Studiu ACEA: Cât de accesibile sunt mașinile electrice în fiecare țară în funcție de venitul net

masini electrice Sursa foto: Lektri.co

Piața mașinilor electrice este corelată cu venitul net anual, iar în țările cu un venit mic și cota lor este redusă, arată un studiu al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Astfe, potrivit ACEA, vehiculele cu încărcare electrică (ECV) reprezintă 21,6 % din mașinile noi înmatriculate în UE în 2022, dar au o cotă de piață de numai 9 % sau mai puțin în mai mult de jumătate din statele membre.

În țările în care  au o cotă de piață mai mică de 9%, cum ar fi mai multe țări din Europa Centrală și de Est și din Europa de Sud, de exemplu Grecia, Italia, Polonia și Croația, venitul mediu net anual este de aproximativ 13 000 EUR pe lucrător.
Cele mai mari cote (peste 30%) sunt concentrate în doar cinci țări din Europa de Nord și de Vest, unde venitul net anual depășește 32 000 EUR. 

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

În Suedia, unde venitul net anual este de peste 35 000 EUR, mai mult de jumătate din mașinile nou înmatriculate sunt cu încărcare electrică (ECV). În schimb, în Bulgaria, unde veniturile sunt de aproximativ 7 000 EUR, acestea au o cotă de piață de doar 4%.

Aceste cifre confirmă disparitățile semnificative în ceea ce privește accesibilitatea mașinilor electrice între diferitele regiuni ale Europei, Europa de Nord și de Vest fiind în frunte cu cele mai mari cote, iar Europa Centrală și de Est și de Sud reprezentând cele mai mici cote.

Primele 5 țări cu cea mai mică pondere a mașinilor cu încărcare electrică (ECV) + venitul mediu net anual

  1. Slovacia: 3,7% – 10 985 EUR
  2. Republica Cehă: 3.9% – €13,836
  3. Bulgaria: 4,0% – 7 272 EUR
  4. Polonia: 5,0% – 10.782 euro
  5. Croația: 5,0% – 10,391 euro

Top 5 țări cu cea mai mare pondere a mașinilor cu încărcare electrică (ECV) + venitul mediu net anual

  1. Suedia: 56,1% – 35.486 EUR
  2. Danemarca: 38.6% – €39,274
  3. Finlanda: 37.6% – €33,155
  4. Țările de Jos: 34.5% – €40,312
  5. Germania: 31,4% – 32.850 euro

România are o pondere a mașinilor cu încărcare electrică (ECV) de 9 la sută, adică dublă sau aproape dublă față de țările din top cu cele mai mici cote de piață ale unor asemenea modele. Iar venitul mediu net anual din România este de 8.476 de euro, adică dintre țările din același top 5, doar Bulgaria are un venit mediul net anual mai mic.

Vehiculele ECV includ vehicule alimentate cu baterii electrice (vehicule electrice cu baterii sau BEV) și vehicule alimentate parțial cu baterii electrice și benzină/diesel (vehicule hibride plug-in sau PHEV). ECV-urile nu includ vehiculele care sunt alimentate cu pile de combustie care utilizează hidrogen (H2) și oxigen, cunoscute și sub denumirea de vehicule electrice cu pile de combustie (FCEV).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: