Întârziere-record la predarea Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Timișoara – Moravița (A9), parte a viitorului drum de mare viteză Timișoara – Belgrad. CNAIR a aprobat proiectantului Search Corporation o nouă prelungire a contractului, iar prin actul adițional nr. 12, noul termen pentru predarea documentației tehnice este octombrie 2024, cu doi ani și jumătate întârziere față de termenul inițial (mai 2022), arată cel mai recent raport de monitorizare pe care l-a publicat Compania de Drumuri. Autostrada are o lungime de 73 km, iar în funcție de lotizare, termenele de execuție (din contract) ar trebui să fie cuprinse între 24-30 de luni, fiind o autostradă la câmpie. La sfârșitul anului trecut, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu dădea asigurări că nu vor mai fi noi amânări.
Astfel, în octombrie 2024, dacă proiectantul va reuși, totuși, să livreze documentația tehnică după 53 de luni de la ordinul de începere, va depăși durata de execuție a oricărui contract de autostradă atribuit în România, inclusiv lotul 2 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, cel mai greu proiect contractat (lotul cu tunelul Meseș de pe Autostrada Transilvania încă nu are câștigător). La jumătatea anului trecut, atunci când „s-a pus borna” de la Moravița – Vatin (terminalul din prima vamă România – Serbia pe un drum de mare viteză), Search avea termen de predare aprilie 2024 și era la prelungirea cu numărul 10. În decurs de doar 6 luni s-au mai adăugat încă două acte adiționale și s-a ajuns la termenul octombrie 2024. În prezent, CNAIR a aprobat proiectul pentru sectorul 4, iar în analiză este documentația pentru lotul 5 și vama Moravița.
Însă proiectul CNAIR nu ajunge până la Vatin, ci doar până la Moravița, iar pentru secțiunea lipsă de 2,1 kilometri finanțarea ar urma să vină prin fondul CEF – Connecting Europe Facility, după cum Economedia a explicat aici.
În primăvara anului 2023, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu avansa ideea că se va lucra în paralel la Autostrada Timișoara – Moravița și la Drumul Expres Oradea – Arad. Însă din aprilie 2023 și până în ianuarie 2024, la A9 s-au pus noi întârzieri, în timp ce pentru Oradea – Arad s-a mers fulger, cu avize în timp record și proiect pregătit pentru lansarea licitației de execuție.
„Maxim într-o lună se termină documentația și se va scoate pe partea română drumul expres Arad-Oradea și în primăvara aceasta (n.r 2024) se va termina Timișoara-Moravița. Dar și pentru a continua investiția e nevoie să deblocăm ceva și asta poate să o facă prim-ministrul României”, a declarat Sorin Grindeanu, citat de publicația deBanat.ro. În mai 2017, Sorin Grindeanu, atunci premier al României, spunea că Drumul de mare viteză Timișoara – Belgrad a fost tras pe linie moartă pentru că partea sârbă nu a mai dorit continuarea proiectului.
În iunie 2022, România și Serbia semnau Acordul pentru Autostrada A9, iar peste un an specialiștii din cele două țări au stabilit și amplasarea noului punct de trecere a frontierei de la Moravița/Vatin, a transmis Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.