Guvernul a aprobat în ședința de joi, 4 aprilie un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru modenrizarea Magistralelor București-Predeal și București -Constanța prin introducerea sistemului modern de semnalizare/dirijare ERTMS 2 și extinderea sistemului de comunicații GSM -R.
Linia București-Constanța, Magistrala M 800 este modernizată pentru o viteză maximă a trenurilor de călători de până la 160 km/h., iar pe București-Predeal (până la Câmpina) se poate atinge aprox. 140 km./h.- 150 km/h. Lungimea totală a liniei Predeal-București-Constanța este de 369 km. , iar valoarea investiției cu TVA 2,1 miliarde lei (detalii aici)
Deși premierul Marcel Ciolacu a lăsat să se înțeleagă că viteza trenurilor va crește până aproape de cea a trenurilor din țările din Europa Centrală și de Vest, în realitate infrastructura feroviară este construită și limitată la max. 160 km.h. viteza prin lucrările de reabilitare. În plus pentru a ajunge la viteza minimă a unui tren de mare viteză (250 km/h.) nu mai sunt permise trecerile automate cu barieră, ci doar pasaje supraterane/subterane. Singura linie pe care trenurile pot atinge 200 km/h este în Poligonul CFR de la Făurei. De asemenea, trenurile noi de la Alstom pot atinge 200 km/h. dar sunt limitate de infrastructură.
,,Aprobăm modernizarea secțiunii de cale ferată Predeal-București – Constanța, un proiect de 500 de milioane de euro, ce ne va permite să mergem cu trenul din București la munte și la mare cu viteză apropiat de ceea ce se întâmplă azi în alte țări europene” a transmis premierul Ciolacu în deschiderea ședinței de Guvern.
,,Realizarea și derularea acestui proiect revine Companiei Naționale de Căi Ferate ”C.F.R.” – S.A., care este beneficiarul investiției. Secțiunea feroviară Predeal – Chitila – București Băneasa – Constanța face parte din coridorului de cale ferată Constanța – București – Predeal – Brașov – Sighișoara – Coșlariu – Simeria – Curtici – granița cu Ungaria.
După anul 2006, CNCF ”CFR”-S.A. a decis realizarea unei noi actualizări a strategiei sale, astfel:
– implementarea instalațiilor de centralizare electronică, în loc
de informatizarea posturilor de comandă;
– implementarea sistemului ETCS nivel 2;
– implementarea sistemului GSM-R (voce şi date).
Pe distanta Buftea-Brazi pe o distanță de 37 km a fost implementat un proiect pilot ERTMS nivel 2 cu GSM-R versiunea 2.3.0d, compatibilă cu STI CCS.
Din punct de vedere al soluțiilor, în România, sistemul ERTMS nivel 2 este în curs de implementare pe rețeaua feroviară ce aparține Coridorului Rin-Dunăre, Curtici – Arad – Deva – Sighișoara – Brașov – București – Constanta, prin folosirea unor echipamente și soluții tehnice de la diverși furnizori de vârf din industria de semnalizare. În contextual european actual, România va implementa sistemul ERTMS care asigură interoperabilitatea, prin soluția tehnică de
semnalizare ETCS nivel 2 și GSM-R, pe întreaga distanță Curtici Frontieră – Simeria – Coșlariu – Blaj – Sighișora – Brașov – Predeal – București – Constanța.
Programul estimativ de punere în funcțiune a sistemului ERTMS nivel 2 este precizat în PROGRAMUL NAŢIONAL DE ACŢIUNE privind implementarea Sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS) aprobat prin HG nr. 651 din 18 mai 2022, realizat pe baza viitoarelor finanțări europene obținute pentru dezvoltarea și realizarea interoperabilității rețelei feroviare, astfel:
-Predeal – Câmpina: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2025 – 2026;
-Câmpina – Brazi: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2024 – 2025;
– Brazi – Buftea: pus în funcțiune 2022;
– Buftea – Chitila: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2024 – 2025;
– București Băneasa – Fundulea: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2024 – 2025;
– Fundulea – Fetești: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2025 – 2026;
– Fetești – Constanța: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2025 – 2026.” Nota de Fundamentare.