Șeful companiei aeriene americane United Airlines a început discuțiile cu Airbus pentru a cumpăra avioane A321neo, întrucât livrările Boeing întârzie

United Airlines

Compania aeriană americană United Airlines a contactat Airbus pentru a cumpăra mai multe avioane A321neo, astfel încât să umple un potențial gol lăsat de întârzierea livrării aeronavelor Boeing 737 MAX 10, au declarat surse din industrie, pentru Reuters. Acest schimb ar putea să scoată din impas o comandă separată, amânată de mult timp, pentru avioane A350 mai mari.

Directorul general al United, Scott Kirby, a zburat recent la Toulouse pentru a discuta cu constructorul de avioane cu privire la un potențial acord după ce incidentul de la bordul unui 737 MAX 9 al Alaska Airlines a ridicat noi îndoieli cu privire la certificarea modelului MAX 10, deja întârziat, au spus acestea.

“United Airlines a purtat discuții cu Airbus cu privire la posibile alternative la comanda MAX 10. Din câte știu eu, nu s-a ajuns la niciun acord”, a declarat o persoană familiarizată cu discuțiile.

Discuțiile despre o potențială vânzare a unor avioane A321neo și statutul avioanelor A350 comandate anterior de United se află într-un stadiu incipient și nu există nicio garanție a unui acord, au precizat sursele.

Airbus și United Airlines au refuzat să comenteze.

Călătoria lui Kirby la Toulouse, despre care nu s-a raportat anterior, este cea mai recentă întorsătură într-o criză tot mai mare care a cuprins Boeing, în timp ce producătorul de avioane încearcă să liniștească publicul și autoritățile de reglementare cu privire la calitatea și siguranța producției, evitând în același timp derularea unor comenzi cheie.

Săptămâna trecută, Kirby a calificat eșecul parțial al MAX 9 drept “picătura care a umplut paharul”, în urma întârzierilor de certificare a MAX 10, cel mai mare membru al unei familii de avioane cu reacție afectate de o mai veche criză de siguranță cauzată de două accidente mortale.

United nu a anulat niciunul dintre cele 277 de avioane MAX 10 pe care le are comandate, dar le-a eliminat din planurile interne, a declarat Kirby reporterilor săptămâna trecută, lăsând semne de întrebare cu privire la modul în care va umple golul într-un moment în care rivalul Airbus este puternic vândut.

Publicația Air Insight a raportat că Airbus și United se aflau în discuții. Compania europeană Ryanair  a susținut luni MAX 10 și a declarat că va prelua orice livrare abandonată de transportatorii americani.

Orice acord între United și Airbus ar depinde de disponibilitatea redusă a modelului A321neo, care este cel mai solicitat avion din categoria sa, și de statutul contractului dintre United și Boeing, care se așteaptă să fie subiectul unor discuții intense.

Kirby a declarat săptămâna trecută că United nu a anulat niciun MAX 10, dar a adăugat: “Boeing nu va putea să își respecte livrările contractuale pentru cel puțin multe dintre aceste avioane și să lăsăm lucrurile așa”.

Semnele unei potențiale înțelegeri cu Airbus au stârnit “îngrijorare” la Boeing, a declarat o sursă de top din industrie.

Dar Boeing nu poate, deocamdată, să ofere claritatea pe care United și alții o doresc din cauza îndoielilor legate de calendarul de certificare.

Boeing a refuzat să comenteze discuțiile comerciale.

Directorul general al Boeing Commercial Airplanes, Stan Deal, a declarat vineri, într-o scrisoare adresată personalului, că îi pare “profund rău pentru întreruperea semnificativă și frustrarea clienților noștri”. United a reluat zborurile MAX 9 sâmbătă.

Discuțiile au loc în condițiile în care Airbus deține controlul ferm asupra celei mai aglomerate părți a pieței de avioane, unde A321neo, cu 240 de locuri, are un avans puternic față de viitorul MAX 10.

În schimb, nu a reușit să livreze nici măcar unul dintre cele mai mari avioane A350 către United, după ce a câștigat o vânzare încă din 2010, după ce o fuziune ulterioară între United și Continental Airlines, client de lungă durată al Boeing, a declanșat o revizuire.

Comenzile au fost amânate progresiv până în jurul anului 2030.

Surse din industrie au declarat că ambele părți au convenit provizoriu că orice acord pentru avioanele A321neo ar trebui să revină asupra celor 45 de A350 pe care United le are comandate și să includă cel puțin un calendar mai ferm pentru livrări, după mai multe amânări din partea companiei aeriene cu sediul în Chicago.

Directorul financiar al United, Michael Leskinen, a declarat săptămâna trecută că United dorește să înceapă livrările de A350 la începutul deceniului următor pentru a înlocui vechile Boeing 777.

United a fost mult timp un câmp de luptă crucial, deoarece Airbus a provocat Boeing pentru o bucată din piața internă și, în cele din urmă, l-a depășit ca cel mai mare producător mondial.

În 1992, Airbus a obținut o comandă de avioane A320 care a pus capăt dependenței United de Boeing, cu care United are rădăcini corporative comune.

Afacerea neașteptată a declanșat o regândire care a contribuit la lansarea predecesorului modelului MAX, cel mai bine vândut 737NG. Acum, nevoia urgentă de avioane a United se conturează ca o piatră de hotar în problemele cu care se confruntă succesorul său, MAX.

 

Sursa foto: Facebook/United Airlines

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *