România și Slovacia au cel mai mare procent de angajați în industria auto din Europa, 15,7%, adică 194.787, în România, care produceau 437.628 de mașini în 2020, conform studiului Automobile Industry Pocket Guide 2021-2022, realizat de ACEA, asociația europeană a producătorilor auto.
Conform aceluiași studiu, muncitorii din România, produceau 2,5 mașini pe an în 2018, cel mai redus nivel de productivitate din UE, unde țări precum Cehia produceau opt mașini pe an, iar Slovacia 12,8. E drept, în România, majoritatea muncitorilor lucrează la producătorii de componente, și nu la producătorii auto direct.
În cazul numărului de mașini noi la 1.000 de locuitori, România, e pe penultimul lor în UE cu 7 la mie, depășind doar Bulgaria, care are 3/1.000, într-un top condus de Luxemburg, cu 72 și Belgia cu 37. Aceeași poziție, penultima, este ocupată de țara noastră și în cazul numărului de vehicule la mia de locuitori.
414 mașini la o mie de locuitori are România, depășind doar Letonia, care are 386/1.000.
Avem printre cele mai vechi parcuri auto din UE
Potrivit studiului ACEA, parcul de autoturisme din România avea, în 2019, 16,5 ani, cel mai vechi din UE. Tara noastră era tot pe primul loc la vechimea parcului auto și la microbuze (utilizate inclusiv la transportul oamenilor), cu 16,3 ani. E drept, Estonia, are cifre și mai mari, dar este o țară cu doar 1,33 milioane de locuitori în 2020, deci numărul de mașini e redus.
Din păcate, România conduce UE și la capitolul accidente rutiere, cu circa 100 la un milion de locuitori, dar, în scădere față de 2010 când erau circa 120. Cu 1.864 de decese la un milion de locuitori, în 2019, România era pe locul patru în UE, după Franța (3.244), Germania (3.059) și Polonia (2.909), toate țări cu o populație dublă sau cel puțin triplă față de România.
Situația arătată de studiul ACEA nu e dintre cele mai fericite pentru România, care e oarecum dependentă de industria auto, orice șoc care apare în cazul acesteia urmează să lovească direct România. Așa cum e, în prezent, extinderea producției de mașini electrice, unde influența României lipsește aproape cu desăvârșire.
Ford produce la Craiova hibridul Puma, Renault însă, cu produse low cost, fabrică singura Dacie electrică, Spring, în China, iar planurile de electrificare sunt destul de departe în viitor, pentru a păstra prețul cât de jos se poate. De asemenea, deși au existat tentative, România nu înseamnă aproape nimic nici pe piața bateriilor pentru mașini electrice, deși are rezerve ale unor materii prime, precum grafit, esențial, cel puțin deocamdată, în producerea de baterii.