțiunile decidenților pot face diferența între succes și colaps, deciziile trebuie luate ACUM! Orice amânare poate agrava și mai mult situația existentă. Este momentul “celui de-al doisprezecelea ceas” în care trebuie luate deciziile și trebuie să se acționeze prompt și ferm pentru redresarea șantierului și salvarea a mii de locuri de muncă.”, a mai spus președintele Sindicatul Liber Navalistul (SLN), Laurențiu Gobeajă.

Context

Pe 19 iunie, Tribunalul Constanţa a deschis procedura de insolvenţă a companiei Damen Mangalia, după ce grupul olandez Damen a cerut falimentul șantierului naval. Casa de insolvență CITR filiala Bucureşti a fost numit administrator judiciar.

În luna mai grupul olandez Damen a cerut falimentul șantierului naval Mangalia, la care are 49% din acțiuni, conform unui dosar depus la Tribunalul Constanța.

Din luna iunie, angajații au intrat în șomaj tehnic, din cauză că șantierul a rămas fără proiecte în lucru. Economedia scria încă din martie despre incertitudinea de la Damen Shipyards Mangalia, în contextul în care ultimele mari proiecte se încheiau în aprilie, iar angajații se temeau de șomaj tehnic.

Deschiderea procedurii de faliment a fost solicitată pentru datorii neachitate și scadente de mult timp, scrie Europa Liberă.

„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.

Damen a dat în judecată statul român la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena și cere rezilierea acordului de asociere din 2018 prin care statul român devenea acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA,

Șantierul naval Damen Shipyards Mangalia este deținut în parteneriat de către statul român, prin compania Șantierul Naval 2 Mai din subordinea Ministerului Economiei (51%), și compania olandeză Damen Holding (49%).  La rândul său Șantierul Naval 2 Mai SA este deținut de statul român, prin ministerul Economiei (93,8878%).

În 2018, Damen deținea 51% din compania care operează Șantierul Mangalia, dar a decis să investească în Mangalia și a transferat părții române 2% din acțiuni, permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval.

Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen susține că a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul “competitiv pe piața europeană”. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat.

Ulterior, printr-o altă modificare la această lege adoptată în 2023 în Parlament (Legea nr. 187/2023), companiile aflate în situația Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai erau exceptate de la regulile ordonanței privind guvernanța corporativă a companiilor de stat. Astfel, compania privată care era acționar minoritar dar deținea controlul operațional privat pierdea acest control.

Damen a spus că, în fața deciziei unilaterale și a faptului de a nu mai avea control operațional în șantierul din Mangalia, se confrunta cu o încălcare a contractului.

Compania spune că prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia.

Drept urmare, compania olandeză Damen a decis în vara anului trecut să rezilieze Acordul de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român.

Legea la care se face referire – legea 187/2023 adoptată de Parlamentul României în data de 10 mai 2023, privind modificarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice (“OUG nr. 109/2011”), înregistrată sub nr. PL-x 143/2023, trimisă spre promulgare în data de 12 mai 2023 si publicata in Monitorul Oficial joi 29 iunie 2023.

„Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condițiile oferite, agreate și garantate în favoarea Damen de către statul român și structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în șantierul din Mangalia. În plus, acest fapt vine după mai bine de 3 ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanțare din partea partenerului român”, transmitea compania.

„În ultimele patru luni, Damen a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra șantierului naval, a forței de muncă și a clienților. De exemplu, am informat pe larg autoritățile române și entitățile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare și am solicitat acțiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic și pentru o soluție rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activității șantierului naval și pentru a rezolva situația actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat”, transmitea Damen în vara lui 2023.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.