Spectatorii s-au întors în cinematografele din România, dar nu au mai fost la fel de mulți ca înaintea pandemiei. Piața cinematografelor, afectată de scumpiri și extinderea serviciilor de streaming

Serhii Bobyk Dreamstime - Spctatori cinema popcorn

Românii au început să meargă iar la filme în oraș, însă nu în număr la fel de mare ca în anii de dinaintea pandemiei. Astfel, potrivit datelor Centrului Naţional al Cinematografiei, analizate de firma de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, cinematografele au avut 7,9 milioane de spectatori cumulat în anii 2020 și 2021, adică 60% din media anuală din perioada 2016-2019, când au fost câte 13 milioane de spectatori. Rezultă că un milion de români mergeau la cinematograf în anii respectivi.

În 2020, primul an de pandemie, numărul spectatorilor a scăzut la doar 3,3 milioane, iar 2021, când restricțiile legate de COVID-19 au fost ridicate parțial, numărul a crescut la aproape 4,7 milioane.

Nu sunt încă disponibile și datele pentru anul în curs.

Pe de altă parte, chiar dacă românii sunt dornici să meargă din nou la filme în oraș, cinematografele se confruntă în acest moment cu două probleme : creșterea costurilor și dezvoltarea puternică a serviciilor de streaming, precum Netflix, Disney +, HBO Max și Amazon Prime. 

Piața cinematografelor avea deja probleme și înainte de pandemie, iar acest lucru se vede în cifre. Astfel, frecvența vizitelor în cinematografe a început să scadă în 2018, după o perioadă între 2013 și 2017 în care acest indicator a fost în continuă creștere. De asemenea, și încasările operatorilor de cinematografe au urcat la fel până în 2017, când au atins un vârf. 

La finalul anului 2021, erau operaționale 90 de cinematografe în Romania, în scădere de la 98, un număr record, câte erau deschise la sfârșitul lui 2019.   

Evoluția principalilor indicatori ai industriei cinematografice (2013-2021)

Sursa: Centrul Naţional al Cinematografiei

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *