Tendințe tehnologice ale anului 2024, potrivit BBC: Inteligența Artificială și mașinile electrice

chatgpt, inteligenta artificiala, openAI, tehnologie, viitor, chatbot Sursa foto: Unsplash / Levart Photographer

În lumea tehnologiei, anul 2023 va fi poate amintit ca fiind anul în care Inteligența Artificială generativă a devenit mainstream. De la coduri de calculator, la opere de artă, la eseuri, sistemele de AI generativă pot crea rapid o serie de conținuturi care, deși nu sunt perfecte, au devenit un instrument esențial în unele industrii și profesii, arată o analiză BBC.

Sprijinit de Microsoft, ChatGPT a deschis calea prin lansarea sa la sfârșitul anului 2022, iar de atunci rivalii s-au îngrămădit.

Luna aceasta a adus una dintre cele mai semnificative mișcări, când Alphabet, proprietarul Google, a prezentat Gemini – o inteligență artificială care va fi integrată în produsele Google, inclusiv în chatbotul și motorul său de căutare.

Alphabet susține că Gemini depășește performanța versiunii actuale a ChatGPT.

Însă creatorul ChatGPT, OpenAI, spune că nu stă pe loc. Acesta promite o versiune mai puternică a software-ului său anul viitor. În noiembrie, la o conferință pentru dezvoltatorii de software, directorul executiv al OpenAI, Sam Altman, a declarat: “Ceea ce am lansat astăzi va părea foarte ciudat, în raport cu ceea ce suntem ocupați să creăm pentru voi acum”.

Între timp, investitorii investesc bani în această industrie, în speranța de a susține următorul mare jucător.

Potrivit PitchBook, în întreaga lume, firmele de capital de risc au vărsat 21,4 miliarde de dolari în firme de start-up-uri de inteligență artificială generativă și asta doar până la sfârșitul lunii septembrie.

Pentru comparație, în tot anul 2022, s-au investit doar 5,1 miliarde de dolari.

Dar unii avertizează că nu ar trebui să ne lăsăm prea mult duși de val. Ben Wood, analist-șef la CCS Insight, spune că IA generativă va avea parte de un “duș rece” în 2024.

“Exaltarea a ignorat, credem noi, câteva obstacole care doar o vor încetini puțin pe termen scurt”, spune el.

El subliniază că este foarte costisitor să dezvolți și să gestionezi un sistem de inteligență artificială generativă. Este nevoie de multă putere de calcul și de cipuri de calculator costisitoare, care sunt în număr limitat.

Pentru a atenua aceste costuri, el prezice că o parte din inteligența artificială va trece la sisteme hibride, în care o parte din procesare se face la nivel local – pe laptop sau pe telefon.

De asemenea, dl Wood spune că reglementările și luptele juridice ar putea răci mania actuală a inteligenței artificiale generative.

“Firmele ar putea ajunge în situația în care investesc o mulțime de bani într-un serviciu bazat pe inteligență artificială, iar apoi trebuie să retragă o parte din ei pentru a se conforma reglementărilor.”

Șoc electric

În primul trimestru al anului viitor va porni pe șoselele din Marea Britanie cel de-al un milion de mașini complet electrice, potrivit Schmidt Automotive Research. Astfel, Marea Britanie va fi a doua piață, după Germania, care va atinge acest punct.

În ciuda acestui fapt, se așteaptă ca anul 2024 să fie un alt an dificil pentru producătorii de vehicule electrice (EV).

La sfârșitul anului 2023, Ford, GM și Tesla au făcut o pauză în planurile lor de a-și extinde producția de vehicule electrice. În octombrie, Mercedes-Benz a descris piața vehiculelor electrice ca fiind “brutală”, dând vina pe un război al prețurilor și pe problemele lanțului de aprovizionare.

Analiștii nu se așteaptă ca situația să devină mult mai ușoară.

Matthias Schmidt, un analist al pieței auto, prevede un an de stagnare pentru vânzările de vehicule electrice în Europa în 2024. Pe piețe tradițional puternice, precum Germania și Norvegia, el nu vede aproape nicio creștere.

Cu toate acestea, Marea Britanie ar putea fi un punct luminos datorită introducerii mandatului privind vehiculele cu emisii zero (ZEV). Începând din ianuarie, puțin peste o cincime din vehiculele vândute trebuie să fie electrice, iar obiectivul ar trebui să ajungă la 80% până în 2030.

Toate acestea ar putea fi o veste excelentă pentru oricine are banii necesari pentru a cumpăra un vehicul electric.

“Va fi o piață a cumpărătorului total, în special în ceea ce privește mașinile electrice, deoarece producătorii se grăbesc să îndeplinească obiectivele mandatului ZEV”, spune dl Schmidt.

“Reducerile vor fi ascunse, însă, prin oferte de finanțare și niveluri de echipare mai ridicate fără costuri suplimentare – deoarece producătorii vor ezita să fie prea deschiși în ceea ce privește reducerile de preț”, adaugă el.

Roboți umanoizi

Roboții umanoizi ar putea începe să pară mai utili anul viitor. La Tesla, inginerii lucrează la Optimus – un robot umanoid care speră că va face în curând lucrări de bază în fabrică.

Un videoclip publicat la începutul acestei luni a arătat cea mai recentă versiune a lui Optimus – mai ușoară decât mașina anterioară, cu mâini noi și acționată de motoare noi.

În iulie, Elon Musk a declarat că Optimus va fi capabil să lucreze într-o fabrică Tesla în 2024.

“În ceea ce privește momentul în care va fi capabil să facă lucruri utile, vom încerca mai întâi acest lucru în propriile noastre fabrici – dovedindu-i utilitatea. Dar cred că vom fi capabili să îl punem să facă ceva util în fabricile noastre undeva anul viitor. Sunt destul de încrezător în asta.”

Tesla are multă concurență în domeniul roboților umanoizi. Alte firme au deja roboți care învață sarcini în mediul de lucru.

Amazon testează un robot umanoid în depozitele sale. Denumit Digit, robotul poate să se deplaseze, să apuce și să manipuleze articole într-un mod similar cu cel al unui om.

Acesta a fost dezvoltat de Agility Robotics, care speră să livreze roboții Digit și altor clienți anul viitor.

Între timp, în Canada, Sanctuary AI și-a antrenat robotul, numit Phoenix, pentru a îndeplini sarcini specifice, cum ar fi împachetarea sacilor. În 2024, planul este de a lărgi gama de sarcini pe care Phoenix le poate îndeplini.

Cursa de pierdere în greutate

În lumea produselor farmaceutice, un tratament s-a vândut atât de repede încât producătorul său se străduiește să facă față cererii.

Medicamentul pentru pierderea în greutate semaglutide, comercializat sub denumirea comercială Wegovy, a avut un succes uriaș, făcând din proprietarul său Novo Nordisk, pentru scurt timp, cea mai valoroasă companie din Europa.

Pentru a satisface cererea, firma daneză investește miliarde de euro în extinderea facilităților de producție.

În prezent, Wegovy se administrează sub formă de injecție săptămânală, dar o versiune sub formă de tablete este aproape gata. Novo Nordisk nu spune când se așteaptă ca aceasta să ajungă pe piață.

Firma daneză se poate aștepta ca anul viitor să apară mai multă concurență.

Medicamentul Mounjaro al Eli Lilly a primit recent aprobarea ca tratament pentru pierderea în greutate în SUA și în Marea Britanie, iar aprobarea în Uniunea Europeană pare să fie probabilă în curând.

Între timp, Pfizer a solicitat aprobarea pentru pilula sa de slăbit.

 

Sursa foto: Unsplash / Levart Photographer

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *