Situație scandaloasă la Compania de Autostrăzi: membrii de sindicat primesc zece sporuri și au 19 zile muncite pe lună. Noul administrator: ”Le tremură izmenele că renegociem contractul colectiv. Am o frustrare uriașă când mă uit în ochii colegilor mei din privat”

coruptie. bani. pixabay

Ion Lixandru, membru din februarie 2021 în Consiliul de Administrație al Companiei de Autostrăzi (CNAIR), a denunțat vineri privilegiile sindicaliștilor din compania deținută de Ministerul Transporturilor. Trimis ca administrator de ministrul Cătălin Drulă, Lixandru a declarat că vrea un nou contract colectiv de muncă, dat fiind că actualul contract le permite membrilor de sindicat să încaseze câte zece sporuri care ajung până la 60% din venituri. Mai mult, el arată că membrii de sindicat au o medie de lucru de doar 19 zile pe lună, restul fiind libere, potrivit News.ro.

”De când am fost invitat de ministru în CA al CNAIR am început să mă uit la veniturile angajaților. E o balama care scârțâie rău de tot când vezi ce venituri au comparativ cu veniturile din piața liberă. Am o frustrare enormă, mă uit în ochii colegilor mei din domeniul privat și nu e în regulă. Pe lângă salariu au bonusuri, tichete, spor de limbi străine, zile libere. Plus bonus de 4-5 salarii la ieșirea la pensie. Mai ales că discutăm de bani publici, de o companie din bani publici”, a declarat Lixandru pentru Economedia.ro.

El avertizează că toate aceste cheltuieli suplimentare se răsfrâng și în creșterea pensiilor: ”toate aceste bonusuri, tichete și sporuri se adaugă la venituri, peste salariu, și se rostogolesc în pensii. Deci cheltuiala din bugetul statului se prelungește și după pensionare”, a declarat pentru Economedia.ro Ion Lixandru, care este antreprenor de 31 de ani și coordonatorul departamentului de infrastructură al Coaliției pentru Dezvoltarea României.

Imediat după ce a început să analizeze cheltuielile CNAIR, Lixandru a fost atacat public de sindicatul din CNAIR ”Elie Radu”. Sindicaliștii l-au acuzat pe acesta de un presupus caz de incompatibilitate pentru că ar fi concomitent proprietar și administrator al unui grup de firme cu activitate de transport și comerț cu mobilă și vicepreședintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România.

”Sunt doar administrator la CNAIR. Mă interesează să protejez cheltuiala corectă a banului public. Sunt şi proprietar al companiilor mele: Camion Logistic, Metal Construct Carpatina (inchiriere spaţii proprii industriale), Romtrailer Service (reparaţii vehicule tractate). Acestea nu au legătură cu domeniul de activitate al CNAIR. Problema celor care fac aceste afirmaţii e că a venit unul care se comporta ca antreprenor. Este vorba de sindicatul din cadrul companiei”, a spus Lixandru pentru News.ro, în replică la acuzațiile sindicaliștilor.

O simplă verificare arată că acuzele sindicaliștilor nu se susțin. Ion Lixandru nu mai este de mulţi ani membru UNTRR, cu atât mai puțin vicepreşedinte, iar firma Camion Logistic nu are contracte cu statul şi se ocupă cu închirierea spaţiilor comerciale.

”Le-am spus: Băieţi, nu mai merge, cât sunt eu aici. Acum le tremură izmenele că se duce starea de alertă şi se va renegocia contractul colectiv de muncă. Că acesta va expira şi va trebui renegociat. Şi dacă eu sunt acolo, nu îl voi valida, decât în condiţii corecte în care să plătim activitatea. Sunt 6.900 de oameni în CNAIR, care au multe avantaje, nu am detalii câţi dintre ei sunt membri de sindicat. De-asta există companii de stat bolnave. Ce a fost la metrou e subţire”, a mai spus Lixandru.

Riposta violentă a sindicaliștilor vine în contextul în care membrii Consiliului de Administraţie discută posibilitatea ca noul Contract colectiv de muncă să fie semnat chiar de Consiliul de Administrație şi nu de directorul general, Mariana Ioniţă, care vine chiar din rândul angajaților. ”Directorii sunt împinși de la spate de angajați să păstreze aceleași condiții în viitorul contract colectiv, dar asta nu se poate. Nu putem păstra bonusuri pentru pensionare și zile libere că a născut verișoara. Aici e problema”, a mai spus Ion Lixandru pentru Economedia.ro.

Un alt motiv al rezistenței la reformă din este proiectul pentru implementarea sistemelor de monitorizare şi control: camere video cu înregistrarea automată, cântare pentru camioane la vămi şi Agenţiile de Control şi Încasare (ACI), un sistem inteligent pentru verificarea circulaţiei etc.

Ce fac aceste sisteme? Reduc semnificativ posibilitatea de fraudare. Relevantă pentru problematica banilor nefiscalizaţi pe care CNAIR îi pierde este situaţia de la sfârşitul anului trecut la vama Nădlac 2, cea mai tranzitată ca număr de TIR-uri: Încasările de la punctul de control al traficului de mare tonaj din Vama Nădlac 2 au crescut în primele 10 luni din 2020 cu 2.500 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut, după o anchetă a DNA, anunţa Regionala de Drumuri şi Poduri Timişoara.

Reforma CNAIR. CNAIR este una dintre cele mai mari companii din România, cu circa 6.900 de angajați. Performanţa nu se măsoară doar în kilometrii de autostradă inauguraţi (doar 800 km. după Revoluţie), ci şi în modul de utilizare a banului public.

Actualul Contract Colectiv de Muncă expiră în luna septembrie, dar se aplică legea 55/2020 şi acesta se prelungește automat în starea de alertă. ”Eu cât timp voi fi administrator la CNAIR nu voi semna un contract ca acesta. Nu e posibil așa ceva, asemenea bătaie de joc. Plus că, din cauza acestor venituri nerealiste, atrage mulți angajați din piața privată, iar companiile care chiar fac treabă nu mai au forță de muncă”, a mai spus Ion Lixandru.

Reforma Companiei de Drumuri înseamnă şi ,,spargerea” CNAIR într-o companie care administrează actuala reţea rutieră şi una nouă, CNIR care se va ocupa de construirea noilor drumuri şi autostrăzi. Este o lege promovată încă din 2015 în Guvernul Cioloş atunci când actualul ministru, Cătălin Drulă era consilierul premierului pe probleme de infrastructură.

Foto: Pixabay

Comentarii

  1. Va dați seama că după ce conducerea CNAIR sa zbătut sa aducă oameni competenți în societate, vine un astfel de individ și te aduce în situația de a o lua de la zero pentru ca oamenii cu experienta vin în echipa dar pe bani nu pe vorbe…

  2. Nu discut despre restul privilegiilor dar 19 zile lucrate/luna in medie mi se pare ok, in cazul in care nu se lucreaza sambata si duminica. Ati putea intreba si niste companii private ce medie au? As fi avut mai multa incredere in domnul Lixandru daca ar fi dat exemple mai clare.

  3. În toate firmele de stat sindicatele împreună cu conducerea au impus niște CCM de te doare mintea. Plin de sporuri și fără KPI clar dar cu clauze de modificare f stricte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *