Statul suspendă sprijinul de 1.500 lei pentru salariați, pentru plata creșelor. Explicații: impactul e de 4,5 miliarde lei și regulile actuale sunt neclare

cresa, gradinita, copil Sursa foto: Pexels/Natali

Ministerul Finanțelor a decis să suspende până anul viitor măsura care le permitea angajatorilor să le deconteze salariaților 1.500 lei pentru plata creșelor și grădinițelor, sume care puteau fi deduse de firmele plătitoare de impozit pe profit. Explicațiile oferite: impactul bugetar este prea mare, de 4,5 miliarde lei, iar regulile actuale nu sunt clare, deoarece cei afectați au cerut clarificarea prea multor situații punctuale.

Printr-o lege de modificare a codului fiscal, statul a decis să acorde angajatorilor plătitori de impozit posibilitatea să le deconteze angajaților care își trimit copiii la creșă sau grădiniță cheltuieli lunare cu educația timpurie de până la 1.500 lei per copil. Angajatorii puteau deduce această sumă din impozitul pe profit.

Sumele plătite de angajator au fost introduse în categoria veniturilor din salarii neimpozabile, fiind de asemenea exluse din baza de calcul a contribuțiilor sociale.

Normele de aplicare a legii nu au fost nici până la acest moment elaborate.

Luni, Ministerul Finanțelor a decis să suspende complet această măsură, până la 1 ianuarie 2022, din cauză că există numeroase situații neclare, iar impactul bugetar este pe măsură. Astfel, începând cu veniturile din aprilie, facilitatea se va suspenda, iar angajatorii nu mai pot deconta plata creșelor pentru copiii angajaților.

„Mecanismul actual de scădere a plafonului fiscal de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil din impozitul pe profit datorat poate genera, la nivelul anual, un impact estimat asupra veniturilor bugetare de -4,5 miliarde lei”, arată Ministerul Finanțelor, într-un proiect de ordonanță de urgență.

Totodată, potrivit Finanțelor, noile reguli fiscale reglementate s-au dovedit insuficiente pentru a permite aplicarea lor, după cum au semnalat atât contribuabilii interesați/organizațiile profesionale interesate de accesarea facilității fiscale privind educația timpurie, cât și organele fiscale, și chiar parlamentari.

De exemplu, statului i-a fost solicitat să lămurească ce categorii de unităţi care oferă servicii de educaţie timpurie, conform legislaţiei în vigoare, sunt eligibile pentru acordarea stimulentului fiscal, în condițiile existenței unei multitudini de categorii furnizori de educație timpurie (ex.: unități alternative de învățământ: Montessori, Waldorf, „after-school”-uri, cluburi ale copiilor etc.), cu forme diferite de organizare juridică (ex.: asociații, fundații, societăți).

De asemenea, legislația nu menționează ce categorii de cheltuieli cu educația timpurie sunt eligibile pentru acordarea stimulentului fiscal, în condițiile în care în practică există o multitudine de categorii de servicii furnizate pentru educație timpurie.

În plus, nu au fost clarificate cazurile și situațiile practice ale unor categorii de salariați. De exemplu, statul nu a lămurit ce se întâmplă în cazul unor salariați care primesc tichete de creșă conform Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, a celor ce au mai mulți angajatori, cazul soț și soție cu același angajator.

Mai mult, nu au fost clarificate nici situațiile în care se exclude acordarea acestor sume (ex. contract de muncă suspendat pentru concediu creștere copil, concediu medical).

Sursa foto: Pexels/Natali

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *