Semnal de alarmă pentru Centura Bucureștiului: Italienii de la Rizzani care se chinuie pe Centura Craiova Sud (10 km) trebuie să modernizeze 14 kilometri între Militari și Jilava pe actuala centură a Capitalei / Cine va asigura supervizarea șantierului

Centura București Lărgire mai 2023

Constructorul Rizzani (Italia) care se chinuie pe Centura Craiova Sud, o șosea de doar 10 kilometri lungime și o bandă/sens, trebuie să înceapă o lucrare mult mai complicată pe actuala Centură a Capitalei. În această toamnă, Rizzani ar urma să predea proiectul tehnic pentru modernizarea Centurii București Sud (DNCB), lotul de 14 kilometri dintre Militari A1 – Domnești și DN 5 – Jilava, un contract de peste 500 de milioane lei. Pe lângă lărgirea la 4 benzi care se face sub trafic, deci se va lucra foarte greu, Rizzani trebuie să construiască pasaje la Bragadiru, Măgurele și Jilava, după cum Economedia a explicat aici. La licitația CNAIR pentru supervizarea contractului (proiectare și execuție) a fost depusă o singură ofertă: ACI International Invest cu SEARCH ca terț/subcontractant.

Rizzani, întârzieri mari pe Centura Craiova. Ce va face la București?

Amenințați de mai multe ori cu rezilierea contractului, italienii de la Rizzani au ajuns, după aproape un an și jumătate la doar 52% pe șantierul centurii Craiova Sud și au termen nou iunie 2024, deși ar fi trebuit să termine, totuși lucrările în decembrie. Problemele de mobilizare pentru lucrarea relativ simplă de la Craiova trebuie să fie și pentru CNAIR un semnal de alarmă pentru proiectul mult mai dificil de la București, contract cu termen de 24 de luni. Lotul dintre A1 – DN 5 de pe Centura actuală (DNCB) va fi dublat de lotul 3 al Autostrăzii Bucureștiului, însă după ce a scăpat de rezilierea contractului (mai-iunie) Aktor nu a mai continuat să susțină ritmul și a ajuns la doar la 57%.

Joi, 9 noiembrie după o verificare pe șantier, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a subliniat mobilizarea slabă și a reluat tema rezilierii. „Din păcate, nu pot să am cuvinte de apreciere pentru lucrările de pe șantierul Variantei Ocolitoare Craiova Sud (DN56- DN55- DN6). Antreprenorul italian este în întârziere și este slab mobilizat, iar lucrările sunt la un stadiu fizic de doar 52%, deși acestea aveau termen contractual de finalizare anul 2023 ! Atrag atenția constructorului că trebuie să se mobilizeze urgent și să finalizeze construcția celor 9,8 km ai centurii sud cât mai repede. În caz contrar, pe lângă penalitățile aplicate pentru nerespectarea termenelor contractuale, se poate ajunge la reziliere și la interzicerea participării la viitoare licitații”, a declarat Sorin Grindeanu.

Și directorul CNAIR, Cristian Pistol a reamintit precedentele cazuri Tirrena Scavi și Todini (întâmplător, tot din Italia). „Antreprenorul trebuie să înțeleagă faptul că lucrurile s-au schimbat în ultimii ani și astfel de situații nu mai sunt îngăduite sau trecute cu vederea, a se vedea exemplele Tirrena Scavi și Todini. Nu vreau sa ajungem în această situație!”, a transmis Pistol.

Datele tehnice pentru contractul Rizzani pe Centura București:

„Marți, 05.07.2022, CNAIR a semnat contractul de proiectare şi execuţie „Lărgire la 4 benzi a centurii rutiere a Municipiului Bucureşti Sud între Al (km 55+520) și DN 5 (km 40+000) – Lot 2 Lărgire la 4 benzi a centurii rutiere a Municipiului Bucureşti Sud între km 54+700 si DN5 (km 40+000)”, cu Asocierea RIZZANI DE ECCHER S.P.A. (lider de asociere)- S.C. MAVGO HOLDING S.R.L. (asociat). Valoarea contractului este de 504.112.836,73 Lei fără TVA. Sursa de finanțare este asigurată din Fonduri Europene Nerambursabile – programul POIM. Durata contractului este de 36 luni, din care, 12 luni perioada de proiectare și 24 luni perioada de execuție a lucrărilor. Perioada de garanție  este de 120 de luni. În cadrul contractului vor fi realizate 3 structuri de complexitate ridicată, dintre care 2 pasaje subterane, prevăzute cu o lungime de peste 600 de m”, arată un comunicat CNAIR din iulie 2022.

Amenajarea intersecției de la Măgurele se face cu nod rutier pe 3 nivele pentru asigurarea relațiilor doar cu viraj la dreapta. Nivel -1: Pasaj subteran pe DNCB cu 4 benzi și viteză de proiectare 80 km/h. Nivel 0 : amenajare bretele de viraj la dreapta și sens giratoriu ovoid pentru posibilități de întoarcere. Se menține breteaua de legătură existentă cu DC 18 și se amenajează o bretea nouă pentru virajul la stânga. Nivel 1: pasaj suprateran existent pe DC 18. Pasajul subteran va avea o lungime de 200 de metri.

Amenajarea intersecției de la Alexandria (DN 6) se va face cu nod rutier pe 3 nivele pentru asigurarea relațiilor doar cu viraj la dreapta. Nivel -1: pasaj subteran la 4 benzi și viteză proiectată la 80 km/h. Nivel 0: amenajare bretele de viraj la dreapta și sens giratoriu ovoid. Nivel 1: pasaj existent pe DN 6. Pasajul subteran va avea o lungime de 200 de metri.

Amenajarea intersecției de la Jilava (DN 5) se face prin nod rutier pe 3 nivele asigurarea relațiilor doar cu viraj la dreapta. Nivel -1: pasaj rutier existent cu 2 benzi pe DN 5 (reabilitare). Nivel 0: amenajare sensuri giratorii pentru posibilități de întoarcere. Se mențin bretelele existente. Nivel 1: amenajare pasaj suprateran nou pe Centura București la 4 benzi și viteză proiectată la 80 km/h. Lungimea pasajului nou cu sens giratoriu va fi de 344 metri, iar lungimea pasajului suprateran în lungul Centurii București, inclusiv rampele de urcare și coborâre este de 1100 metri, potrivit datelor tehnice pe care le-a analizat Econoemdia.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: