Stocul total de spații moderne de retail a trecut de 4 milioane de mp în prima parte din 2022

Zacaria Retail Park Foto: CBRE

Stocul total de spații moderne de retail a ajuns la aproximativ 4,03 mil. mp în prima parte din 2022, după livrarea a 36.500 mp în patru proiecte de retail diferite în toată țara, conform Romania Market Outlook 2022, lansat de compania de consultanță CBRE România. Peste jumătate din noua suprafață este reprezentată de trei parcuri comerciale, situate în orașe de dimensiuni mici din vecinătatea principalelor orașe regionale, precum Iași, Timișoara și Craiova. Restul de 45% este reprezentat de centrele comerciale.

Bucureștiul deține cea mai mare pondere din stocul modern de retail din țară, în proporție de 30%. După livrarea a 16.500 mp în prima parte a anului, Capitala găzduiește circa 1,2 mil. mp, după cum arată raportul CBRE. În același timp, 64% din totalul stocului de retail din București este reprezentat de centre comerciale (780.000 mp) și 36% de parcuri de retail (420.000 mp).

În funcție de format, centrele comerciale domină piața, reprezentând 63% din totalul stocului de retail din România, în timp ce parcurile de retail reprezintă 37% din suprafața totală. Formatul parcurilor de retail a crescut în ponderea stocului, mai ales în ultimii doi ani, iar centrele comerciale au atras noi mărci, ceea ce arată un interes tot mai mare de extindere a business-urilor pe piața românească.

În ceea ce privește șantierele, datele CBRE arată că până la sfârșitul anului vor fi livrați aproximativ 88.000 mp de spații noi. 75% din suprafață va fi dezvoltată ca parcuri de retail, formatul tradițional de retail (centre comerciale) însumând doar 13.000 mp, în trei proiecte care sunt în principal extinderi. Pentru 2023, la stocul total de retail este estimat să se adauge încă 172.000 mp, din care aproape jumătate (47%) ca format de centru comercial. Acum, proprietarii din retail au o nouă provocare: să creeze un mediu atractiv și o sinergie între ceea ce pot oferi locația și chiriașii, pentru o experiență de cumpărături specială.

”Retailerii care au intrat pe piața din România, progresul rapid al comerțului digital susținut de consumul privat înfloritor, dar și strategiile omnichannel aplicate de retaileri contribuie la sentimentul de revigorare a pieței. Pentru proprietari nu mai este vorba doar de rate de neocupare scăzute, ci de a avea un mix de chiriași atractiv pentru a se diferenția cât mai bine și a crește numărul vizitatorilor, oferind clienților lor experiențe unice de shopping și divertisment care să-i facă să-și dorească să se întoarcă”, spune Carmen. Ravon, Head of Retail Occupiers CEE în cadrul CBRE România.

 

Foto: CBRE

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *